Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Metodika testování LCD televizí

20.11.2007, Pavel Kovač, článek
Od loňského roku se naše metodika testování LCD televizí značně posunula směrem kupředu a je tedy třeba se s ní podrobně seznámit. Nově začneme (stejně jako na Světu hardware) používat kolorimetrickou sondu na přesné měření barevného podání a lehce upravíme stávající metodiku. Inu směle do toho.

Odezva


Sledujeme průměrnou, maximální a minimální odezvu, přičemž největší váhu má průměrná odezva (váha 70). Maximální a minimální se dělí o zbytek (každá tedy 15). Dále bylo nutné definovat, jaká odezva je 100 % a jaká 0%. Hodnota 100 % je logicky při odezvě 0 ms (resp. měřitelná pouze v jednotkách menších než ms). Hodnota 0 % je nastavena na odezvu 35 ms. Poté se z těchto hodnot spočítá vážený průměr a ten je uveden v tabulce výsledků.


Citlivost tuneru


Citlivost tuneru je hodnocena podle toho, jak dokázal tuner reagovat na špatný signál. Vždy jsem zapojil malou anténu bez zesilovače a snažil se naladit co nejlepší signál (analogový). Respektoval jsem počasí a snažil se vždy provádět testy za jasného počasí (neprší, nesněží). Poté jsem procentuálně vyjádřil kvalitu signálu. V dnešní době je však citlivost analogového tuneru celkem nezajímavým parametrem a u digitálního jsem zatím nikdy nenarazil na jakékoli problémy a všechny televize jsem naladil v podstatě na kus koaxiálního kabelu.


Barevné podání


Inovovaná metodika měření pomocí kolorimetrické sondy přináší do našich recenzí i nové hodnocení barev a obrazu jako takového. Díky přesným číslům se dají odlišit i jemné rozdíly v panelech. Nejdůležitějším faktorem je odchylka dE při nezkalibrovaném LCD panelu. Dalším faktorem bude dE zkalibrovaného LCD panelu, která však už bude mít nižší váhu. Posledním bude rozsah gamutu. A nyní se podíváme na konkrétní čísla.

Průměrná odchylka dE >= 1 znamená 100 %, přičemž s rostoucím dE se procenta snižují až k 0 % při dE=16. Do celkového hodnocení jsou vybrány nejlepší a nejhorší hodnoty dE, pričemž nejlepší má váhu 5 a nejhorší váhu 3.

Do hodnocení se také projeví gamut, kde 100 % představuje plné Adobe RGB, 75 % patří sRGB barevnému prostoru. Mezi těmito hodnotami se lineárně interpoluje. Výsledná hodnota dE má váhu 3 a gamut váhu 2. Z těchto hodnot se vypočte průměr a uvede se jako výsledné hodnocení barev. Gamut se počítá jako plocha onoho trojúhelníku a nezohledňuje se poloha jednotlivých bodů. Obvykle se totiž výrobci přibližují sRGB (vě většině případů), nebo Adobe RGB u profi sféry, a tak není třeba si s tímto lámat hlavu.


Podsvícení


Jako další na řadu přichází podsvícení. Zde je situace velmi jednoduchá. Výsledná hodnota je procentuální podíl plochy s podsvícením od 85 % do 100 %.


Pozorovací úhly


Pozorovací úhly jsou hodnoceny podle toho, zda dochází k barevnému posunu při maximálním úhlu (jak vertikálním tak i horizontálním). Každý dílčí úhel je hodnocen postihem maximálně 20 %. Pokles jasu a kontrastu je opět hodnocen v obou směrech (maximální měřený úhel) a také hodnotou maximálně 20 %. U panelů s technologií TN je hodnocen pokles jasu a kontrastu při úhlu, kde je minimální jas.

Výsledné hodnocení může vypadat třeba takto