Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Particle Illusion v3.0 - Tutorial 3

20.2.2006, lada, návod
V předchozím tutoriálu jsme probírali některé vlastnosti emitorů, které jsou dostupné v okně hierarchie. Zatím jsme zcela přeskočili vlastnosti typů částic, takže se na ně pojďme podívat. Abychom se jimi mohli zabývat, musíme otevřít dialog vlastností emitoru emitter properties.
Úvahy o paměti

Většina grafických aplikaci je náročná na paměť (RAM). Samotný particleIllusion může mít rovněž velké nároky na paměť, ale při použití programu v hardwarově urychlovaném OpenGL režimu (HW OpenGL)je nutno této otázce věnovat zvláštní pozornost. Protože objem paměti dostupný na 3D videokartách není neomezený, není neomezený ani počet tvarů částic, které můžete používat, aniž byste narazili na problémy.

Vaše 3D videokarta vyčlení určitý objem své paměti pro OpenGL texture RAM. (Tento objem RAM lze uživatelsky nakonfigurovat přes aplet ovládacího panelu, nebo pomocí utility dodané s Vaší videokartou). Celkový objem paměti, používaný tvary v knihovně, je zobrazen vedle seznamu tvarů:

library shapes total memory usage

Jestliže je tato celková pamět větší než objem OpenGL texture RAM na Vaší videokartě, může to způsobit problémy, zvlášť snížení výkonu. Všimněte si, že neříkáme, že budete mít problémy, ale udržováním menšího objemu paměti určemé pro tvary byste se těmto problémům měli vyhnout.

Klikněte na OK a zavřete dialog pro import tvarů Shape Import Options Dialog. Importovaný tvar uvidíte ve velkém okně tvaru. (Velké okno tvaru zobrazuje tvar ve velikosti 128 x 128.)

Do knihovny byl vložen nový tvar a měli byste jej nějak vhodně pojmenovat. Pokud chcete tento tvar použít, klikněte na tlačítko Make Active-Aktivovat.

Pokud jste si toho nevšimli, je velikost zvoleného tvaru zobrazena nad náhledem, stejně jako celková velikost použité paměti.

large shape preview


Pokud jste vytvořili vícesnímkový tvar ( s použitím sekvence obrázků nebo AVI souboru), zobrazí se pod velkým oknem tvaru ještě několik dalších ovládacích prvků. Tlačítka s malými šipkami doleva a doprava slouží k zobrazení jednotlivých snímků tvaru. Objeví se i aktuální číslo snímku a celkový počet snímků. Tvar "myši" má celkem 10 snímků. (Tento tvar používá téměř 1 MB RAM, z čehož je vidět, že vícesnímkové tvary jsou pořádní žrouti paměti, zvlášť když jsou plnobarevné).

Povězme si teď něco o tlačítku umístěném pod velkým oknem tvaru. Vypadá stejně jako tlačítko Add New Shape to Library-Přidat nový tvar do knihovny, kromě toho, že jako poslední krok se tento tvar nevkládá do knihovny, ale automaticky se stane tvarem pro tento typ částice. (Není nutné používat tlačítko Make Active-Aktivovat.) Tlačítko New Shape-nový tvar je vhodné tehdy, pokud víte, že tento tvar už víckrát nepoužijete - použije se jen pro daný emitor a nikde jinde.

Ještě pár poznámek ke stránce Change Shape-Změnit tvar. Když máte vybrán tvar, který je použit někde v aktuální knihovně, objeví se vedle tlačítka Make Active-Aktivovat tlačítko Where USed-Kde je použit.

where used button


Klikněte na tlačítko Where Used-Kde je použit a objeví se seznam, které emitory z knihovny zvolený tvar používají.

list of emitters that use the selected shape

Pokud jsou v knihovně tvary, které v ní nejsou použity (alespoň u jednoho typu částice u alespoň jednoho emitoru z knihovny), zobrazí se při zvolení takového tvaru hláška.

not used in library


Měli byste pravidelně knihovnu procházet a kontrolovat, jestli v ní nejsou nějaké tvary, které se nepoužívají. Pokud ano, zvažte jejich vymazání, zvlášť pokud obsahují více snímků. Ušetříte tím paměť.

Tvary můžete z knihovny vymazat tlačítkem Delete Shape from Library-Vymazat tvar z knihovny. Vyberte tvar v seznamu a klikněte na tlačítko Delete Shape. Pokud se tvar v knihovně nepoužívá, objeví se dialog požadující potvrzení smazání. (V dialogu je i hláška, že "tuto akci nelze vrátit zpět.") Pokud je tvar v knihovně použit, můžeme vidět, kolik typů částic tím bude postiženo.

delete shape warning

V tomto okamžiku většinou odpovíme No-Ne, takže tvar nebude smazán, protože asi nechceme, aby se některé typy částic v knihovně pozměnily.

Pokud bychom řekli Yes-Ano, tvar by se vymazal a typy částic, které ho používaly, by nyní použily jiný tvar. Už dříve jsme se zmínili, že tlačítko Delete Folder-Vymazat složku se objeví v případě, že seznam obsahoval více než jednu složku. Pokud zadáte vymazání složky, vymažou se i všechny tvary v ní obsažené, čímž se nejspíš vyvolá výše uvedené varování, že vymazáním budou typy částic pozměněny.

když hláška říká, že vymazání nelze vráti zpět, není to vždycky pravda. Při editování emitoru na scéně jsou zásahy do seznamu tvarů (změna pořadí, vložení a vymazání tvarů) okamžité a trvalé -- nelze je vrátit zpět. Při editování emitoru v knihovně (popsaném na začátku dalšího tutoriálu)lze zásahy do seznamu tvarů (a jakékoli další změny emitorů v knihovně) vždy zrušit zavřením dialogu vlastností s použitím tlačítka Cancel-Zrušit. Je to jakýsi druh "návratu v poslední chvíli". Na stránce "Change Shape- Změnit tvar" zbývá ještě poslední tlačítko Export Shape-Exportovat tvar:

Export Shape button


Klikněte na něj a budete moci uložit vybraný tvar jako obrázek 32bpp PNG, SGI, TGA nebo TIF. Obrázek bude uložen s informací alfa kanálu -- pokud je to tvar v šedé škále, bude alfa kanál obsahovat kopii RGB kanálů.