TMPG Encoder 2.0
Za jeho úspěšností stojí fakt, že je jednak zadarmo, a má jednu z nejlepších kvalit enkódování do MPEGu nepočítaje Cinema Craft enkoder, za který se ale musí platit poměrně velká částka. Nevýhodou je pouze 30-denní trial funkčnost MPEG-2, jinak by totiž musel tvůrce platit licenční poplatky za technologii a to u freewarového productu prostě nejde.
Co tedy všechno TMPG Encoder umí?
- převádí AVI soubory do formátů MPEG
- podpora pro DV video (pouze type 2)
- enkoder MPEG-1, MPEG-2 včetně specifikací VCD, SuperVCD a DVD, obě normy PAL/NTSC
- lze volit strukturu streamu včetně složení IPB a kvantizační tabulky
- obsahuje enkoder zvuku Layer-1 a 2
- množství filtrů pro zlepšení kvality obrazu
- optimalizace pro MMX, 3Dnow!, Enhanced 3Dnow!, SSE a SSE2
- podpora pro systémy s více procesory
2. Pracovní plocha
Ovládání je velice jednoduché a intuitivní. Po spuštění se objeví okno se základními informacemi a nastaveními - tlačítka pro spuštění/zastavení převodu (Start/Stop), Progress bar, který ukazuje stav a předpokládaný čas enkódování. Pod ním je plocha, kde se zobrazují právě zpracovávané snímky.
Ve spodní části zadáváme vstupní a výstupní soubory. Vstupní soubor zvuku je většinou stejný jako videa, lze ale zvolit i jiný WAV soubor. Výstupní soubor se automaticky nastaví na stejné jméno, pouze s příponou mpg apod., lze ho ale změnit na libovolný jiný. V pravé části zvolíme, jaký typ souboru se má vytvářet - zda pouze video, zvuk nebo obojí dohromady. Tlačítkem Load můžeme načíst přednastavenou konfiguraci (tzv. template), pomocí Save můžeme vytvořit vlastní.
3. MPEG Setting - Video
Klepnutím na tlačítko Settings se dostaneme na to nejdůležitější - nastavení parametrů videa a zvuku. Tato nastavení mají vliv na typ a kvalitu streamu, takže se jim budeme věnovat podrobněji. V okně je několik záložek rozdělující nastavení podle příslušnosti. V první nastavujeme parametry videa.
Zde najdeme tyto parametry:
- Constant bitrate (CBR) - konstantní datový tok, který ale nemusí být dostatečný pro scény s větším množstvím pohybu, takže mohou vznikat poruchy v obraze (koskatění, šum apod.)
- 2pass variable bitrate (VBR) - proměnlivý datový tok, který se snaží držet konstatní kvalitu při zachování nastaveného průměrného datového toku. Toto by měla být nejčastější volba. Enkódování probíhá ve dvou fázích - v první se analyzuje celé video a nároky na bitrate, ve druhém dochází k samotnému enkódování. Lze nastavit tři parametry - průměrný, maximální a minimální bitrate a tzv. padding, tedy přidání dat "navíc" (není v nic žádná informace) pro doplnění na minimální bitrate (pokud je výsledný bitrate nižší než nastavený minimální).
- Manual VBR - tento mód používá konstantní bitrate pro zvolené scény. Tyto scény se stanovují pomocí Force picture type setting v záložce GOP Structure (viz níže)
- Automatic VBR - stejné jako Manual VBR, ale jaký bitrate je použit se řídí automaticky podle nastavení Quality
- Constant quality (CQ) - snaží se zachovat nastavenou kvalitu po celou dobu stejnou, chová se v podstatě jako Automatic VBR, ale zřejmně s jemnějším krokem a navíc lze hýbat s P a B framy.
- Real-time CBR - jako Constant bitrate, ale zjednodušené kódování pro zvýšení rychlosti. Neleze změnit GOP strukturu, raději od toho pryč ...
- Real-time CQ - jako Constant quality, platí to samé co pro předchozí.
4. MPEG Setting - Advanced
Na další záložce Advanced najdeme nastavení pro zdrojové video.
