Adobe Premiere Pro 2.0
4.2.2007, Radek Jahoda, recenze
Pokračujeme v našem seriálu o Adobe Production Studiu, který jsme začali již loni, zatím jsme se ale stihli podívat jen na Photoshop CS2 a Audition 2.0. Nyní budeme pokračovat stěžejním programem Premiere Pro 2.0, který je srdcem celého balíku.
Po spuštění programu se ukáže úvodní obrazovka, která nabídne vytvoření nového projektu nebo otevření již existujícího. Je zde také seznam několika posledních projektů, což je výhodné, pokud pracujete na více projektech současně. Uživatelé starších verzí si také povšimnou změny ikonky programu - místo zažitého bílého koně je zde nový symbol v podobě ulity z filmových políček.
Otevření existujícího projektu je poměrně zdlouhavé, většinou trvá kolem dvou minut, ale u složitějších projektů to může být až pět minut. Kontrolují se totiž všechny použité soubory. Peak files, tedy soubory s informacemi o průběhu zvuku, se vytvářejí na pozadí, takže lze pracovat, v praxi to ale příliš nejde, protože tento proces zabírá programu tolik času, že se stane velmi líným.
Největší změnou oproti předchozí verzi je nové pracovní prostředí, které je funkčně shodné jako u Audition. Tam jsem ho velmi chválil a i zde si zaslouží pochvalu. Tímto se konečně Premiere zbavilo samostatných oken, která občas přiváděla k šílenství. To je naštěstí pryč a všechna okna jsou k sobě uchycená a změna jejich velikosti se odráží i na ostatních oknech. Jinak styl práce zůstal stejný a jejich základní rozmístění také. Největší prostor zabírá jednak náhledové okno výstupu, tak i náhledové okno vstupu, které se dělí o prostor s efekty a audio mixerem. Další část zabírá adresář projektu spolu se seznamem efektů a další historie. Na samotnou časovou osu pak zbývá relativně málo místa. Naštěstí lze celé prostředí velmi rychle upravit k obrazu svému.
Najdou se zde ale ještě nějaké "mouchy". Například seznam médií v projektu obsahuje značné množství informací, takže je nutné používat posuvník. U konkurenčních programů lze okno dočasně zvětšit na šířku obrazovky, přičemž se ostatní okna schovají, to zde ale nejde. Pořadí informací o souborech lze měnit uchycením za hlavičku, ale tažení lze pouze na viditelné části okna, při tažení "za roh" se obsah okna neposouvá. Přesunout tak jeden sloupec z konce až na začátek je docela zdlouhavý úkol. Také by bylo vhodné mít možnost některé ze sloupců vypnout. Soubory do projektů lze přidávat po jednom, ale lze i importovat celý obsah adresáře. Všechny pak lze podle svého uvážení roztřídit do virtuálních adresářů. Všechny soubory lze samozřejmě vidět i jako ikonky místo seznamu s parametry.
Časová osa má oddělené video a audio stopy, což rozhodně nepovažuji za klad. Navíc to značně snižuje pracovní prostor, protože používají svůj vlastní posuvník a v podstatě nelze vidět jen video stopy (lze ale dost neprakticky). Celá časová osa je i díky nenažranosti ostatních oken docela úzká, především náhledová okna díky liště ovládacích prvků zabírají příliš místa. V pravé části časové osy jsou indikátory zvuku a Tools - tlačítka pro změnu módu práce v časové ose. Obě jsou v samostatných oknech, takže je lze kamkoliv jinam přemístit. O jednotlivých módech se nemá cenu rozepisovat, jde o standardní způsob práce. Neodpustím si ale ještě jednu malou výtku - Zoom Tool jedním klikem zvětší časovou osu (pře Alt zmenší), ale rychlé klikání není možné, protože druhý klik se neprovede (zřejmě se zaregistruje jako dvojitý klik). To ale není na závadu, stejně ho nikdo nepoužívá a změnu časového měřítka lze dělat snadno přes Alt a kolečko myši nebo posuvníkem v levé spodní části okna.
Další výzvou pro Adobe by mohlo být usnadnění práce s klipy v časové ose. Některé operace se zde totiž dělají nepohodlně. Například taková stmívačka nebo roztmívačka lze udělat dvěma způsoby. Buď vložením Opacity, vložením dvou keyframů a jednoho stáhnutím na nulu, nebo vložením přechodu Cross Dissolve, poté otevřením jeho parametrů a nastavením jeho délky. Udělat celý proces jednodušším by rozhodně zvedlo produktivitu práce. Například v konkurenčním programu Sony Vegas lze tento proces provést pouhým popotažením myši za rok klipu.
