Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Particle Illusion v3.0 - Tutorial 3

20.2.2006, lada, návod
V předchozím tutoriálu jsme probírali některé vlastnosti emitorů, které jsou dostupné v okně hierarchie. Zatím jsme zcela přeskočili vlastnosti typů částic, takže se na ně pojďme podívat. Abychom se jimi mohli zabývat, musíme otevřít dialog vlastností emitoru emitter properties.
Barva

Poslední vlastnost typu částice, na kterou se musíme podívat, je barva. Jako příklad budeme nadále používat emitor "Heavy Fire Sparkles". Přejděte na stránku Colors-Barvy.

Colors page

Horní části dialogu už známe - vysvětlili jsme si jej v kapitole o Tint Color-Tónování.

Zbytek okna obsahuje zajímavé části. Horní gradient (stupnice) představuje barvu částice po dobu její životnosti. Každý bod, který je definován barvou, je označen malým obdélníkem - říkáme jim color points-barevné body nebo color keys-barevné klíče. Vybraný barevný bod je zobrazen dvojitým obdélníkem a jeho barva je zobrazena v náhledu barvy. Jakékoli změny prováděné v okně pro výběr barvy pro tónování změní barvu vybraného barevného bodu.

Levý konec okna stupnice představuje začátek životnosti částice (okamžik, kdy je vytvořena) a poslední barevný bod ve stupnici představuje konec životnosti částice. V příkladu uvedeném výše začíná částice jako červená, něco málo za polovinou přechází v oranžovo-žlutou a pak se mění zpět na červenou. Černá barva vpravo od posledního barevného bodu neznamená, že se částice změní na černou - je to jen nevyužitá část barevné stupnice. Poslední barevný bod ve stupnici vždy odpovídá konci životnosti částice, a to i tehdy, když není úplně na pravém konci okna se stupnicí.

Barevné body označíte kliknutím a lze je posunovat tažením doleva a doprava (kromě prvního barevného bodu). Kliknutím do stupnice někam mimo již existující barevné body vytvoříte nový barevný bod ve stejné barvě, jako je barva předešlého barevného bodu. Pokud označíte některý z barevných bodů kromě úplně prvního, objeví se tlačítko Delete Color Point-Vymazat barevný bod:

Color options, delete color button


Když na tlačítko kliknete, budete požádáni, abyste vymazání potvrdili. První barevný bod nelze vymazat.

Trochu si s barevnou stupnicí pohrajme. Nejprve vymažte poslední dva barevné body. Pokud existuje jenom jediný barevný bod, vyplní barva celé okno stupnice, protože částice bude mít po celou dobu své životnosti právě tuto barvu.

only one color point in gradient

Teď klikněte někam ke středu stupnice, abyste vložili druhý barevný bod, pak použijte okna pro výběr odstínu a druhý barevný bod vybarvěte na světlý odstín modré.

added a new color to the gradient


Podíváte-li se do náhledového okna, uvidíte, že částice se v některých místech zbarvily do běla - na chvíli zrušme u částic "intenzívní" zabarvení zrušením zatržítka u Intense v horní části stránky Particles-Částice, abychom mohli jasněji sledovat barvy, které nastavujeme.

Uvidíte teď, že částice (v náhledovém okně) začínají jako červené, vybarvují se do modra a pak znovu červenají. Proč? Odpovědí je jezdec Repeat-Opakovat pod barevnou stupnicí. Posuňte jezdec Repeat-Opakovat až na levý konec. Teď částice vypadají podle očekávání. Jezdec pro opakování se používá k vícenásobnému zopakování barevné stupnice v průběhu životnosti částice. Pohněme teď jezdcem o jedno “kliknutí” doprava. Výsledkem bude to, že částice začnou jako červené, přebarví se do modra, pak se prudce změní na červenou a opět se přebarví do modra.

(Pokud chcete, aby se barvy opakovaly hladce, musíte mít barvu na pravém konci stupnice stejnou jako je barva na levém konci.)

Jezdec opakování využijete k tomu, aby se částice třpytily. Znovu zatrhněte Intense-Intenzívní a pak změňte barevnou stupnici tak, aby se zabarvovala do černa místo do modra. Jezdec opakování jsme nastavili asi na 5 opakování (jezdec opakování má rozsah od 0 do 10).

change last color point to black


V náhledovém okně lze teď pozorovat, že částice “jiskří”. (Pokud bliká moc částic najednou, nastavte vlastnost proměnlivé životnosti "life variation" na vyšší hodnotu).

Ted vypněte opakování (jezdec posuňte na levý konec). Vložte několik dalších barevných bodů mezi první a poslední, ale poslední nechejte černý.

a few more colors


Teď zadejte funkci “Random gradient color (no cycle)- Náhodná barva stupnice (bez cyklování)” Částice budou mít po celou svou životnost stejnou barvu, ale každá bude mít odlišnou barvu. Chcete-li, aby byly použity pouze barvy nastavené pro barevné klíče a ne všechny barvy mezi těmito klíči, zatrhněte nabídku Use key colors only- Použít pouze barvy klíčů.

random colorsrandom colors key colors only

Obrázek vlevo nemá nabídku Use key colors only-Použít pouze barvy klíčů zatrženu -- byly vytvořeny i nějaké oranžové a zelené částice. Obrázek vpravo má tuto nabídku zatrženu, takže byly vytvořeny jen červené, žluté a modré částice. Tvar částic byl dočasně změněn tak, abyste lépe viděli barvy částic.

