Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Evolve 2500HD Touch: velká neznámá

9.9.2010, Jan Vítek, recenze
Videokameru se značkou Evolve jsme ještě netestovali, a tak bude dnešní model 2500HD Touch její premiérou. Jedná se o nejvyšší model ze čtveřice momentálně nabízených kamer této značky, ovšem ani tak není jeho cena vůbec vysoká.
Kapitoly článku:

Zpracování kamery


No a máme tu první potenciální kámen úrazu u levných videokamer a vůbec přístrojů obecně. Nízká cena obvykle znamená nepřesvědčivé zpracování a použití levných materiálů. V tomto ohledu mi kamera Evolve 2500HD Touch připomněla modely od firmy Toshiba, ovšem není to pouze celkový dojem, který toto vyvolal, ale také dílčí prvky. Když se totiž podíváte na okolní obrázky, kde jsou i zadní ovládací prvky, snadno můžete přijít na shodu s modelem Toshiba Camileo X100. Obě videokamery má tedy evidentně na svědomí jeden výrobce a nejspíše půjde o nějakého čínského OEM.



Co se týče videokamer Toshiba, je až s podivem, že tato jinak renomovaná firma dokáže mít v nabídce modely jako Camileo SX900. Koncový zákazník tak má smůlu, že má jen velmi malou šanci zjistit, kdo je původním výrobcem daného produktu a zda toužebná značka s ním má společné něco víc, než jen nápis na obalu. Od značek jako Evolve ale toto jde v podstatě předpokládat a dle toho k nim přistupovat.



V našem konkrétním případě nabízí Evolve 2500HD Touch převážně černé plastové tělo s lesklým povrchem, které je tu a tam opatřeno lesklým stříbrným plastem. Jsou tu ale dle bližšího prozkoumání i kovy, a to v horní části a kolem objektivu, ovšem ani ty nemají tak velkou moc, aby dokázaly celé tělo zpevnit. To tak často i pod menším tlakem povrzává a v místech větších ploch (displej) se prohýbá.
 
Nehledě na to, že lesklé povrchy jsou téměř všude, a tak kamera po chvíli vypadá velmi nevábně a ani se nedrží nijak příjemně. Zkrátka a dobře můžeme v našem případě na kvalitu firem Canon, Sony, Panasonic a podobných zapomenout, ovšem také nás Evolve 2500HD nepřijde na desetitisíce.



Testovaná kamerka má vcelku klasické provedení s otevíratelným displejem, jehož možnosti jsou v tomto směru klasické - rozevření do úhlu 90° a natáčení o 270° kolem osy. Kromě obvyklých nápisů a samolepky upozorňující na další vlastnosti videokamery máme na víku ještě červené označení STEREO, které sedí přesně mezi dvěma mikrofony.



Objektiv je obehnaný kovovým kroužkem s malými ostrými výstupky, kvůli čemuž by si jeden myslel, že jde o prstencový ovladač podobný tomu u kamery Panasonic HDC-TM700. Ovšem není tomu tak a prstenec může sloužit pouze pro bezpečnější uchopení kamery, pokud by tedy někdo byl takový akrobat a hodlal by tímto způsobem natáčet.

Kromě informace o 5x optickém zoomu nám už objektiv nesdělí nic, ovšem aspoň má pod sebou viditelný stroboskopický blesk a ještě kousek pod ním také malou kontrolku pro signalizaci při natáčení videa.



Pohled z pravé strany nabídne délkově nastavitelné poutko s přezkou pro rozepínání. To svou práci odvede celkem dobře, i když by mohlo být trochu mohutnější. Kdyby nám nestačil jeden nápis HD, tak pod poutkem máme ve stříbrné a lesklé liště další. Alespoň že část pravého boku byla s použitím reliéfního vzorku trochu upravena pro bezpečnější a pohodlnější držení a čeho si můžeme všimnout naposled, jsou podlouhlá dvířka vespod skrývající veškerá komunikační rozhraní kamery.


- klikněte pro zvětšení -

Zadní část kamery je právě to, co nás nutí ji spojovat s Toshiba Camileo X100 a nebude to pouze ona. K dispozici zde máme dvě tlačítka, kruhový ovladač a univerzální středovou spoušť s červenou tečkou. Ovládání pak na vrchní straně doplní kolébkový ovladač zoomu a pak už je tu jen před ním pod perforací reproduktorek. Spodní část kamery pak ukrývá závit pro připevnění na stativ a pod dvířky už jen pozici baterie a paměťové karty SD/SDHC.

A nakonec, pokud otevřeme displej této kamery, uvítá nás pouze jeho plocha a v samotném těle kamery poslední dvě tlačítka - Power a druhé s dvěma funkcemi pro upload videí na web a funkci předtáčení videa.