Novinkou v této verzi je Transparent video klip. Ten se vloží do časové osy a všechny aplikované filtry a efekty na tento transparentní klip se aplikují na všechny klipy ve stopě pod ním. Lze tak jednoduše aplikovat jedno nastavení filtrů na více klipů.
Další novou funkcí je Multi-Camera. Slouží pro editaci záznamů z časově synchronizovaných kamer. V časové ose lze vybírat jednotlivé kamery jednoduše klepnutím pravým tlačítkem na klip a výběrem z menu. Jsou podporovány maximálně čtyři kamery.
Ke klipům lze přidávat také komentáře, které lze exportovat do PDF souborů. Možná se Vám tato funkce zdá zbytečná, umožní ale pro studia například zaslat tyto komentáře ke klientům a mít tak od nich zpětnou vazbu. Další použití je při práci více studií na jednom projektu, takto si lze snadno předávat různé poznámky jednotlivým částem projektu.
Většina prací se musí dělat v Effect Controls okně. To obsahuje posloupnost všech aplikovaných filtrů na klip, který je vybraný v časové ose. Pokud klepneme na název přechodu, tak se tam objeví parametry přechodu. Efekty se přidávají jednoduše přetažením do tohoto okna nebo na příslušný klip v časové ose. Okno má dvě části, vlevo je zmíněný seznam a vpravo malá časová osa, kde lze pracovat s keyframy a lze vidět požadovaný průběh. Práce s keyframy je také značně vylepšena, především s křivkami a přechody mezi nimi.
Tuto časovou osu lze schovat a zobrazit/rozbalit tak pouze nastavení jednotlivých efektů. Zde došlo k dalšímu vylepšení u korekce barev, je zde celkem sedm těchto filtrů, různě složitých a s různým přístupem. Nejvíce si lze vyhrát s filtrem Three-Way Color Corrector, což je klasický filtr pro tmavé/střední/jasné části obrazu. Možnosti jsou tak široké, že zabere přes dvě strany celého okna Effect Controls.
Podobně byl vylepšen mixer,který dostal nový atraktivní vzhled, ani zde si ale neodpustím výtku. Velikost regulátorů hlasitosti je pevná a při malé velikosti okna je pak část mixeru opět za rohem a je nutné použít posuvník.
Značně pokračuje také integrace jednotlivých částí Production Studia mezi sebou. V Premiere lze importovat nebo rovnou vytvořit After Effects projekt a používat ho bez nutnosti tento projekt renderovat.
Editor titulků je nyní zaintegrován přímo do programu oproti předchozí verzi. Umožňuje vytvářet i složitější statické titulky, kromě textu lze kreslit i jednoduché obrazce jako čáry, obdélníky, zakulacené obdélníky, elipsy apod. Všechny objekty pak lze přesně zarovnávat a aretovat do obrazu.
Pokud je projekt hotový, lze z něj odstranit nepoužité klipy volbou Remove unused z menu Project. Pro konečný export slouží Adobe Media Encoder. Má úplně nové rozhraní, je přehledné a umožňuje nastavit i velmi podrobné parametry. Standardně lze exportovat do různých MPEG-1/2 formátů včetně striktních VideoCD, SuperVCD a DVD. Enkoder je od firmy MainConcept, Dolby Digital enkoder je SurCode od Minnetonka Audio. Kromě toho lze exportovat i do Windows Media, RealVideo a také Flash a Quicktime, pro které je nutné mít nainstalovaný Quicktime od Apple.
Kromě renderingu lze provést i export přímo na DVD. Nelze vytvářet složitá menu ani vkládat titulky a podobné věci, na které je určen Encore DVD, jde o prosté vyrenderování do MPEG formátu a vypálení disku se zvoleným templatem, který vytvoří jednoduché menu.
Jde o užitečnou funkci pro vytvoření ukázkových disků nehotových projektů. Po klepnutí na tlačítko Settings se otevře Adobe Media Encoder, kde lze upravit bližší parametry exportu.
Rozšířena byla i podpora dnes již standardních formátů kamer. V prvé řadě je to HDV, které již mezi kameramany zdomácnělo. K jeho použití již není nutné mít plugin od jiného výrobce. Při tvorbě projektu jsou pro něj vytvořeny presety. Přibyla i možnost kvalitnějšího renderování nejen klasicky v osmi bitech na kanál, ale i v deseti bitech. Využít lze i šestnáctibitové soubory z Adobe Photoshopu. Je ale nutné dodat, že doba renderování se tím rapidně zvýší.
Nelze kompletně předvést všechny možnosti programu, ale hlavní věci jsme prošli a upozornili na problémové části, které by měl Adobe ještě vylepšit. Nejde o zásadní věci, ale právě ty přispívají značně ke komfortnosti programu. Co se týče možností, tak nelze nové (vlastně nyní již téměř rok staré) Premiéře vytknout. Vylepšení je hodně a vyzdvihnout musíme hlavně zcela nové grafické prostředí, které konečně dohnalo konkurenční produkty. Pokud výrobce neusne na vavřínech, Premiera se brzy vrátí tam, kam dříve patřila - na vrchol segmentu střihu videa.
