Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Particle Illusion v3.0 - Tutorial 3

20.2.2006, lada, návod
V předchozím tutoriálu jsme probírali některé vlastnosti emitorů, které jsou dostupné v okně hierarchie. Zatím jsme zcela přeskočili vlastnosti typů částic, takže se na ně pojďme podívat. Abychom se jimi mohli zabývat, musíme otevřít dialog vlastností emitoru emitter properties.
Tvary částic

Použijeme stejný emitor "Heavy Fire Sparkles" a najedeme na stránku Change Shape-Měnit tvar.

Change Shape page

Dvěma hlavními prvky této stránky jsou shape list-seznam tvarů, který zobrazí všechny textury v aktuální knihovně emitorů, a velké shape window-okno tvaru (nazývané “velké” proto, aby se nepletlo s malým oknem tvaru, které bylo v horní části stránky částic).

Tvar částice v particleIllusionu je prostě obrázek (nebo obrázky). Vyberte ze seznamu různé tvary a v okně tvaru uvidíte jednotlivé obrázky tvaru. Objeví se i tlačítko >Make Active-Aktivovat. Zmáčknutím tohoto tlačítka se zobrazený tvar přenese na částici a výsledky budou okamžitě k vidění v náhledovém okně. Vyberte si libovolný tvar a aktivujte jej (původní tvar použitý u tohoto typu částice. v emitoru Heavy Fire Sparkles je “rozmazaná hvězda”.)

Asi jste si všimli, že některé tvary v seznamu mají různé ikony. V particleIllusion existují 4 typy tvarů: "greyscale" - šedá škála, "full-color" -plnobarevný "greyscale multi-frame" - vícesnímkový v šedé škále a "full-color multi-frame" - plnobarevný vícesnímkový. Tvary, které mají šedou ikonu (odstupňování od bílé po černou) jsou tvary v šedé škále. Duhově zbarvené ikony platí pro plnobarevné tvary. Ikony s řadou malých šipek jsou vícesnímkové (animované tvary). Více o rozdílech mezi tvary šedými a plnobarevnými za chvíli.

Pod seznamem tvarů je několik tlačítek. Tato první tlačítka Vám umožní add a new folder-vložit novou složku nebo delete a folder-vymazat složku. (Složky tvarů se používají k organizování tvarů v knihovně. Nemusíte více složek používat, ale zajistí Vám lepší přehlednost. Chcete-li přesunout tvar z jedné složky do druhé, stačí tvar uchopit v seznamu tvarů a přetáhnout do požadované složky. Stejně tak lze manipulovat i se složkami.) Tlačítko Delete Folder-Vymazat složku bude vidět jen v případě, že je v knihovně více složek.

Change Shape page buttons


Další dvě tlačítka se používají ke vkládání nového tvaru do knihovny nebo vymazání tvaru z knihovny. (Tlačítko delete shape-vymazat tvar je viditelné jen tehdy, když je tvar v seznamu vybrán a ve složce je více tvarů.) Nejdůležitějším tlačítkem je Add New Shape to Library-Vložit nový tvar do knihovny. Všechny tvary, které jsou v knihovně, se používají minimálně u jednoho typu částice u minimálně jednoho emitoru z knihovny. Lze ale vkládat i tvary, které žádný typ částice u emitorů v knihovně nepoužívá. Proč bychom to měli dělat? Můžeme vložit tvar, o kterém si myslíme, že by se nám mohl hodit. Provedeme to kliknutím na tlačítko Add New Shape to Library-Vložit nový tvat do knihovny (zkráceně “Add Shape”).

Add New Shape to Library button


Klikněte na tlačítko Add Shape. Objeví se standardní dialog Windows pro otevírání souborů, který rovněž ukáže náhled vybraného souboru s obrázkem:

File Open dialog with image preview


Vyberte obrázek(v jednom z formátů podporovaných programem particleIllusion).

