Canon MVX300 - nejslabší silák

5.4.2006, Radek Martinka, Ivo Martinka, recenze
Je tomu již rok, co spatřila světlo světa nová řada digitálních videokamer Canon MVX3xx. Od nástupce dvojkové řady se dala očekávat přinejmenším stejná popularita jako u svého staršího sourozence. Nakolik je trojková řada krokem kupředu, nám odpoví recenze nejlevnějšího modelu z této trojice - Canonu MVX300.
Maximální rychlost závěrky 1/2000 sec do jisté míry předurčuje možnosti videokamery při scénách s rychle se pohybujícími objekty. Využili jsme potenciálu dálnice a vyfotili projíždějící automobil.

projíždějící automobil
pro zvětšení klikněte

Ačkoli bylo pod mrakem a schylovalo se k večeru, tak je fotka na tyto nepříznivé podmínky vcelku ostrá. Plus pro Canon. Pojďme se však ponořit do tmy. Již dopředu je zřejmé, že fotografie a videa pořízené při špatných světelných podmínkách nebudou hlavní doménou testovaného přístroje. Poměrně dost naznačily testy prováděné za slunečného počasí, kde se objevoval výrazný šum. Pro porovnání automatického a nočního režimu poslouží následující ukázka dvou fotek.

automatický režim
pro zvětšení klikněte
režim Noc
pro zvětěšení klikněte

Oba obrázky jen potvrzují to, co jsme nakousli - v automatickém režimu je šum nepřehlédnutelný a v režimu Noc už není vidět nic jiného. Holt zázraky se nedějí. Abychom nezůstali čistě u fotografických ukázek, připravili jsme pro Vás také pár videí. Všechna následující videa byla zkomprimována pomocí kodeku DivX 6.1.1 s ohledem na zachování přijatelné kvality, resp. aby se od originálu na první pohled kvalitou nelišila. Kvůli velikosti jsme také zrušili audio stopu. První dvě videa zobrazují průjezd automobilu v noci - automatický režim (1,1 MB) a režim Noc (1,1 MB). Kromě několikrát zmíněného velkého šumu lze u nočního režimu pozorovat výrazné trhání obrazu (efekt podobný stroboskopu na diskotéce).

Ačkoli má videokamera pouze elektronickou stabilizaci, sami se můžete přesvědčit, jak vypadá obraz při maximálním zoomu s vypnutou (1,1 MB) a se zapnutou stabilizací (1,3 MB). Pokud není kamera na stativu, tak udržet 18x optický zoom v ruce bez stabilizace je nemožné. Daní za stabilizaci je mírná rozostřenost jednotlivých snímků, není však nijak výrazná.

Další ukázka je rychlost zoomu (2,4 MB) z minimální na maximální ohniskovou vzdálenost. Rychlostmi se zabývá tabulka níže, nicméně sami vidíte, že se jedná o slušný "fofr". Třemi vteřinami z W do T se namá Canon za co stydět.

Poslední ukázkou je perlička, na kterou jsme během testování kamery narazili. Byla by škoda ji neukázat, vždyť komu se podaří natočit strakapouda (4,4 MB) v akci. Obraz se sice kvůli maximálnímu přiblížení značně třese, ale záběru to z hlediska dojmu na kráse nic neubírá.

Abychom nepřeskočili žádnou důležitou funkci kamery, musíme se začít zabývat zvukem. Digitální stereo PCM nabízí dvě možnosti - 16bit/48 kHz (2 kanály) a 12bit/32 kHz (4 kanály). Pro následující testy jsme samozřejmě zvolili první možnost. Začneme audio ukázkou, kde můžete slyšet útržek z písničky nahrané zabudovaným mikrofonem před audioaparaturou. Je jasné, že kamera není primárně určena pro záznam koncertu, avšak kvalita nahraného zvuku nám připadá dobrá. Druhý záznam bude z jiného soudku. Zajímali jsme se o hlučnost kamery při natáčení, tzn. nakolik integrovaný mikrofon zachycuje nežádoucí zvuk motorku. Samotný hluk motorku při nahrávání je velmi malý a proto není překvapením tak dobrý výsledek. Zde se hodí podotknout, že zdířka pro mikrofon by se náramně hodila. Jednak by se tím eliminovaly zvuky samotné kamery a navíc by se s kvalitním externím mikrofonem daly pořizovat audia s rozumnou kvalitou.

Na samotný závěr uvádíme dvojici tabulek. První ukazuje výsledky měření, kdy jsme se se stopkami v ruce pokusili zjistit časy prvního nahrávání na pásku, první pořízení fotografie a rychlosti zoomu.

První nahrávání na miniDV
4 sec