Ergonomie


Nejde o žádnou malou videokameru do kapsy, a tak nemůžeme říci, že by Evolve 2500HD Touch byla s ergonomií na štíru. Vše ale zachraňuje nastavitelné poutko, díky němuž můžeme kameru přichytit k dlani a co se týče ovládacích prvků (spoušť a zoom), ty jsou velmi snadno dosažitelné. Možná že jsou až tak blízko prstům, že osoby s většíma rukama je budou muset až nepřirozeně krčit.

V tomto případě ale také velmi záleží na použitých materiálech a zde máme výhradně hladké plochy, i když se na části pravého boku výrobce pokoušel o zdrsnění povrchu. To ovšem téměř nijak nepomůže, protože dlaň stejně po kameře klouže a také není nijak příjemné na takový materiál sahat. Snad se tedy už tato móda s lesklými materiály brzo nachýlí ke konci.


Ovládací prvky


Ty jsme již několikrát nakousli, ovšem nyní se na ně zaměříme pořádně. V zadní části kamery toho najdeme nejvíce. Jde o dvě horní tlačítka, z nich levé se zeleně podsvíceným piktogramem poslouží k přepnutí kamery do režimu přehrávání záznamů, a pravé přepíná mezi režimem natáčení videa (modrá) a fotografováná (oranžová).



Vespod je pak kruhový ovladač se spouští pro video i foto uprostřed, která je tak namačkávací s jasně hmatově oddělenými polohami. S ní tedy není problém, ovšem kruhový ovladač se neotáčí zrovna dobře, takže je s ním těžké pořízení, zvláště když má pod sebou další tři tlačítka - vlevo pro nastavení blesku, vpravo pro zobrazení OSD informací na obrazovce a nakonec dole pro smazání vybraných souborů.

Nahoře je pouze ovladač zoomu s klasickým kolébkovým provedením, jehož páčka klade adekvátní odpor. Zoom by však mohl mít měnitelnou rychlost dle míry naklopení oné páčky, čehož se zde bohužel nedočkáme. Poslední tlačítka jsou schována pod displejem a jedná se o hlavní vypínač a pak tlačítko pro upload záznamů na web, popřípadě pro zapnutí funkce Preload. Ta neustále udržuje v paměti 3 sekundy videa, které po stisku spouště přidá k pořízenému záznamu, aby se nám tak snadno nestalo, že něco nestihneme.

Řada těchto tlačítek však půjde nahradit pomocí dotykového displeje...


Displej


LCD displej má v tomto případě nadstandardní úhlopříčku 3 palce, ovšem to je tak jediné, co je na něm dobré, tedy společně se zmíněnou dotykovou vrstvou. Jinak jde o displej s typickými znaky technologie TN, takže při pohledů ze stran se dočkáme velmi znatelného poklesu jasu i kontrastu a především změn v barevném podání. Jde však o levnou kameru, takže se není čemu divit.



Rozlišení výrobce neudává, ovšem dle znatelně hrubého rastru je můžeme odhadovat pouze kolem 150 tisíc bodů. Poměr stran 4:3 také není moc filmový, ovšem hodí se pro fotografování a ve volných proužcích se zase při natáčení videa mohou umístit ikonky pro ovládání.


Baterie


Do úzkého slotu ve spodní části kamery patří malá baterie typu Li-ion s označením NP120 a kapacitou 6,29 Wh (1700 mAh / 3,7 V). Bohužel se od výrobce nedozvíme, jako by asi tak měla mít výdrž, natož jak dlouho se bude dobíjet. Výdrž si tedy budeme muset zjistit sami.



Dobíjení je možné realizovat jak pomocí adaptéru, tak pomocí USB portu počítače, přes nějž je možné přetahovat z kamery data. Co se týče výdrže, pak ta je celkem slušná a činí kolem 1 hodiny a 40 minut.

Výrobce nám dodatečně poslal další informace, o nichž ale nepřiložil podrobnosti, které by byly zapotřebí, neboť se poněkud liší od našich zkušeností. Pomocí USB kabelu lze dle Evolve kameru dobít za 18 a půl hodiny, což adaptér zkrátí na necelé 4 hodiny. Výdrž při natáčení se má pohybovat kolem 3,5 hodiny, při přehrávání téměř 3 hodiny a co se týče fotografií, těch prý lze na jedno dobití pořídit 3818.


Rozhraní


Veškeré konektory dostupných rozhraní jsou schované pod malým panýlkem pod poutkem kamery. Máme tam pěkně vedle sebe kulatý konektor kompozitního videa + stereo audia, dále mini HDMI a nakonec USB 2.0 pro stahování dat z kamery do počítače i dobíjení baterie.



