Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Impulse Modeler

19.7.2005, lada, návod
Pokud si rádi hrajete se zvukem, možná již znáte nebo by Vás mohl zajímat program Impulse Modeler od firmy http://www.voxengo.com, který dokáže modelovat zvuk podle místnosti, ve které se nacházíte, dokáže přidat dozvuk podle nadefinované impulsní odezvy místnosti. Zde je upravený překlad návodu, který má na svých stránkách samotný výrobce, možná se Vám bude hodit.

Impulse Modeler Screenshot


Impulse Modeler
Materiály - Geometrie

Přidat/ Editovat/ Odstranit

Skupiny emitorů

Přidat/ Editovat/ Odstranit

Název návrhu impulsu
- Poznámky
Autor návrhu impulsu
- Reset
Generovat soubor s impulsem
(nejprve zkontrolujte požadované skupiny emitorů)
Možnosti - O programu
Stupnice
Tento jezdec ovládá stupnici geometrie. 1.0 znamená 1 geometrickou jednotku = 1 metr.
Možnosti souboru:
Načíst / Uložit / Nový
Ke vkládání bodů používejte CTRL+ levé tlačítko myši. Jestliže máte zadaný bod, můžete pomocí CTRL + levého tlačítka myši vytvořit stěnu (nejprve ale musíte zvolit materiál). Kombinací ALT+levé tlačítko myši vložíte emitor. Kliknutím pravým tlačítkem na objekt si jej označíte a zobrazí se rozbalovací okno s dalšími možnostmi. Pomocí DEL CLICK na objekt (stěnu nebo emitor) se zobrazí jeho vlastnosti. Držením klávesy SHIFT a tažením emitoru můžete upravit jeho šířku a úhel.


Začínáme


Doporučujeme, abyste začali práci s Impulse Modelerem stažením kteréhokoli demo projektu (design) připojeného k programu. Zmáčkněte tlačítko "Load" ve "File Options" na levé spodní straně uživatelského interface. Projekty (designs) jsou uloženy ve složce "designs" Standardní cesta k této složce je "Program FilesVoxengoImpulse Modelerdesigns".

Po stažení projektu se okamžitě objeví jeho geometrie. Můžete si překontrolovat zobrazení geometrie, abyste zjistili, jak byl projekt vytvořen.
Impulse modeler není plug-in, který by se dal natáhnout do hostitelské audio aplikace. Je to samostatná aplikace Windows, která vytváří WAW soubor, který lze načíst některým stávajícím programem pro úpravu zvuku jako je SIR nebo Acoustic Mirror (akustické zrcadlo).

Takže jakmile máte projekt stažen, můžete z něj vytvořít soubor WAW. Stačí zmáčknout tlačítko "Generate" a určit složku a název souboru WAW. Později použijete tuto složku a název při vkládání vytvořeného WAW souboru do Vašeho dozvukového (reverb) plug-inu.


Body a stěny


Vertices and walls


Tento obrázek ukazuje body (černé) a stěny, které představují stavební kameny geometrie místnosti Stěny mají různé barvy, protože na ně byl použit různý materiál.

Body můžete vytvářet přidržením tlačítka CTRL na klávesnici a klikáním na levé tlačítko na myši (LMB). Body lze mazat tak, že je označíte a kliknete pravým tlačítkem na myši (RMB). Objeví se rozbalovací okno umožňující smazat zvolený bod. Stěny napojené na mazaný bod se rovněž vymažou.

Výběr kteréhokoli objektu na obrazovce geometrie místnosti se provede kliknutím na tento objekt levým tlačítkem myši.
Stěny lze vytvářet velmi rychle. Jakmile vložíte nový bod, bude tento bod automaticky vybrán. Jakmile přidáte další bod a neodznačíte ten předchozí, vznikne mezi těmito dvěma body stěna. Ale ještě předtím si musíte zvolit materiál, ze kterého mají být všechny nově vytvářené stěny zhotoveny. Jakmile to provedete, můžete vytvářet stěny různých tvarů a složitosti klikáním v okně geometrie místnosti a současným držením tlačítka CTRL.

Stěny mezi stávajícími body lze vytvářet stejně. Musíte si nejprve zvolit výchozí bod a pak se zmáčknutým tlačítkem CTRL kliknout na koncový bod.
Jakmile máte zvolenu stěnu a kliknete levým tlačítkem na myši, uvidíte rozbalovací okno s možností mazání stěny nebo úprav jejích vlastností. Okno atributů rovněž otevřete dvojklikem na danou stěnu.