Pokud jste zvolili obrázek, který je součástí sekvence obrázků (nebo tak vypadá, protože název souboru končí číslem, např. mouse001.tga), particleIllusion nejprve zobrazí dialog podobný tomuto:

Image sequence detected


Zobrazí se počet obrázků, které jsou v sekvenci.

Odpovíte-li No-Ne, použije se jediný obrázek - tvar bude mít jediný snímek.

Odpovíte-li Yes-Ano, uvidíte následující dialog, což je rovněž dialog, který se zobrazuje při zadání souboru AVI místo souboru s obrázkem:

Image sequence skip frames dialog


Vícensímkové tvary používají mnohem více paměti než tvary s jedním snímkem. V tomto dialogu zjistíte, kolik paměti tvar bude potřebovat a můžete přeskakovat snímky, abyste objem potřebné paměti snížili.

Přejděme nyní k dialogu Shape Import Options Dialog-Možnosti importu tvarů.

Shape Import Options -- Grey Scale

První věc, které si povšimnete, je náhled obrázku tvaru, který Vám ukáže, jak bude tvar částice vypadat. Nad ním je původní velikost obrázku. Vpravo od náhledu jsou nabídky pro shape size-velikost tvaru. Zde si můžete vybrat crop-ořez nebo resize-změnu velikosti obrázku ("resize" je standardní nabídka). Můžete vybírat z možných velikostí "crop-ořezu" nebo "resize-změny velikosti" a zadat high quality resize-vysokokvalitní změnu velikosti (nelze použít při ořezu). Pod nimi jsou nabídky full-color-plnobarevný nebo greyscale-šedá škála pro Shape Type-typ tvaru. Dále jsou pod náhledovým oknem nabídky Transparency-Průhlednost.

Možnosti velikosti tvaru


particleIllusion dokáže importovat téměř jakoukoli velikost obrázku, který má být použit jako tvar částice, nicméně po importu bude velikost obrázku upravena na jednu z podporovaných velikosti tvarů: 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024 a 2048. (Ne všechny video karty v režimu HW OpenGL podporují ty největší velikosti.) Znamená to, že konečná velikost tvaru může být 128 x 128 nebo 256 x 32 nebo 16 x 64 atd. Všimněte si, že particleIllusion velikost obrázku nezvětšuje, ale pouze jen zmenšuje (nebo ponechá původní, pokud je to již jedna z podporovaných velikostí tvarů).

Ve screenshotu nahoře má původní obrázek velikost 518 x 385. Ve okénkách prowidth-šířku a height-výšku je uvedeno nastavení 512 x 256 - což je největší podporovaná velikost pro tento zdrojový obrázek. Obrázek je mírně zdeformován, protože se měnila jeho velikost. Pokud změníte šířku a výšku, změní se i náhled. Pokud místo změny velikosti zvolíme ořez (crop), bude obrázek nezdeformovaný a objeví se navíc obdélník (nebo čtverec). To je oblast ořezu. Pohněte myší v náhledu tak, abyste oblast ořezu měli umístěnu tak, jak potřebujete. Velikost ořezu můžete stále ještě měnit zadáváním různé šířky a výšky - oblast ořezu se bude aktualizovat. Ořez provedete kliknutím levým tlačítkem v okně. Pamatujte si, že po provedení ořezu ukazuje velikost obrázku nad náhledovým oknem ořezanou velikost a možnost ořezu není aktivní. Velikost ořezaného obrázku můžete upravit, ale nemůžete jej znovu ořezat.

Možnosti typu tvaru


Zde si musíte vybrat, na jaký typ tvaru chcete, aby se obrázek převedl. Ve většině případů je vhodný typ greyscale-šedá škála a je to doporučený formát, protože spotřebovává méně paměti. (Pojem “greyscale-šedá škála” neberte tak, že všechny částice používající tento tvar budou šedé. Částice používající tvar greyscale-šedá škála mohou být plnobarevné, podle toho, jak zadáte barvy na stránce Colors-Barvy, o které se brzy zmíníme.)