Tedy:
- Center - vloží video doprostřed a nezachovává poměr stran (tzv. pixel po pixelu)
- Center (keep aspect ratio) - to samé, ale zachová poměr stran
- Center (custom size) - vloží doprostřed do nastavené velikosti, vhodné pokud chceme ze 16:9 zdroje udělat 4:3 s černými pruhy nahoře a dole
- Full screen - roztáhne do celé velikosti bez ohledu na poměr stran
- Full screen (keep aspect ratio) - jako fullscreen, ale zachová poměr stran, zbytek zůstane černý (pokud tedy nastavíte poměr stran 4:3 625 Line PAL, tak budou po stranách úzké černé pruhy, je tedy nutné zvolit 4:3 Display)
- Full screen (keep aspect ratio 2) - to mi nějak uniká, jestli někdo víte, ozvěte se
- No margin (keep aspect ratio) - jako Full screen (keep aspect ratio), ale je roztaženo za okraj, takže část obrazu zmizí, vhodné pro změnu 16:9 na 4:3 - ořízne boky obrazu
5. MPEG Setting - GOP structure
Na další záložce najdeme nastavení pro framovou structuru MPEGu - tzv. Group Of Pictures. Posloupnost framů se skládá ze tří typů snímků - I, P a B, co znamenají, se můžete dočíst v článku Jak funguje MPEG?.
Zde tedy nastavujeme počet I snímků v GOPu (Number of I picture in GOP), dále počet P snámků mezi dvěma I snímky (Number of P picture in GOP) a počet B snímků mezi P snímky (Number of B picture in GOP). Nenechte se zmáct názvem položek, který požaduje počet v GOPu, vždy jde o počet B mezi P a P mezi I. Pro PAL se nastavuje 1-3-2, pro NTSC 1-5-2. Output interval of sequence header říká, jak často se má vyskytovat hlavička s informacemi o streamu vůči GOPům. Při nastavení 0 je to pouze na začátku (před prvním GOPem) a při 1 pokaždé.
Nastavení Output bitstream for edit (Closed GOP) zakáže jakoukoliv návaznost mezi jednotlivými GOPy. To znamená že poslední P snímek GOPu nebude záviset na prvním I snímku GOPu následujícího, takže lze následně bezestrátově stříhat výsledný MPEG mezi jednotlivými GOPy. Pokud ale nehodláte výsledek stříhat (jde o finální verzi vašeho videa), toto nastavení nepoužívejte, může zvyšovat nároky na bitrate.
Detect scene change povolí detekci změny scén. Např. při změně pohledu kamery nebo záběru úplně z jiného prostředí se vždy vloží snímek I, což zvyšuje kvalitu přechodu mezi oběma scénami. Rozhodně vždy použít.
Force picture type setting nelze použít s předchozí položkou a umožňuje přesně zvolit typ snímku pro Vámi zvolené framy videa. Vše se nastavuje v dialogu po stisknutí tlašítka Setting. Auto setting projede celé video a detekuje změnu scén jako u Detect scene change a automaticky vloží I snímky, Vy si ale navíc můžete zvolit I framy na Vámi zvolené pozici nebo i P a B, del libosti. Je to velice zdlouhavé a asi ne příliš často používané. Hodí se, pokud chcete někde výsledek roztřihnout nebo nejste spokojeni s kvalitou výsledku (jsou ale jiné účinější metody, jak ji zvýšit).
6. MPEG Setting - Quantize matrix
Tato stránka definuje některé aspekty související přímo s principem formátu MPEG a způsobem enkódování. Quantize matrix neboli Kvantizační tabulka určuje způsob převodu originální informace do úspornějšího formátu. Je definován přímo standardem MPEG, ale lze ho měnit a přizpůsobit různým druhům videa. Co přesně znamená se vymyká tomuto článku a lze ho najít v popisu formátu MPEG. Ostatně předdefinované hodnoty jsou vpodstatě ideální a nevyplatí se je příliš měnit. Osobně nechávám nastavení na Default, pro kreslené video lze použít nebo spíše je vhodné použít CG/Animation.
Ve spodní části najdeme nstavení Special settings. Obsahuje:
7. MPEG Setting - Audio
Co se nastavuje na této stránce je asi všem jasné - parametry zvuku.
