Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Adobe Photoshop CS2

9.10.2006, Radek Jahoda, recenze
Již je to docela pěkná doba, co jsme představili balík Adobe Production Studio Premium a slíbili, že se na něj podíváme blíže. I když původní plán byl se nezaobírat grafickým editorem Photoshop CS2, tak přece jen i "střihač" občas potřebuje upravit nějaký obrázek. Není to ale grafik, takže má trošku jiné požadavky a většinou nevyužije všechny možnosti programu a jeho práce se omezuje hlavně na úpravu fotek a podobné činnosti.
Hned na začátku je nutné podotknout, že Photoshop se vždy držel spíše kosmetických změn, než nějakého revoluční změny vzhledu, ostatně to lze říci o všech programech od Adobe. Je to jistě do jisté míry vhodné, protože stávající uživatelé nemají problémy při přechodu na nové verze, jenže tímto stylem právě v ovládání programů Adobe dost zaspalo vůči konkurenci.


Klepněte pro zvětšení obrázku

Adobe se stále drží plovoucího rozmístění oken nástrojů, takže při otevření nějakého souboru se tato okna pletou. Občas je to dost hra na nervy, pokud pracujete s více otevřenými soubory a jste zvyklí si jejich okan například maximalizovat na celou plochu aplikace. Ostatní aplikace z Production Studia již mohou tato okna zabudovat (dokovat) do hlavního okna, takže doufejme, že toto přinese také další verze Photoshopu. Další v dnešní době zvláštností je stále trvající šeď všech ikonek (po najetí myší se změní na barevnou, mohly by tak ale být stále) a také velikost fontů, tlačítek a drop-down boxů. Některé komponenty jsou až příliš malé, i když si na to lze poměrně rychle zvyknout.

Poměrně zásadní věcí je přívětivost. Některé operace se provádí až příliš zdlouhavě, například mnou často používané vložení obrázku ze schránky není jen použití Ctrl+V, ale je nutné nejdříve vytvořit nový obrázek velikosti obrázku ve schránce, na což je naštěstí template, a pak teprve pomocí Ctrl+V obrázek vložit. Místo jednoho stisku na klávesnici jsou to hned stisky tři, pokud to budete dělat padesátkrát, tak se uklikáte. Nefungují také klávesové zkratky Ctrl/Shift+Insert místo Ctrl+C a Ctrl+V. Pokud pak ukládáte obrázek, tak se vždy po volbě formátu otevře dialogové okno s bližším nastavením, což je další zdržení.

Konfigurovatelnost prostředí je téměř nulová. Nelze nastavit například chování kolečka myši, aby ovládal zoom, kolečko vždy slouží ke scrollování nahoru dolů, což je u obrázků naprosto zbytečné. Klávesové zkratky také nelze nastavit, ale tuto vlastnost většinou nepoužívám ani v jiných programech, takže to nepovažuji za mínus. Konfigurovat tak lze pouze postavení oken, které lze uložit jako Workspace a přepínat se mezi různým rozložením.

Zmínit se ale musím o dokování oken do Pallete Well, což jsou záložky vpravo nahoře a po klepnutí na záložku se otevře požadované okno resp. nástroj. Je to výborné pro okna, která se nepoužívají příliš často, přesto je nutné k nim přistupovat rychle. Pro výběr barev nebo vrstev se ale příliš nehodí, protože je vhodné je mít "po ruce" stále.

Dalším pro mne nepříjemným překvapením je nemožnost při ořezávání nastavit přesně výřez po jednotlivých bodech a nastavit tak template. Jde to jen v mírách (cm apod.), opět pro hromadné ořezávání problém. Pokud chcete přidat kolem obrázku okraje, tak to lze pomocí ořezu a nastavení okna většího než obrázek, ale opět nelze přesně zadat počet bodů, o který se obrázek zvětší.

Jinak ale nový Photoshop přináší mnoho malých příjemných změn, které zvyšují produktivitu práce. Například při výběru fontu se zobrazuje i jeho náhled, což usnadňuje výběr, bohužel jako náhled je tam pouze slovo Sample, raději bych uvítal kombinaci znaků a písmen. Při práci s hladinami lze oproti minulé verzi označit více hladin pomocí kláves Shift a Ctrl a pracovat s nimi najednou. Minulá vlastnost linkování mezi vrstvami ale stále zůstala zachována (je zde tlačítko ve spodní části okna), má výhodu v zapamatování stavu, kdežto pouhé vybrání vrstev je jen dočasné.



