Canopus Let's EDIT RT
Po rozbalení úhledně zabalené krabice na nás vykoukne nejprve spousta papírů s různými upozorněními a instalační manuál, poté vybalíme to hlavní - kartu, projovací kabely (redukce kompositu na S-video a digitální Firewire s malými čtyřpinovými konektory na obou koncích) a tři instalační CD. Na jednom je aplikace pro ovládání karty a oprava ovladačů z Windows XP SP1 pro OHCI kompatibilní Firewire zařízení (Microsoft si nějakou chybu nemůže nikdy odpustit :-), celkem je na něm 2.1MB). Na druhém je střihová aplikace Let's EDIT a na třetím software pro mastering DVD disků DVD MovieFactory 2 SE od firmy Ulead.
Karta má na svém zadním panelu tyto konektory:
- S-video analogový vstup, který je možné přes redukci přeměnit v kompositní
- dva pozlacené cinch konektory pro vstup zvuku
- čtyřpinový Firewire konektor
- plnohodnotný šestipinový Firewire konektor
Celkové provedení karty je podobné ostatním zařízením od Canopusu. Srdcem je opět čip µPD72893 od firmy NEC, to je ten největší čip na obrázku vpravo. Jde o 32-bitový RISC procesor, běžící interně na 54MHz, jehož hlavní devizou je podpora pro rozhraní IEEE1394 (Firewire) se zaměřením na DV služby a podporou DV kodeku a osmibitový port pro streaming videa (MPEG-TS, DV). Samotný DV kodek je realizován softwarově a implementuje algoritmus kodeku, který je známý z PC. Ke své práci potřebuje ještě samozřejmě paměť, použita je SDRAM velikosti 1Mx16 (tedy 2MB) od firmy EltronTech, umístěná hned pod procesorem, program se spouští z paměti flash o velikosti 512kB nahoře od procesoru. Samotné fyzické rozhraní pro Firewire zajišťují obvody D72874 (hned u PCI sběrnice) a D72852 (vlevo od µPD72893) rovněž od NECu, které se dost často používají i na samostatných Firewire kartách. O převod analogového videa na digitální se stará známý obvod SAA7114 od Philipse (vlevo nahoře) a pro digitalizaci zvuku je použit stereo převodník PCM1801 od Texas Instruments.
Propojky v horním rohu určují základní nastavují karty. Lze zde nastavit video normu PAL nebo NTSC, uzamknutí zvuku k videu a vzorkování zvuku 48 nebo 32kHz. Pátou propojkou lze zvolit mezi nastavováním pomocí těchto propojek nebo pomocí dodávané ovládací aplikace, což je užitečné pro častější změny nastavení.
Konektor v levém horním rohu slouží pro připojení ADVC-1394 Bay, který se prodává zvlášť. Jde o panel s vyvedenými vstupními konektory do 5¼ palcového slotu ve skříni počítače, který usnadní připojování zařízení, není pak nutné vždy lézt pod stůl...
K samotné funkci karty pro nezasvěcené jen uvedu, že se karta tváří jako normální OHCI kompatibilní Firewire karta, ke které byste připojili kameru. Analogový signál je digitalizován a převeden na DV, takže s ním lze pracovat stejně jako s digitálním záznamem v kameře. Nelze ale používat detekci scén, protože doba pořízení záznamu není ve streamu obsažena (což je asi jasné). Vzhledem k tomuto je možné kartu používat s jakýmkoliv střihovým software, který podporuje Firewire. Dá se říci, že to jsou všechny střihové programy, stačí si vybrat. Nám ale Canopus ulehčil výběr a dodává rovnou střihový software Let's EDIT.
Ovládání karty se děje pomocí malé aplikace s názvem ADVC-1394 controller, která umožňuje měnit parametry obrazu jako jas, kontrast atd. a základní nastavení karty.
Střihová aplikace Let's EDIT je určena především pro začínající uživatele. Tomu odpovídá i jednoduchost programu a o něco menší komfort ovládání, firma Syntex dokonce udělala český překlad na námi testovanou verzi 1.06. Ale nenechme se mýlit, jde o velice solidní aplikaci s velkými možnostmi, i když vše je řešeno s maximální jednoduchostí.
Pracovní plocha je rozdělena do tří částí. Nahoře jsou vedle sebe náhledové okno a galerie klipů - seznam všech použitých médií. Náhled zobrazuje jak výsledek naší editace, tak obraz při zachytávání. Použito je overlay zobrazení ve formátu YUV s akcelerací grafickou kartou. Ostatně celý výpočet je oproti zvyku prováděn v YUV. Výhodou je především rychlost výpočtu, aplikace v pohodě zvládá náhled v reálném čase při plných 25 snímcích za vteřinu a zároveň i náhled přes DV rozhraní na externí TV. Na konfiguraci s procesorem Athlon XP 2800+ jsem zaznamenal jen minimum zadrhávání i při zapnutém filtru, přechodu a efektu PiP. Nevýhodou zpracování v YUV je o něco menší přesnost. U aplikace tohoto typu to ale příliš nevadí, protože kompozice není moc složitá a tak dochází jen k minimálním chybám. Seznam klipů není možné uspořádat podle vlastního uvážení, ani není možné vytvořit složky pro lepší orientaci při velkém množství souborů. Ve spodní části je timeline se všemi stopami. Jak je zvykem u programů tohoto typu, je množství stop omezeno. Máme k dispozici jednu hlavní stopu Main AV a jednu stopu pro překrytí Insert AV. Dále celkem pět titulkovacích stop a deset stop zvukových. V horní části je ještě jedna speciální stopa, která ukazuje malé náhledy již spracovaného videa (po kompozici). Měřítko časové stopy lze nastavit od jednoho snímku až po zobrazení celého projektu. Při klepnutí na náhledovou stopu se lze kursorem pohybovat po nastaveném měřítku, při klepnutí na horní časovou osu libovolně. Ve spodní části je ještě slider, který v každém jiném programu posunuje obsah okna, zde však mění pozici kursoru. Pokud je tedy nutné si o kousek posunout timeline, je to trošku problematické, protože při větší délce projektu posunutí ukazovátka vyvolá větší než požadované posunutí kursoru. Snadněji lze posunovat kursorem kolečkem na myši nebo tlačítky pro jemný posuv časové osy ve spodní části. Zde lze najít také další tlačítka pro posun kursoru po snímcích a označování části projektu.