Stránka obsahuje:
Záložka System obsahuje jednu důležitou volbu Stream type, určující typ a způsob uložení videa ve streamu. Vždy musí odpovídat typu videa nastaveného v záložce Video, jinak nemusí jít přehrát. Dále zde lze přidat libovolný komentář nebo popis. Tím máme za sebou nastavení parametrů MPEG souboru, který chceme vytvořit. Klávesou OK se vrátíme do základní plochy a stiskem tlačítka Start spustíme převod.
9. Principy nastavování
Zkusme se teď podívat na způsob nastavování předchozích parametrů za účelem co nejvyšší kvality výsledného videa. Vezmeme to popořadě podle vlivu na kvalitu obrazu.
Další parametry již nemají takový vliv, je třeba se jim ale věnovat. Jejich špatné nastavení může mnohé zhoršit.
10. Environmental settings
Dále se zkusme podívat na globální nastavení TMPG Enkoderu. Dostaneme se tam výběrem z menu Option/Environmental settings. Jednotlivá nastavení jsou opět rozdělena do stránek, podívejme se některé z nich, nedůležité položky vynechávám
General:
CPU:
Zde můžeme zapnout/vypnout optimalizace (MMX, 3Dnow!, SSE, SSE2) pro náš procesor. Defaultně jsou všechny zapnuty a není důvod je vypínat. Pokud procesor některé instrukce nepodporuje, je volba automaticky vypnuta. Use multithread povolí rozdělení enkódování do více threadů. Rapidně zvedá rychlost na víceprocesorových systémech, ale i u jednoprocesorového dojde k nárustu o pár procent. Pokud tuto volbu použijeme, můžeme povolit Pipeline, čímž se redukuje čekání jednotlivých threadů na sebe (doporučuji použít, pokud máte dostatek paměti), a Prefetch video, což je to samé, ale pro čtení ze souboru.
Sound:
Zde lze nastavit zvuk, který se spustí po ukončení enkódování.
External tool:
V této záložce je možné nastavit externí enkodér zvuku pro Layer-2 a Layer-3. Nastavením Layer-3 enkodéru se také povolí použití zvuku MP3, výsledný soubor ale většinou nepůjde přehrát. Prý to umí akorát Xing MPEG player, stolní DVD a VCD přehrávače si s tím neporadí, takže raději nepoužívat. Dále lze nastavit externí konvertor frekvence (např. 48kHz na 44.1kHz).
VFAPI plugin:
Zobrazí seznam registrovaných pluginů pro frameserver. Jednotlivé lze také povypínat. Frame server se používá pro přenos dat z jednoho programu (např. i TMPG Enkoderu) do jiného, který umožní načíst AVI soubor, o tom ale jindy.
11. MPEG Tools
Další zajímavou věcičkou jsou MPEG Tools. Dostaneme se k nim vybráním z menu File/MPEG Tools a slouží k mutliplexování/demultiplexování streamů do/z MPEGu. Opět jsou jednotlivé nástroje rozděleny po stránkách.
Simple Multiplex:
Jak už název napovídá, jde o "jednoduché multiplexování" videa a zvuku do jednoho souboru.
Simple De-multiplex:
Opak Simple Multiplex, tedy rozdělí MPEG na dva video a audio streamy (soubory).
Multiplex:
Slouží opět k multiplexování, lze ale zadat několik různých streamů a ty spojit do jednoho souboru. Vhodné především pro více zvukových stop.
De-multiplex:
Z jednoho MPEG souboru lze "vytáhnout" jakýkoliv stream a uložit ho. Po načtení souboru se objeví seznam všech streamů, výběr se provede dvojitým kliknutím na požadovaný stream.
Merge & Cut:
Tento nástroj použijeme ke stříhání a spojování MPEGů. Do seznamu vložíme libovoný počet souborů, které chceme spojit, u každého můžeme vyříznout požadovanou část pomocí Edit. Vkládat musíme samozřejmě jen MPEGy stejného typu - MPEG-1/2, stejná velikost obrazu a framerate.
To je asi tak k TMPG Enkoderu všechno, ještě mě ale napadá jedna věc - Batch encode. Slouží k enkódování více projektů najednou, takže pro všechny požadované převody vytvoříme projekt, vložíme do seznamu a vše se udělá najednou. Navíc lze zvolit vypnutí počítače po ukončení, čímž odpadá další starost navíc. Jak je vidět, i freewareový program může být velice kvalitní a autor Hiroyuki Hori si zaslouží úctu nás všech.