Novinkou v nové verzi je práce s nekomprimovanými RAW formáty digitálních fotoaparátů, lze dokonce i do tohoto formátu ukládat, konkrétně do DNG (Digital Negative) formátu. Některé operace lze provádět přímo nad tímto formátem, například měnit barvy pomocí křivek (Curves) nebo ořezávat. Dalším vylepšením je nový nástroj pro redukci červených očí, který dokáže korigovat červenou barvu očí pouhým označením výřezu kolem oka. Jestli mohu hodnotit, tak jde o nejlepší řešení jaké jsem kdy viděl.

Vyzdvihnout musím také nástroj Filter gallery, který je velmi vhodný pro rychlý výběr filtrů a efektů s náhledem na editovaný obrázek. Když už jsme u filtrů, tak zde najdeme nový filtr pro zvýraznění ostrosti Smart sharpen, který zaostřuje obrázek, ale vynechá stíny a tmavé části obrazu, takže nepřidává zbytečně šum v oblastech, kde je nejvíce vidět. Je to vhodná alternativa k filtru Unsharp mask. Naopak příliš mne nepřesvědčily filtry pro redukci šumu, které se mi zdají buď málo účinné, nebo naopak příliš a ničí detaily obrazu. Je zde sice nově možnost odstranit barevný šum a také artefakty JPEG komprese, ale v porovnání např. s Paint Shop Pro značně zaostává (alespoň podle mého názoru).

Pokud se přesunu do práce HTML programátora, tak výtečným nástrojem je Slice tool. Umožňuje rozsekat obrázek na části a automaticky vytvořit HTML dokument s tabulkou, která kopíruje požadované rozřezání. Dodělat odkazy pro jednotlivé části již je hračka. Pokud ani to nestačí, stačí se přepnout do nástroje Image Ready CS2, který se instaluje současně s Photoshopem a je určen právě pro tvorbu obrázků pro HTML. Oblíbil jsem si ho hlavně pro optimalizaci obrázků do různých formátů, protože je vidět okamžitě výsledek a lze snadno nastavit požadovanou kompresi/kvalitu. Jinak vlastně umí téměř to samé co photoshop, pouze neumí pracovat s RAW a CMYK formáty a pracuje pouze v RGB, což ale pro web nevadí. Dále zde chybí některé nástroje, bez kterých se lze ale často obejít (např. Magic wand pro neobdélníkovou selekci), lze ale snadno přecházet zpět do Photoshopu a naopak (pomocí tlačítka v dolní části panelu nástrojů).

Co se týče editace fotografií a obrázků v jedné vrstvě, tak dnes najdeme spoustu nástrojů, které svými funkcemi mohou Photoshop nahradit nebo ho i překonají, v čem je ale Photoshop jedinečný je právě práce s vektorovou grafikou a s vrstvami, tedy oblasti vhodné pro profesionální grafiky než pro střihače videa. Je to oblast, do které se příliš pouštět nehodlám, protože grafik nejsem a úplně jsem se do toho "zahrabal". Musím ale říci, že po překonání prvních obtíží s ovládáním jde o velmi mocný nástroj.
Sem patří právě nová vlastnost Smart objects. Ta umožňuje vkládat do obrázku vektorové objekty, s kterými lze dále libovolně pracovat, měnit jejich velikost až do té doby, než je "rasterizujeme". Lze se také snadno přepnout do Ilustrátoru a zpět pro jejich další úpravy.

Suma sumárum, nový Photoshop přináší opět další vylepšení, které usnadňují práci a Photoshop je právě pro profesionální grafiky velmi mocný nástroj. Nemohu si ale pomoci, Adobe s některými změnami právě na Photoshop zapomnělo, když nelze okna dokovat do hlavního okna, jako je tomu u ostatních aplikací z Production Studia. Jendoduché práce s fotkami se mi zdají někdy také příliš složité, v tomto směru bych očekával zlepšení. Není to ani tak kritika vlastností a schopností, v tom nemá Photoshop konkurenci, ale přívětivosti vůči uživatelům. Pokud již ve Photoshopu pracujete, tak problém mít určitě nebudete, pro nováčky ale bude právě ta přívětivost zpočátku tvrdým oříškem.

Náš seriál o Adobe Production Studio Premium bude přístě pokračovat dílem o Audition...