Za zapůjčení celého Production Studia děkujeme firmě Syntex.
Otevření existujícího projektu je poměrně zdlouhavé, většinou trvá kolem dvou minut, ale u složitějších projektů to může být až pět minut. Kontrolují se totiž všechny použité soubory. Peak files, tedy soubory s informacemi o průběhu zvuku, se vytvářejí na pozadí, takže lze pracovat, v praxi to ale příliš nejde, protože tento proces zabírá programu tolik času, že se stane velmi líným.
Největší změnou oproti předchozí verzi je nové pracovní prostředí, které je funkčně shodné jako u Audition. Tam jsem ho velmi chválil a i zde si zaslouží pochvalu. Tímto se konečně Premiere zbavilo samostatných oken, která občas přiváděla k šílenství. To je naštěstí pryč a všechna okna jsou k sobě uchycená a změna jejich velikosti se odráží i na ostatních oknech. Jinak styl práce zůstal stejný a jejich základní rozmístění také. Největší prostor zabírá jednak náhledové okno výstupu, tak i náhledové okno vstupu, které se dělí o prostor s efekty a audio mixerem. Další část zabírá adresář projektu spolu se seznamem efektů a další historie. Na samotnou časovou osu pak zbývá relativně málo místa. Naštěstí lze celé prostředí velmi rychle upravit k obrazu svému.
Najdou se zde ale ještě nějaké "mouchy". Například seznam médií v projektu obsahuje značné množství informací, takže je nutné používat posuvník. U konkurenčních programů lze okno dočasně zvětšit na šířku obrazovky, přičemž se ostatní okna schovají, to zde ale nejde. Pořadí informací o souborech lze měnit uchycením za hlavičku, ale tažení lze pouze na viditelné části okna, při tažení "za roh" se obsah okna neposouvá. Přesunout tak jeden sloupec z konce až na začátek je docela zdlouhavý úkol. Také by bylo vhodné mít možnost některé ze sloupců vypnout. Soubory do projektů lze přidávat po jednom, ale lze i importovat celý obsah adresáře. Všechny pak lze podle svého uvážení roztřídit do virtuálních adresářů. Všechny soubory lze samozřejmě vidět i jako ikonky místo seznamu s parametry.
Časová osa má oddělené video a audio stopy, což rozhodně nepovažuji za klad. Navíc to značně snižuje pracovní prostor, protože používají svůj vlastní posuvník a v podstatě nelze vidět jen video stopy (lze ale dost neprakticky). Celá časová osa je i díky nenažranosti ostatních oken docela úzká, především náhledová okna díky liště ovládacích prvků zabírají příliš místa. V pravé části časové osy jsou indikátory zvuku a Tools - tlačítka pro změnu módu práce v časové ose. Obě jsou v samostatných oknech, takže je lze kamkoliv jinam přemístit. O jednotlivých módech se nemá cenu rozepisovat, jde o standardní způsob práce. Neodpustím si ale ještě jednu malou výtku - Zoom Tool jedním klikem zvětší časovou osu (pře Alt zmenší), ale rychlé klikání není možné, protože druhý klik se neprovede (zřejmě se zaregistruje jako dvojitý klik). To ale není na závadu, stejně ho nikdo nepoužívá a změnu časového měřítka lze dělat snadno přes Alt a kolečko myši nebo posuvníkem v levé spodní části okna.
Další výzvou pro Adobe by mohlo být usnadnění práce s klipy v časové ose. Některé operace se zde totiž dělají nepohodlně. Například taková stmívačka nebo roztmívačka lze udělat dvěma způsoby. Buď vložením Opacity, vložením dvou keyframů a jednoho stáhnutím na nulu, nebo vložením přechodu Cross Dissolve, poté otevřením jeho parametrů a nastavením jeho délky. Udělat celý proces jednodušším by rozhodně zvedlo produktivitu práce. Například v konkurenčním programu Sony Vegas lze tento proces provést pouhým popotažením myši za rok klipu.
Novinkou v této verzi je Transparent video klip. Ten se vloží do časové osy a všechny aplikované filtry a efekty na tento transparentní klip se aplikují na všechny klipy ve stopě pod ním. Lze tak jednoduše aplikovat jedno nastavení filtrů na více klipů.
Další novou funkcí je Multi-Camera. Slouží pro editaci záznamů z časově synchronizovaných kamer. V časové ose lze vybírat jednotlivé kamery jednoduše klepnutím pravým tlačítkem na klip a výběrem z menu. Jsou podporovány maximálně čtyři kamery.