Vespod je pak už jen slot pro karty SD/SDHC s kapacitou do 32 GB.




Nabídka voleb


V této kapitole poznáme, že Evolve 2500HD Touch má skutečně mnoho společného se zmíněnou Toshiba Camileo X100. Ovládání je totiž až na nějaké změny v nabídce naprosto shodné.

S ohledem na pohodlnost a rychlost ovládání není zrovna moc dobře zpracováno ovládání samotného hlavního menu, které ani není vzhledově moc přitažlivé. Snaha o vzhledovou působivost opět přebila praktickou použitelnost, a tak se v hlavním menu dočkáme záložek uspořádaných v podobě ikon do jakéhosi pseudo 3D prostředí, které rotuje a dle toho, která ikonka je nám zrovna nejblíž, se v pravé části obrazovky ukazuje nabídka. V důsledku se tak musíte chtě-nechtě koukat na animaci rotujících ikonek a vyčkat, až k vám přilevituje ona vyvolená, jež vám dovolí třeba změnit rozlišení.

Naštěstí je oněch ikonek reprezentujících záložky menu pouze pět a točit je lze obousměrně, takže čekání netrvá dlouho, ale právě proto také nevidím důvod, proč by se nemohly vejít hezky vedle sebe, aby každá z nich byla ihned přístupná. Ale to by asi bylo moc fádní a přehledné.



Co se týče samotných funkcí a jejich rozmanitosti, tak zde je to jednoduché, takže se v menu za chvíli budete snadno orientovat. My si shrneme nabídku voleb pro fotografie i videa, aby vše bylo pohromadě, takže pojďme na to.

Jako první záložka je rozlišení. Zde je samozřejmě rozdíl mezi videem a fotografiemi, takže co se týče videa, máme na výběr: 1080p/30, 720p/30 a WVGA/60 a VGA. U fotografií to je 16 Mpix (4608 x 3456), 10 Mpix (3644 x 2748) a 3 Mpix (2408 x 1536). Nejvyšší nastavení se 16 Mpix je nad možnosti použitého čipu, takže jde bezpochyby o interpolované rozlišení a bude lepší používat nativní 10 Mpix.

Dále je v nabídce vyvážení bílé a zde si jen zvolíme, zda to vše necháme na kameře (auto), nebo jí vnutíme denní světlo, zářivku, nebo žárovku. To platí pro fotografie i video.

Třetí záložkou jsou scénické režimy a těch je celkem sedm - Automatický, Pokožka, Noc, Protisvětlo, Černobílý, Klasický (u jiných kamer Sépie) a Negativ. I zde je nabídka stejná pro foto i video.



Předposlední záložka shrnuje efekty a patří do ní jednak stabilizace, která je elektronická a nefunguje u rozlišení 1080o/30, pak režim makro dovolující natáčet už s ostřením od 1 cm. Následuje detekce pohybu zapínající natáčení poté, co kamera zaznamená nějaký pohyb, zpomalený pohyb je jednoduše natáčený ve vysokých frekvencích, což má za následek zpomalené video, pak již zmíněný časosběrný režim (zde Uplynutí času či Prodleva) s volbami 1, 3 nebo 5 sekund. Pro režim fotoaparátu je připravena samospoušť (zpoždění je 10 sekund), režim makro a nastavení ISO (auto, 800 a 1600). Možnost změny citlivosti je zde chvályhodná, protože tu neobsahují ani některé dražší kamery, ovšem samotné schopnosti kamery jsou už věc druhá.

Poslední záložka obsahuje nastavení samotné kamery a jako první je to zvuk tlačítek, volba TV výstupu PAL/NTSC, jazyk, nastavení času, formátování média a obnovení výchozího nastavení. To je vše, takže sami vidíte, že moc toho není.



Nakonec se ještě v krátkosti podíváme na menu určené pro přehrávání a vůbec správu záznamů. To je dle mého názoru opět zpracováno zbytečně na efekt, protože tu je podobně jako u ikon záložek nejvíce ukázána aktuální fotografie či náhled videa a ty před ní či za ní jsou vidět jen z části, jak ukazuje fotografie displeje, což je praktické jak šála v létě. Navíc je animace posunu fotografií neuvěřitelně pomalá a trhaná. Aspoň že si můžeme zvětšit danou fotografii a pak pouze pomocí tlačítek zpět a vpřed si všechny prohlížet už bez onoho "efektu". Zoom pak poslouží k přiblížení daného náhledu, ale už neumožní zobrazení více náhledů vedle sebe. Stejně tak se pomocí samotné kamery nijak nedozvíte, kdy byla daná fotografie či video pořízeno.

Celkově je tedy menu téměř stejné jako v případě kamery Camileo X100, což jen dále ukazuje na společný původ obou modelů.