Canon MVX4i umí všechno

31.1.2006, Marek Kuřina, recenze
Chcete fotografovat, ale občas si také natočit kvalitní ozvučený videozáznam? To můžete dnes již téměř s jakýmkoliv digitálním fotoaparátem, ovšem také digitální videokamery již umí velmi solidně zaznamenávat statické snímky. Tentokrát se podíváme na druhou stranu barikády této praktické kombinace - kamery a fotoaparátu v jednom. Do redakce nám totiž dorazila i designově povedená novinka od Canonu s označením MVX4i.
Digitální zařízení (označení kamera by bylo vzhledem ke kvalitě fotografické části mírně zavádějící) Canon MVX4i v sobě tedy spojuje funkce videokamery a digitálního fotoaparátu. My se pochopitelně podíváme především na fotografické funkce, které tato novinka nabízí. A že jich není málo, navíc se jedná prakticky o plnokrevný čtyřmegapixel, jež se velmi jednoduše ovládá a i drží (nejenom při natáčení) naprosto pohodlně. Nejvíce jsme přitom ocenili, že ukazováčkem snadno ovládáte téměř současně posuvník optického zoomu a hned vedle na namáčknutí citlivou spoušť (podrobný popis najdete ve druhé části této recenze).

Náběh po startu není tak bleskurychlý, jak jsme zvyklí u samostatných fotopřístrojů, protože první expozici pořídíte po přibližně osmi sekundách. Ovšem už ukládání snímků je relativně svižné, snad jen v maximálním rozlišení při nejmenší kompresi vás zápis zdrží přibližně tři sekundy. Zpoždění spouště bez namáčknutí je znatelné (přes půl sekundy), pod tuto hodnotu vás stlačí namáčknutí spouště. Ovšem přestože nejkratší čas závěrky je 1/2000 sekundy, tak právě "díky" zpoždění spouště není MVX4i příliš vhodný k fotografování příliš dynamických situací (jedoucí auta, běžící pes). Na druhou stranu ani noční snímky nejsou právě doménou této krasavice, protože maximálně půlsekundová expozice je jistým omezením, ke všemu při automatickém zvýšení citlivosti ISO je již nepřehlédnutelný šum na snímcích. Co se týká ostření, tak jsme byli s optikou spokojeni - ostřila rychle (při natáčení videozáznamu i při přezoomování) a při špatných světelných podmínkách tento proces urychlovala přisvětlovací lampa. Firemní objektiv je desetinásobný optickým zoom s rozsahem ohniskových vzdáleností od 41,6 do 416 milimetrů (v přepočtu) v režimu paměťové SD karty. Nejkratší vzdálenost zaostření je jeden centimetr. Díky devítibodovému AiAF jsou snímky (ale i videonahrávky) dostatečně ostré i pro objekty umístěné mimo střed. K dosažení přesných expozic pak přispívají sofistikované režimy měření světla (poměrové, celoplošné měření se zdůrazněným středem a bodové).

U této videokamery je novinkou, že zmíněný procesor DIGIC DV používá dvě oddělené cesty pro zpracování videa a nepohyblivých snímků. Oba formáty pak zpracovává samostatně podle jejich specifických požadavků. Výsledné fotografie tak dosahují rozlišení čtyři megapixely, přičemž kvalita snímků (viz část Praktické zkušenosti) nijak výrazně nezaostává za kvalitou průměrně kvalitního čtyřmegapixelového kompaktu. Řadu uživatelů možná mile překvapí, že fotografie a videozáznam lze pořizovat současně. Konkrétně tedy CCD snímač (typu 1/2,8") obsahuje celkem 4,29 milionů obrazových buněk, takže maximální rozlišení snímků je 2304 x 1736 bodů. V menu ještě najdete tři nižší rozlišení 1632 x 1224, 1280 x 960 a 640 x 480 bodů. Snímky lze uložit ve třech kompresních poměrech. O videozáznamu jen v krátkosti - v maximálním rozlišení 320 x 240 bodů můžete natáčet rychlostí 12,5 snímků za sekundu.

Funkční vybavení snese velmi přísná měřítka: například teplotu bílé lze vykalibrovat pomocí šestice přednastavených hodnot, ale také manuálně, z hlediska expozičního jsou kromě automatiky k dispozici i oba známé poloautomatické režimy (s prioritou clony a času), za zmínku stojí určitě i expoziční bracketing nebo sekvenční snímání, ve kterém stihnete nasnímat až 60 fotografií v sérii rychlostí pět snímků za sekundu. Méně zkušený uživatel jistě ocení také šest přednastavených scén (například Sport, Noční režim, Pomalá závěrka nebo Krajina), kdy model sám vybere parametry expozice, které by dané situaci měly vyhovovat. Rychlost závěrky, jak jsme již výše naznačili, se pohybuje od 1/2000 do půl sekundy. Z dalších funkcí vybíráme režim s vysokým rozlišením pro širokoúhlý obraz 16:9, zabudovaný blesk (při snímání) a elektronický stabilizátor obrazu (EIS). Volič režimu AE poskytuje rychlý přístup k četným režimům fotografování a k funkcím digitálního fotoaparátu. Pomocí režimů Speciální scény pak lze dosáhnout obstojných výsledků i při fotografování za nepříznivých světelných podmínek.

Snímky ve formátu JPEG se ukládají na paměťové karty Secure Digital nebo MMC, kam můžete zapisovat i videozáznam (ten se ukládá také na Mini DV kazety). Kamera se nabíjí, respektive akumulátor Batter Pack BP-308 (780 mAh), přímo v modelu. Zaměřovat scénu či prohlížet výsledky svého snažení můžete na velmi dobře čitelném 2,5 palcovém barevném LCD displeji (s rozlišením 123 tisíc pixelů).

Na paměťovou kartu lze, v závislosti na její kapacitě, nahrát bez přerušení až 60 minut stopáže formátu Motion JPEG. Kamera je vybavena digitálním audiosystémem stereo PCM (16 bitů-48 kHz, 2 kanály; 12 bitů-32 kHz, 4 kanály). Užitečnou funkcí je také ruční ovládání hladiny zvuku, což umožňuje korigovat záznam zvuku na stejnou úroveň. Videokamera MVX4i vyhovuje standardu PictBridge a je vybavena "rychlým" tlačítkem Tisk/Sdílení.

Pořízení prvního snímku 8 s
Snímek s namáčknutím spouště 0,5 s
Snímek bez namáčknutí< 0,5 s