Vlastnosti stěn


Wall's properties


Wall´s Properties - Vlastnosti stěn
Průhledná:

Je-li stěna průhledná, nebude odrážet zvukové paprsky, bude je pouze tlumit (průhledné stěny jsou zobrazeny čárkovaně z dlouhých čárek).
Materiál:

Zde můžete určit materiál, ze kterého má být stěna vytvořena. Paprsek, který se této stěny dotkne, bude ovlivněn vlastnostmi materiálu.
Přijímací stěna:

Jestliže chcete, aby stěna sbírala paprsky a generovala impulsy, pak zatrhněte tuto volbu (přijímací stěny jsou vyznačeny krátkými čarami).
Kanál: - Mix:

Tato nastavení souvisejí s přijímacími stěnami. Kanál určuje, kam vložit uvnitř souboru wav impulsy vygenerované z této stěny. Mix reguluje množství (objem) generovaných impulsů. Tato regulace je užitečná tehdy, jestliže máte hodně přijímacích stěn směrovaných do stejného stereo kanálu. Mix musí být určen v rozmezí 0.0 až 1.0.
Tvar:
Srdce.
Toto nastavení upravuje polární vzor (tvar) přijímací stěny.


Příjímací stěny


Recepting walls


Tady vidíte dvě přijímací stěny. Jsou zobrazeny přerušovanou čárou. Můžete vytvořit příjem stěny zadáním vlastností a zatržením „Recepting“ a přidělením výstupního panelu a mixu.


Tlačítko zobrazení mřížky


Grid button


Zmáčknutím tohoto tlačítka si zobrazíte v okně geometrie místnosti mřížku. Jestliže máte mřížku zobrazenu, budou všechny souřadnice a editovací kroky na ni přichyceny.


Emitor (zářič, vysílač)


Emitter


Na tomto obrázku je uveden emitor směřující nahoru. Kužel emitoru má rozpětí cca 120°.

Nový emitor vytvoříte zmáčknutím ALT a současně levého tlačítka na myši v požadovaném místě v okně geometrie místnosti. Směřování emitoru a velikost jeho kužele upravíte držením tlačítka SHIFT a tažením emitoru levým tlačítkem na myši. Vodorovným pohybem myši pak lze upravit nasměrování emitoru, zatímco pohyb svislým směrem upravuje jeho kužel.

Jestliže na emitor kliknete pravým tlačítkem myši, objeví se rozbalovací okno umožňující buď smazání emitoru nebo nastavení jeho vlastností. K tomuto menu se rovněž dostanete dvojklikem.


Vlastnosti emitoru


Emitter's properties



Vlastnosti emitorů
Počet paprsků: 10000.
Určuje, kolik paprsků musí daný emitor vysílat (10-500 000). Větší počet paprsků může vytvořit lepší zastoupení prostředí ve výsledném impulsu. Pozor ale, abyste nenadefinovali příliš mnoho paprsků, protože generování konečného impulsu by pak trvalo neúměrně dlouho.
Náhodné emitování

Pokud jste nezatrhli tuto volbu, pak budou paprsky vysílány rovnoměrně rozloženy v celé šířce emitoru. Pokud jste zatrhli, že emitování má být náhodné, budou paprsky generovány náhodně.
Síla:
1
Určuje sílu emitovaných paprsků (0.0 - 1.0)
Skupina:
Bubeník.
Určuje, do které skupiny emitor patří.

Náhodné (rozptýlené) emitování zde znamená, že všechny paprsky vysílané tímto emitorem budou vysílány v náhodném směru uvnitř daného kužele emitoru. Povolení nebo zakázání této funkce lze využít k získání různých prostorových výsledných efektů.
Nastavení intenzity (síly) (Power setting) Vám umožňuje určit „důležitost“ emitoru. Jestliže používáte pouze jeden emitor při návrhu místnosti, nemá nastavení funkce „Power“ žádný význam, Pokud ale máte více emitorů se stejným počtem paprsků, pak emitor s větší intenzitou (Power) ovlivní výsledný soubor s impulsem více než ty ostatní.

Seznam skupin (Group list) Vám umožní vybrat skupinu emitorů, do které emitor patří.


Skupiny emitorů


Emitter groups


Skupiny emitorů
standardní
bubeník
reproduktor kytary
zpěvák
zadní vokály
Přidat - Editovat - Odstranit


V tomto seznamu jsou uvedeny všechny definované skupiny emitorů. Každý emitor může být součástí definované skupiny. Skupiny umožňují Impulse Modeleru vytvářet impulsy s emitory patřícími do jediné skupiny. Tuto vlastnost lze využít při vytváření několika impulsů s různým umístěním v rámci jediného projektu.