Ke klipům lze přidávat také komentáře, které lze exportovat do PDF souborů. Možná se Vám tato funkce zdá zbytečná, umožní ale pro studia například zaslat tyto komentáře ke klientům a mít tak od nich zpětnou vazbu. Další použití je při práci více studií na jednom projektu, takto si lze snadno předávat různé poznámky jednotlivým částem projektu.
Většina prací se musí dělat v Effect Controls okně. To obsahuje posloupnost všech aplikovaných filtrů na klip, který je vybraný v časové ose. Pokud klepneme na název přechodu, tak se tam objeví parametry přechodu. Efekty se přidávají jednoduše přetažením do tohoto okna nebo na příslušný klip v časové ose. Okno má dvě části, vlevo je zmíněný seznam a vpravo malá časová osa, kde lze pracovat s keyframy a lze vidět požadovaný průběh. Práce s keyframy je také značně vylepšena, především s křivkami a přechody mezi nimi.
Tuto časovou osu lze schovat a zobrazit/rozbalit tak pouze nastavení jednotlivých efektů. Zde došlo k dalšímu vylepšení u korekce barev, je zde celkem sedm těchto filtrů, různě složitých a s různým přístupem. Nejvíce si lze vyhrát s filtrem Three-Way Color Corrector, což je klasický filtr pro tmavé/střední/jasné části obrazu. Možnosti jsou tak široké, že zabere přes dvě strany celého okna Effect Controls.
Podobně byl vylepšen mixer,který dostal nový atraktivní vzhled, ani zde si ale neodpustím výtku. Velikost regulátorů hlasitosti je pevná a při malé velikosti okna je pak část mixeru opět za rohem a je nutné použít posuvník.
Značně pokračuje také integrace jednotlivých částí Production Studia mezi sebou. V Premiere lze importovat nebo rovnou vytvořit After Effects projekt a používat ho bez nutnosti tento projekt renderovat.
Editor titulků je nyní zaintegrován přímo do programu oproti předchozí verzi. Umožňuje vytvářet i složitější statické titulky, kromě textu lze kreslit i jednoduché obrazce jako čáry, obdélníky, zakulacené obdélníky, elipsy apod. Všechny objekty pak lze přesně zarovnávat a aretovat do obrazu.
Pokud je projekt hotový, lze z něj odstranit nepoužité klipy volbou Remove unused z menu Project. Pro konečný export slouží Adobe Media Encoder. Má úplně nové rozhraní, je přehledné a umožňuje nastavit i velmi podrobné parametry. Standardně lze exportovat do různých MPEG-1/2 formátů včetně striktních VideoCD, SuperVCD a DVD. Enkoder je od firmy MainConcept, Dolby Digital enkoder je SurCode od Minnetonka Audio. Kromě toho lze exportovat i do Windows Media, RealVideo a také Flash a Quicktime, pro které je nutné mít nainstalovaný Quicktime od Apple.
Kromě renderingu lze provést i export přímo na DVD. Nelze vytvářet složitá menu ani vkládat titulky a podobné věci, na které je určen Encore DVD, jde o prosté vyrenderování do MPEG formátu a vypálení disku se zvoleným templatem, který vytvoří jednoduché menu.
Jde o užitečnou funkci pro vytvoření ukázkových disků nehotových projektů. Po klepnutí na tlačítko Settings se otevře Adobe Media Encoder, kde lze upravit bližší parametry exportu.
Rozšířena byla i podpora dnes již standardních formátů kamer. V prvé řadě je to HDV, které již mezi kameramany zdomácnělo. K jeho použití již není nutné mít plugin od jiného výrobce. Při tvorbě projektu jsou pro něj vytvořeny presety. Přibyla i možnost kvalitnějšího renderování nejen klasicky v osmi bitech na kanál, ale i v deseti bitech. Využít lze i šestnáctibitové soubory z Adobe Photoshopu. Je ale nutné dodat, že doba renderování se tím rapidně zvýší.
Nelze kompletně předvést všechny možnosti programu, ale hlavní věci jsme prošli a upozornili na problémové části, které by měl Adobe ještě vylepšit. Nejde o zásadní věci, ale právě ty přispívají značně ke komfortnosti programu. Co se týče možností, tak nelze nové (vlastně nyní již téměř rok staré) Premiéře vytknout. Vylepšení je hodně a vyzdvihnout musíme hlavně zcela nové grafické prostředí, které konečně dohnalo konkurenční produkty. Pokud výrobce neusne na vavřínech, Premiera se brzy vrátí tam, kam dříve patřila - na vrchol segmentu střihu videa.
Za zapůjčení celého Production Studia děkujeme firmě Syntex.