Další je nabídka Use next key color-Použít barvu dalšího klíče. Pokud ji zatrhnete, objeví se nabídka Number of each color-Počet pro každou barvu.

use next key color option

Pokud zadáte tuto možnost,vytvoří se počet částic používajících barvu prvního barevného klíče, pak další počet částic používající barvu druhého barevného klíče, atd. Nabídka Number of each color-Počet pro každou barvu určuje počet částic.

use next key color example


Poslední nabídka je Get color from layer-Získat barvu z vrstvy.

get color from layer

Pokud zadáte tuto možnost, může se stát, že v náhledovém okně neuvidíte nic. To proto, že částice používající funkci Get color from layer-Získat barvu z vrstvy berou barvu z obrázku pozadí from a místo z barevné stupnice. Pokud není náhkedové okno nastaveno na zobrazování obrázků, částice vůbec neuvidíte. Nastavte náhledové okno na obrázky (kliknutím pravým tlačítkem do náhledu, zadejte Color-Barva, Image-Obrázek, pak klikněte na Obrázek) a měli byste částice vidět.

Funkce Update color from layer-Aktualizovat barvu z vrstvy bude aktualizovat barvu částice podle toho, jak se částice pohybuje v obrázku vrstvy. Toho lze využívat k docílení efektu jako je např. "deformace teplem" (Pokud tato funkce není zatržena, bude částice získávat barvu z té části obrázku vrstvy, ve které byla při svém vzniku.)

Máte-li zvolenu funkci Get color from layer-Získat barvu z vrstvy bude do hierarchie přidána nová vlastnost míchání barev color blend:

color blend property in hierarchy


Tato vlastnost umožňuje míchat barvy ze stupnice s barvami vrstvy. Pokud je míchání nastaveno na 100% (standardní nastavení), bude 100% barvy částice bráno z obrázku vrstvy. Při nastavení této vlastnosti jen na 0% budou použity jen barvy ze stupnice, při nastavení hodnoty někde mezitím se promíchají barvy obrázku vrstvy a stupnice.

color blend graph


Stejně jako všechny ostatní vlastnosti typu částice v hierarchii má i vlastnost color blend-míchání barev odpovídající vlastnost emitoru formou měřítkového faktoru (nastavování v procentech).

Asi jste si všimli, že při změnách stupnice barev se měnila spodní stupnice.

transparency options

Ta představuje průhlednost (nebo viditelnost) částic v průběhu jejich životnosti.

Chová se stejně jako barevná stupnice, až na to, že barvy v ní jsou jen v šedé škále. Černá představuje úplnou průhlednost, bílá zase plnou neprůhlednost.

Důvodem toho, že se mění automaticky (a také důvodem toho, že v ní přímo teď nemůžeme dělat žádné změny), je to, že je aktivní funkce Link transparency to color-Propojit průhlednost s barvou. Stupnice průhlednosti je pak verzí barevné stupnice, ale v šedé škále. To znamená, že tmavé částice jsou mnohem průhlednější a jasnější částice mnohem více viditelné. Funguje to bezvadně u mnoha typů částic, ale ne v případě, že chceme mít tmavé částice viditelné - například černý kouř.

Abychom to mohli provést, musíme zvolit funkci Use full gradient (normal)-Použít celou stupnici (normální). Teď můžeme měnit stupnici průhlednosti (vkládat body, pohybovat s nimi, mazat je a nastavovat opakování). Pod barevnou stupnicí se nyní objeví dvě volby:

color or tranparency options


Protože teď lze měnit obě stupnice, lze změny v okně pro výběr barev aplikovat na každou ze stupnic. Tyto nové volby určují, která stupnice se bude měnit. Když kliknete na barevnou stupnici, bude automaticky vybráno tlačítko Color-Barva. Stejně tak když kliknete na stupnici průhlednosti, automaticky se vybere tlačítko Transparency-Průhlednost. Můžete klikat i na tlačítka, abyste vybrali stupnici, která se má upravovat.

Máte-li barevnou stupnici obsahující několik barevných bodů a potřebujete je vymazat všechny, pak by mazání jednotlivých bodů klikáním na tlačítko delete-vymazat bylo moc zdlouhavé. Naštěstí to jde provést snáze. Klikněte pravým tlačítkem na barevnou stupnici:

color gradient context menu


Funkce Reset vymaže všechny barevné body kromě prvního. Při použití této funkce u stupnice průhlednosti se první barevný bod změní na bílý (bude plně viditelný). Pokud máte zatrženu funkci Link transparency to color-Propojit průhlednost s barvou, nebude mít kliknutí pravým tlačítkem na stupnici průhlednosti žádný účinek.

Funkce Mirror-Zrcadlo převrátí pořadí barevných bodů.

Funkce Copy Selected Color-Kopírovat vybranou barvu slouží ke kopírování. Používá se s funkcí Paste Selected Color-Vložit vybranou barvu (aktivní po zadání funkce Kopírovat) ke kopírování jedné barvy. Ke kopírování celé stupnice slouží funkce Copy Gradient-Kopírovat stupnici spolu s funkcí Paste Gradient-Vložit stupnici Nejde ale kopírovat barvu nebo stupnici z barevné stupnice do stupnice průhlednosti nebo naopak.

Podívejme se ještě na pár posledních věcí v dialogu vlastností.