Skupiny emitorů, které chcete generovat, můžete potvrdit (zkontrolovat) tlačítkem „Generate.“


Materiály


Materials window


Materiály
Sklo, okna
Překližka
Závěsy, lehké materiály
Sádrokarton
Přidat - Editovat - Odstranit


Toto okno v hlavní obrazovce vypíše všechny materiály použitelné pro aktuální projekt. Materiál, který máte zrovna vybrán (a který bude přidělen všem nově vytvářeným stěnám) je zvýrazněn modře. Dvojklikem na název materiálu můžete editovat vlastnosti tohoto materiálu. Případně můžete zvolit požadovaný materiál a zmáčknout tlačítko Edit.

Tlačítko „Add“ (přidat) se používá k přidání nového materiálu. Po přidání nového materiálu se objeví jeho název v podobě „unnamedX“ (neznámý X). Název materiálu můžete editovat později v editoru materiálů. Každému materiálu musí být přiděleno jméno odlišující se od ostatních.

Tlačítko "Remove" (odstranit) je aktivní pouze tehdy, jestliže aktuálně zvolený materiál není použit nikde v projektu místnosti. Pokud byl pro některou stěnu použit a chcete jej smazat, musíte nejprve zrušit toto jeho použití.
Speciální materiál l "** AIR **" (vzduch) definuje vlastnosti okolního vzduchu. Parametry tlumení závislé na kmitočtu a zachování přenosu zvuku vzduchem jsou definovány pro každých ` 75 metrů'.


Editor materiálů


Material editor


Editor materiálů
Název materiálu:
custom2 - Barva: Vyber barvu
Načíst - Uložit
-2dB -1dB 0dB / 0° 45° 90°

Sustain:

Tato hodnota určuje tlumení rychlosti nebo síly paprsku. Hodnota 0dB znamená, že paprsek nebude tlumen při kontaktu s tímto druhem materiálu. Hodnota -2dB znamená, že paprsek bude tlumen dost výrazně.

Reflection cone:

Jedná se o amplitudu odchylky odrazu. Skutečná odchylka bude zvolena náhodně v mezích daného úhlu.

Tlumení kmitočtu

Tyto sloupce fungují podobně jako parametr Sustain, ale ovlivňují určitý rozsah kmitočtu.


Toto je okno editoru materiálů. Editovací polé názvů lze použít pro přejmenování materiálů. Pole Color (barva) určuje barvu materiálu tak, jak se pak objeví v okně geometrie místnosti. Tlačítka "Load" (načíst) a "Save" (Uložit) Vám umožní načíst a uložit aktuální materiál. Materiály jsou ukládány v souborech s koncovkou ".imm" extension.

Parametry zachování, kužele odrazu a tlumení kmitočtu určují, jak bude vysílaný paprsek ovlivněn tímto materiálem. Během vytváření souboru s impulsem se pokaždé, když se paprsek dotkne stěny s tímto materiálem, upraví podle nastavení daného materiálu.

„Zachování“ ovlivňuje celkovou intenzitu paprsku bez závislosti na kmitočtu.
Odrazový kužel umožňuje, aby se paprsek odrážel od povrchu stěny s náhodnou odchylkou. Je tím hlavně ovlivněna struktura prostorovosti a lze tak projekt dodatečně vylepšit. Toto nastavení má ještě význam „drsnosti povrchu.“ Například chcete-li dosáhnout dojmu materiálu podobného koberci, musíte zadat hodnotu pohybující se blízko 90°. Dojem kovového nebo skleněného materiálu získáte nastavením hodnot v blízkosti 0.

Tlumení kmitočtu (Frequency damping) je v zásadě stejné jako parametr Sustain (zachování), ale je definováno pro jednotlivá spektrální pásma.Číselné hodnoty nad jezdci jsou uvedeny v Hertzích.


Informace o autorovi


Author info


Název návrhu impulsu - Poznámky
Autor návrhu impulsu:

Zde můžete zadat své jméno a jméno projektu místnosti. Tato informace bude rovněž zahrnuta do vytvořeného souboru s impulsem. Tlačítko „Notes“ (poznámky) otevře poznámkový blok, kde si můžete vepsat popis místnosti. Kapacita bloku je omezena na 4095 znaků.


Jezdec určující měřítko

Scale slider
Stupnice: - 0.993
Jezdcem se ovládá stupnice geometrie. 1.0 znamená 1 geometrickou jednotku = 1 metr.

