Canon MVX300 - nejslabší silák
Je tomu již rok, co spatřila světlo světa nová řada digitálních videokamer Canon MVX3xx. Od nástupce dvojkové řady se dala očekávat přinejmenším stejná popularita jako u svého staršího sourozence. Nakolik je trojková řada krokem kupředu, nám odpoví recenze nejlevnějšího modelu z této trojice - Canonu MVX300.
Kapitoly článku:
Maximální rychlost závěrky 1/2000 sec do jisté míry předurčuje možnosti videokamery při scénách s rychle se pohybujícími objekty. Využili jsme potenciálu dálnice a vyfotili projíždějící automobil.
projíždějící automobil
pro zvětšení klikněte
Ačkoli bylo pod mrakem a schylovalo se k večeru, tak je fotka na tyto nepříznivé podmínky vcelku ostrá. Plus pro Canon. Pojďme se však ponořit do tmy. Již dopředu je zřejmé, že fotografie a videa pořízené při špatných světelných podmínkách nebudou hlavní doménou testovaného přístroje. Poměrně dost naznačily testy prováděné za slunečného počasí, kde se objevoval výrazný šum. Pro porovnání automatického a nočního režimu poslouží následující ukázka dvou fotek.
Oba obrázky jen potvrzují to, co jsme nakousli - v automatickém režimu je šum nepřehlédnutelný a v režimu Noc už není vidět nic jiného. Holt zázraky se nedějí. Abychom nezůstali čistě u fotografických ukázek, připravili jsme pro Vás také pár videí. Všechna následující videa byla zkomprimována pomocí kodeku DivX 6.1.1 s ohledem na zachování přijatelné kvality, resp. aby se od originálu na první pohled kvalitou nelišila. Kvůli velikosti jsme také zrušili audio stopu. První dvě videa zobrazují průjezd automobilu v noci - automatický režim (1,1 MB) a režim Noc (1,1 MB). Kromě několikrát zmíněného velkého šumu lze u nočního režimu pozorovat výrazné trhání obrazu (efekt podobný stroboskopu na diskotéce).
Ačkoli má videokamera pouze elektronickou stabilizaci, sami se můžete přesvědčit, jak vypadá obraz při maximálním zoomu s vypnutou (1,1 MB) a se zapnutou stabilizací (1,3 MB). Pokud není kamera na stativu, tak udržet 18x optický zoom v ruce bez stabilizace je nemožné. Daní za stabilizaci je mírná rozostřenost jednotlivých snímků, není však nijak výrazná.
Další ukázka je rychlost zoomu (2,4 MB) z minimální na maximální ohniskovou vzdálenost. Rychlostmi se zabývá tabulka níže, nicméně sami vidíte, že se jedná o slušný "fofr". Třemi vteřinami z W do T se namá Canon za co stydět.
Poslední ukázkou je perlička, na kterou jsme během testování kamery narazili. Byla by škoda ji neukázat, vždyť komu se podaří natočit strakapouda (4,4 MB) v akci. Obraz se sice kvůli maximálnímu přiblížení značně třese, ale záběru to z hlediska dojmu na kráse nic neubírá.
Abychom nepřeskočili žádnou důležitou funkci kamery, musíme se začít zabývat zvukem. Digitální stereo PCM nabízí dvě možnosti - 16bit/48 kHz (2 kanály) a 12bit/32 kHz (4 kanály). Pro následující testy jsme samozřejmě zvolili první možnost. Začneme audio ukázkou, kde můžete slyšet útržek z písničky nahrané zabudovaným mikrofonem před audioaparaturou. Je jasné, že kamera není primárně určena pro záznam koncertu, avšak kvalita nahraného zvuku nám připadá dobrá. Druhý záznam bude z jiného soudku. Zajímali jsme se o hlučnost kamery při natáčení, tzn. nakolik integrovaný mikrofon zachycuje nežádoucí zvuk motorku. Samotný hluk motorku při nahrávání je velmi malý a proto není překvapením tak dobrý výsledek. Zde se hodí podotknout, že zdířka pro mikrofon by se náramně hodila. Jednak by se tím eliminovaly zvuky samotné kamery a navíc by se s kvalitním externím mikrofonem daly pořizovat audia s rozumnou kvalitou.
Na samotný závěr uvádíme dvojici tabulek. První ukazuje výsledky měření, kdy jsme se se stopkami v ruce pokusili zjistit časy prvního nahrávání na pásku, první pořízení fotografie a rychlosti zoomu.