V Main AV stopě se všechny vložené klipy řadí přímo za sebe, nelze tedy vytvořit díru v projektu. Jednotlivé klipy lze samozřejmě spojit pomocí přechodu zvolené délky, k dispozici je jich základních osm typů, každý má několik dalších podmožností:
- Standard - různé posuvy
- Enhanst - přechod přes obraz srdce nebo hvězdu
- Rotary - rotace obrazu
- Mosaic 1
- Mosaic 2
- Slide
- Split
- Squeeze
- 3D Dissolve
- Blinds
- Cube spin
- Double door
- Flip over
- Fly away
- Four pages
- Page peel
- Peel away
- Peel over
- Single door
- Sphere
- Two pages
Insert AV stopa dovoluje vkládat klipy na libovolné místo a slouží především pro tvorbu efektu obraz v obraze. Nelze zde vytvářet přechody mezi klipy, lze ale použít filtry obrazu i zvuku, nastavit průhlednost a použít klíčové snímky pro definování pohybu obrazu. Program umožňuje i klíčování pomocí zvolené barvy nebo jasu. Spolu s video filtry se nastavuje v jednom dialogovém okně. Celkem je k dispozici 26 video filtrů:
- Šum
- Rozmazání
- Rozmazání - kvalitní
- Barevné korekce
- Vytlačení
- Perokresba
- Černobílá
- Mozaika
- Rozmazání pohybu
- Region
- Ostrost
- Měkká kresba
- Chrominance
- Vybarvení barvou
- Barevné pruhy
- Starý film
- Odstranění blikání
- Matice
- Zrcadlo
- Rozvlnění
- Vidění tunelem
- Posun obrazu
- Stroboskop
- Vyvážení bílé
- Kombinace efektů
- Prolnutí efektů
- Grafický ekvalizér
- Zpoždění
- Panorama a vyvážení
- High pass filter - horní propust
- Low pass filter - spodní propust
- Parametrický ekvalizér
- Ovládání tónu
Mezi další možnosti programu patří zachytávání z DV zařízení. Video se zobrazuje v náhledovém okně a posun pásku lze ovládat tlačítky v horní části hlavního okna. Vše je jednoduché a účelné. Program umožňuje i rozdělování do scén podle času pořízení záznamu (lze vypnout). To samozřejmě nefunguje u analogových vstupů. K dispozici je i dávkové nabírání videa podle zvolených časových intervalů na pásce. Do časové stopy lze i rovnou nahrávat buď z externích zdrojů nebo z mikrofonu - dabovat. Pro snadnější nastavení hlasitosti je k dispozici bargraf, ukazující sílu signálu. Lze i přímo vypnout nebo zapnout příposlech do reproduktorů, není tedy nutné používat mixer z Windows.
Poslední nutnou věcí je export do různých formátů. AVI lze vytvořit pouze s Canopus DV kodekem, takže žádný export do DivX nebo podobných kodeků není možný. Lze ale vytvářet ASF (Windows Media), Quicktime nebo Real Media soubory. Nesmíme ani zapomenout na nejpoužívanější formát - MPEG. Lze si vybrat ze všech standardů - MPEG-1 system stream (.mpg) i elementary stream (video a audio zvlášť - .mpv a .mpa), MPEG-2 program stream (.m2p) i elementary stream (.m2v a .m2a), VideoCD nebo SuperVCD. Z parametrů lze nastavit CBR i VBR (s průměrným a maximálním bitrate), strukturu GOP a velikost obrazu, vše lze uložit do profilů pro pozdější použití. Nevím, jestli je jádro kodeku stejné jako v ProCoderu, ale subjektivně se mi kvalita převedéného videa zdála o něco horší. Žádné testy jsem neprováděl, takže toto tvrzení berte s rezervou.
Pokud to vše zhodnotíme, musíme Canopusu uznat, že jeho řešení domácí střižny je výtečné. Ať už je to hardware, který nabízí vše, co domácí uživatel potřebuje (včetně výběru mezi kartou s analogovým výstupem nebo bez), nebo software, který je sice jednoduchý, ale poměrně výkonný nástroj s většinou dostatečným počtem stop, možností klíčových snímků, klíčování obrazu a množstvím fitrů a přechodů. Navíc princip práce s ním hodně připomíná profesionální systémy, takže přechod na ně nebude dělat větší problémy.