Umožňuje stanovovat měřítko pro návrh místnosti. Například když počáteční koeficient měřítka byl 1,0, pak zadáním 2,0 vytvoříte místnost, jejíž objem je asi 8x větší. Pokud měřítko nastavíte na 0,5, bude objem místnosti 8x menší v porovnání s původní velikostí.


Tlačítko Generate


Generate button


Název výstupního souboru WAV - Reset
Generovat soubor s impulsem

(nejprve zkontrolujte požadované skupiny emitorů)

Zde můžete zadávat výstupní název souboru pro vytvořený soubor s impulsem. Zmáčknete-li tlačítko „generate“ a editovací pole pro název souboru je prázdné, objeví se dialog „save as“ (uložit jako) a Vy můžete zadat cestu a název souboru pro vytvořený soubor s impulsem. Pokud editovací pole není prázdné, začne se generování impulsu okamžitě a stávající soubor se stejným názvem se přepíše bez předchozího upozornění. Obsah editovacího pole pro název souboru můžete vymazat tlačítkem Reset.
Neregistrovaná verze Impulse Modeleru umožňuje pouze omezený počet generování impulsů během jednoho otevření programu.


Soubor - Možnosti


File options


Tento blok tlačítek umožňuje načítání a ukládání projektů místností. Projekty místností jsou ukládány v souborech s koncovkou ".imd". Tlačítko „New“ (Nový) Vám umožňuje začít nový projekt místnosti od píky. Upozorňujeme, že zmáčknutí tlačítka „New“ nevyvolá žádnou potvrzovací hlášku, takže je nutno toto tlačítko používat s opatrností.


Možnosti


Options


Typ okna: Blackman
Velikost okna:
100
Max. doba: 2
Tato možnost určuje délku výsledného souboru s impulsem v sekundách.
Obě tato nastavení regulují kvalitu vnitřního zkreslení impulsu. Čím větší je velikost okna, tím lepší jsou impulsy, ale tím pomalejší je proces jejich vytváření. Typ okna rovněž ovlivňuje kvalitu vytvářených impulsů, hlavně v oblasti vyvážení kmitočtu. Stereo šíře:
Pokud si myslíte, že stereo pole výsledného souboru je příliš široké, můžete jej zúžit upravením tohoto nastavení (0 - mono, 1 - plné stereo).
Samplovací frekv: 44100
Bitová hloubka:
16
Tato dvě nastavení určují samplovací formát výsledného souboru. Formát impulsu a samplovací formát materiálu, který budete zpracovávat, by měly navzájem sedět, aby nedocházelo k nežádoucím deformacím během převodu v reverberátoru.
Posun:
Tento jezdec upravuje posun výsledného souboru. Jestliže výsledný soubor zní, jako by byl vychýlen na některou stranu, můžete tento stav změnit posunem
(-1 - plně vlevo, 0 - střed, 1 - plně vpravo).
Density (intenzita, hustota): 0
Dodá větší intenzitu (hustotu) výslednému souboru s impulsem.
Sync Reverb Tail
Pokud je tato možnost zatržena, bude zahájení
impulsu synchronizováno s časovým okamžikem, kdy
se přímý paprsek dotkl přijímací stěny.
Min Power : -60.00
Jedná se o určité "vymezení" paprsků, udávané v dB. Jestliže se síla paprsku dostane pod tuto hodnotu, bude paprsek ukončen. Obvyklá hodnota je -60.
Direct Signal Level (Úroveň přímého signálu): Off (vypnuto)
Tento box vybere sílu špičky přímého signálu. Obvyklá hodnota je 8
Random Seed: 0
Toto je hodnota náhodného rozložení. Můžete ji měnit, abyste získali různé výsledky tam, kde se náhodné rozložení uplatňuje (emitory, odrazy).
Přidat Pre Silence
Pokud je tato možnost zatržena, bude k souboru s impulsem přidáno dalších 512 samplů. V tomto stavu bude soubor kompatibilní s Pristine Space´s +512 latency modem. Tento mode zachovává vyváženost tónů v případě, že je aktivovám mode Sync Reverb Tail.
Ikona Odkaz na databáziManual Normalize (ruční normalizace) 0
Můžete zatrhnout tuto možnost, chcete-li vypnout automatickou normalizaci. Uveďte koeficient ruční normalizace v dB.

Velikost okna 100-200 odpovídá samplovacímu kmitočtu 48 kHz. Pokud je samplovací kmitočet vyšší, musíte k dosažení kvalitních výsledků použít větší velikost okna. Větší velikost okna je nutno použít i v případě, pokud materiály použité pro projekt mají vysoké tlumení nízkých kmitočtů. Window Type (typ okna) je tak trochu experimentální nabídka, budete muset odzkoušet různé typy, abyste našli ten nejvhodnější. Takovým obecně přijatelným typem je "cos^2".

