O 8K televize není moc zájem, prodeje místo růstu padají
30.4.2022, Milan Šurkala, aktualita
Vypadá to, že rozlišení 8K má před sebou ještě delší čas, než se předpokládalo. Poslední průzkumy ukazují, že je mezi zákazníky o toto rozlišení pramalý zájem a prodeje dokonce ani pomalu nerostou. Naopak, jsou horší než loni.
Rozlišení 4K vypadá být už dostatečně dobrým (a hlavně cenově přístupným) na to, aby zákazníci neměli příliš velkou tendenci přecházet výše. Ukazuje to také průzkum společnosti Omdia, která už několikrát snižovala předpovědi toho, kolik 8K TV se prodá do roku 2025. Poslední už snížený předpoklad byl 9 milionů a nyní to firma snížila opravdu razantně na předpoklad pouhých 2,7 milionu do konce roku 2026. Důvodů může být hned několik. Rozlišení 4K je už dostatečně dobré a 8K nepřináší tolik navíc, to se pojí s nedostatkem obsahu v 8K a vysokým cenovým příplatkem oproti 4K.
Dochází tak k paradoxní situaci, která není u nových technologií úplně běžná. Obvykle prodeje pomalu rostou s tím, jak se technologie dostává do mainstreamu, jenže u 8K TV byly prodeje ve Q4/21 dokonce nižší než rok předtím. V podstatě nám to naznačuje, že sice tradičně došlo k nákupům u tzv. "early adopterů", ale technologie vůbec nezvládla přejít trochu níže do vyššího mainstreamu a prodejně se zasekla. Např. u Samsungu mělo dojít k poklesu prodejů o 18 % ve srovnání s předchozím rokem. Ten má 65 % trhu s 8K televizemi, nicméně tento trh znamená pouhých 95500 prodaných 8K TV a 0,15% podíl na trhu s televizemi obecně.
Zdroj: flatpanelshd.com