Možnost full-color-plnobarevný tvar byste měli používat v těchto případech: 1) chcete, aby barvy obrázku zůstaly ve tvaru zachovány, nebo 2) obrázek obsahuje informaci alfa kanálu, kterou chcete zachovat. (U částic používajících plnobarevné tvary se barva může změnit barvy určené na stránce Colors-Barvy se smíchají s barvami tvaru.)

Možnosti průhlednosti


Tyto možnosti se využívají ke zprůhlednění části obrazu - obvykle slouží k odstranění pozadí z obrázku. Use existing image transparency-Použít stávající průhlednost obrázku bude aktivní jen v případě, že původní obrázek obsahuje informaci alfa kanálu. Tato funkce je zatržena standardně, jestliže obrázek obsahuje informaci alfa kanálu.

Nabídka Color-barva Vám umožňuje zvolit jedinou barvu jako průhlednou. Zvolenou barvu změníte kliknutím na malý barevný čtvereček a pak kliknutím do náhledového okna pro vzorek barvy. Jezdcem lze zvyšovat rozsah barev, které jsou zvoleny, aby byly průhledné.

Nabídka "Use Dark Colors-Použít tmavé barvy" se používá u obrázků na černém nebo velmi tmavém pozadí. Tato nabídka dává lepší výsledky než nabídka color-barva, protože ta vytváří masku; buď je pixel zcela průhledný nebo zcela neprůhledný. Dark colors-tmavé barvy vytvářejí průhlednost založeniu na tmavosti barvy: černá se stává zcela průhlednou, ale tmavě šedá se stává poloprůhlednou (podle nastavení jezdce). Lze tím ve většině případů docílit hladší okraje než při zvolení nabídky color-barva.

Shape Import Options Dialog -- Full-Color


Pamatujte si, že průhlednost se většinou používá jen tehdy, když je tvar částice plnobarevný "full-color", protože tvary částic v šedé škále jsou tak jako tak automaticky převáděny na určitý stav průhlednosti (černá je průhledná, šedá je poloprůhledná a bílá je neprůhledná).

Při importování souborů s tvary lze zadat více názvů souborů najednou pomocí (CTRL+click nebo SHIFT+click v dialogu pro otevírání souborů Open Dialog). Otevře se dialog možností importu tvarů Shape Import Options Dialog pro jednotlivé obrázky a pokud je některý ze zvolených obrázků součástí sekvence, bude na to upozorněno jako obvykle. Pouhým zadáním více názvů souborů najednou nevznikne spojení obrázků do vícesnímkového tvaru. Jediný způsob, jak získat vícesnímkový tvar, je použití obrázků, pojmenovaných v pořadí ("image001.gif", "image002.gif", atd.).

Poznámka k velikostem tvaru částic
Jen z důvodu, že particleIllusion podporuje velmi velké velikosti tvaru částic, byste neměli pokaždé importovat tvary v co největší velikosti - je nutno uvážit, k čemu tvar částice hodláte použít. Proč neimportovat co největší obrázky? Zvětšování malých tvarů pomocí UP (nahoru) způsobuje rozmazání nebo roztřepení, naopak zmenšování velkých tvarů částic pomocí DOWN (dolů) způsobuje přílišnou "ostrost" tvarů a při pohybu mohou "jiskřit".

small shape image on big particlesbig shape image on small particles

Obrázek vlevo je malý obrázek tvaru použitý na velké částice. Obrázek vpravo je velký obrázek tvaru použitý na malé částice -- ve statickém obrázku to nejde vidět, ale obrázky se při pohybu "chvějí". Původní velikost tvaru 128 x 128 (v particleIllusion verze 1.0) byla zvolena jako vhodný kompromis -- částice vypadají při zvětšení slušně (ale ne příliš velké)a zrovna tak i při zmenšení. Proto má většina obrázků tvarů v knihovně velikost 128 x 128. Proto radím, abyste používali tvary částic 128 x 128 (nebo menší) vyjma případů, kdy budete vědět, že potřebujete větší tvary.

Větší velikosti tvarů spotřebovávají paměť. Teď si k tomu řekneme více.