Druhá tabulka si bere na starost přiloženou baterii NB-2LH. Naleznete zde její výdrž a dobu nabíjení.
projíždějící automobil
pro zvětšení klikněte
Ačkoli bylo pod mrakem a schylovalo se k večeru, tak je fotka na tyto nepříznivé podmínky vcelku ostrá. Plus pro Canon. Pojďme se však ponořit do tmy. Již dopředu je zřejmé, že fotografie a videa pořízené při špatných světelných podmínkách nebudou hlavní doménou testovaného přístroje. Poměrně dost naznačily testy prováděné za slunečného počasí, kde se objevoval výrazný šum. Pro porovnání automatického a nočního režimu poslouží následující ukázka dvou fotek.
automatický režim pro zvětšení klikněte | režim Noc pro zvětěšení klikněte |
Oba obrázky jen potvrzují to, co jsme nakousli - v automatickém režimu je šum nepřehlédnutelný a v režimu Noc už není vidět nic jiného. Holt zázraky se nedějí. Abychom nezůstali čistě u fotografických ukázek, připravili jsme pro Vás také pár videí. Všechna následující videa byla zkomprimována pomocí kodeku DivX 6.1.1 s ohledem na zachování přijatelné kvality, resp. aby se od originálu na první pohled kvalitou nelišila. Kvůli velikosti jsme také zrušili audio stopu. První dvě videa zobrazují průjezd automobilu v noci - automatický režim (1,1 MB) a režim Noc (1,1 MB). Kromě několikrát zmíněného velkého šumu lze u nočního režimu pozorovat výrazné trhání obrazu (efekt podobný stroboskopu na diskotéce).
Ačkoli má videokamera pouze elektronickou stabilizaci, sami se můžete přesvědčit, jak vypadá obraz při maximálním zoomu s vypnutou (1,1 MB) a se zapnutou stabilizací (1,3 MB). Pokud není kamera na stativu, tak udržet 18x optický zoom v ruce bez stabilizace je nemožné. Daní za stabilizaci je mírná rozostřenost jednotlivých snímků, není však nijak výrazná.
Další ukázka je rychlost zoomu (2,4 MB) z minimální na maximální ohniskovou vzdálenost. Rychlostmi se zabývá tabulka níže, nicméně sami vidíte, že se jedná o slušný "fofr". Třemi vteřinami z W do T se namá Canon za co stydět.
Poslední ukázkou je perlička, na kterou jsme během testování kamery narazili. Byla by škoda ji neukázat, vždyť komu se podaří natočit strakapouda (4,4 MB) v akci. Obraz se sice kvůli maximálnímu přiblížení značně třese, ale záběru to z hlediska dojmu na kráse nic neubírá.
Abychom nepřeskočili žádnou důležitou funkci kamery, musíme se začít zabývat zvukem. Digitální stereo PCM nabízí dvě možnosti - 16bit/48 kHz (2 kanály) a 12bit/32 kHz (4 kanály). Pro následující testy jsme samozřejmě zvolili první možnost. Začneme audio ukázkou, kde můžete slyšet útržek z písničky nahrané zabudovaným mikrofonem před audioaparaturou. Je jasné, že kamera není primárně určena pro záznam koncertu, avšak kvalita nahraného zvuku nám připadá dobrá. Druhý záznam bude z jiného soudku. Zajímali jsme se o hlučnost kamery při natáčení, tzn. nakolik integrovaný mikrofon zachycuje nežádoucí zvuk motorku. Samotný hluk motorku při nahrávání je velmi malý a proto není překvapením tak dobrý výsledek. Zde se hodí podotknout, že zdířka pro mikrofon by se náramně hodila. Jednak by se tím eliminovaly zvuky samotné kamery a navíc by se s kvalitním externím mikrofonem daly pořizovat audia s rozumnou kvalitou.
Na samotný závěr uvádíme dvojici tabulek. První ukazuje výsledky měření, kdy jsme se se stopkami v ruce pokusili zjistit časy prvního nahrávání na pásku, první pořízení fotografie a rychlosti zoomu.
První nahrávání na miniDV | 4 sec |
První fotografie | 7 sec |
Rychlost zoomu (W-T) | 2,2 sec |
Rychlost zoomu (W-T) při nahrávání | 3 sec |
Druhá tabulka si bere na starost přiloženou baterii NB-2LH. Naleznete zde její výdrž a dobu nabíjení.
Nahrávání (bez LCD a zoomu) | 86 min |
Nahrávání s LCD (bez zoomu) | 70 min |
Běžný provoz* | 80 min |
Doba nabíjení baterie | 90 min |
*představuje nahrávání s LCD a se zoomem, přetáčení pásky, prohlížení záznamu atd.