Poznámka k nastavení "Density" (hustoty, sytosti): i když lze tuto možnost využít ke zvýšení „hustoty“ výsledného impulsu, jedná se o určitý "podvod“, protože se data vkládají mezi skutečně vypočtené impulsy, takže hustota může v některých případech snížit celkovou věrohodnost impulsu.

Můžete použít minimální nastavení intenzity paprsku, abyste mírně zrychlili výpočet impulsu. U každého paprsku vytvářeného emitorem probíhá výpočet, pokud jeho hodnota není menší než tato hodnota. Nastavením této (minimální) hodnoty můžete přimět Impulse Modeler, aby přeskočil nepotřebné výpočtové cykly.

Sync reverb tail je užitečná funkce, jestliže chcete docílit co nejpřesvědčivější prostorovosti. Tato funkce je standardně aktivní. Impulse Modeler vypočítává nejkratší vzdálenosti pro všechny dvojice emitorů a přijímačů a používá nejnižší nalezenou hodnotu jako kompenzaci. Tuto funkci lze vypnout v případě, že Váš projekt je velmi speciální, obsahující několik místností a mnoho emitorů a přijímacích stěn. U běžných místností s jedním emitorem a dvojicí přijímacích stěn je aktivace této funkce užitečná. Je-li vypnuta, bude vypočtený impuls oříznut na čas první špičky (jehly) objevující se v impulsu, s tím že je možné zbavit se nepotřebného prokládaného ticha.

Funkce "Direct Signal Level" umožňuje vytváření přímých (suchých) jehlových impulsů. Upozorňujeme, že pokud je tato funkce aktivní, pak bude funkce "Sync reverb tail" ignorována a soubor impulsů nebude nijak ořezán.

Funkce "Manual Normalize" (ruční normalizace) se používá tehdy, nechcete-li využívat autonormalizaci při vytváření impulsů. Ruční normalizace je užitečná při vytváření několika impulsů s použitím stejného návrhu, který má zachovat vztahy úrovní mezi impulsy.


Řešení problémů a doplňující informace


Proč Impulse Modeler vytváří prázdné soubory WAV?
To ve většině případů znamená, že jste nevložili do projektu žádnou přijímací stěnu (zobrazenou přerušovanou čárou), nebo jste nezadali žádné emitory nebo paprsky z emitorů se nedotýkají žádné z přijímacích stěn.

Vztahuje se "geometrická jednotka" na skutečná čísla na ose x-y nebo na jednotlivé body mřížky (sítě) mezi čísly?
Čísla představují geometrické jednotky.

Jestliže je stupnice nastavena na 1, znamenají čísla 1, 2, 3... metrů nebo 4, 8, 12 metrů.
Pokud je stupnice na 1, znamenají čísla 1, 2, 3 metrů, pokud je stupnice nastavena na 5, pak čísla znamenají 5, 10, 15 metrů atd.

Existuje způsob jak určit výšku místnosti, kterou navrhuji?
Bylo určeno, že výšku místnosti lze regulovat parametrem materiálu Sustain. Nastavení bude ale velmi relativní k celkové geometrii místnosti a použitému měřítku.

Přijímací stěny jsou přijímače a působí jako mikrofony různé délky, které sbírají paprsky a promíchávají je v jednotlivých zvolených kanálech tak, aby se vytvořila impulsová vlna, je to tak?
Ano, to je pravda. Ale tyto přijímací stěny nejsou nutně "mikrofony", protože se nepokoušejí napodobovat žádné vlastnosti typické pro mikrofony.

Jak funguje 'Random Seed' ? Jak ho mám správně používat?
Neexistuje jediný 'správný' způsob použití. Teoreticky jsou všechny hodnoty stejné. Toto nastavení bylo přidáno pro další vylepšení. Například můžete zkusit 3-4 hodnoty „random seed“ a vybrat si, která zní nejlíp. Celkově se kvalita nemusí vůbec zlepšit, pouze prostorovost a zabarvení se mohou mírbě vylepšit.

Kolonka „Power“ na stránce emitoru nemá zřejmě žádný vliv na intenzitu impulsů.
Používáte-li pouze jeden emitor, pak nemá tato funkce žádný smysl. Ale pokud máte emitorů několik, můžete jejich intenzitu vzájemně vyvažovat s použitím této funkce.