Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Panasonic HDC-SD20: lehká a schopná

13.8.2009, Jan Vítek, recenze
Kamera Panasonic HDC-SD20 nám nabídne své kvality v podobě 16násobného optického zoomu, optické stabilizace a rozlišení Full HD. Výrobce slibuje i mobilitu a snadné použití díky automatickým funkcím. My se podíváme, jak na tom tato kamera skutečně je.
Kamera pojme maximálně 999 snímků ve formátu JPEG a rozlišení 2,1 megapixel, což zvládne jak samostatně, tak při natáčení videa. Fotografie mají poměr stran 16:9 a rozlišení 1920 x 1080, ovšem snímací čip kamery má fyzické rozlišení pouze 1,47 megapixelu, takže je jasné, že budeme prokládat.

Panasonic HDC-SD20 také nepodporuje žádný speciální fotografický režim, takže se zde nedočkáme speciálních funkcí a nastavení jsou shodná pro video i fotografie. Provedeme si zde tedy pouze standardní sérii testů, kam budou patřit fotografie exteriérů, interiérů, focení s maximálním zoomem a režim telemakro. Ostatní testy si necháme na další kapitolu, i když by bylo možné vyzkoušet snímání kamery v sériích po 25 či 50 snímcích za sekundu, ale to je v podstatě pouze natáčení s tím rozdílem, že výsledkem není video, ale série fotografií. Zaměříme se ale také na blesk, jehož intenzita jde nastavit, takže uvidíme, jak toto ovlivňuje výsledný obrázek a nakonec na kompenzaci protisvětla.


Exteriér


V této části budou ukázány dva snímky z exteriéru. První ukáže městskou scénu s oblohou a druhá stromy, kde se ukáže především schopnost kamery vyrovnat se s vysoce kontrastním prostředím.

- stiskněte pro zvětšení -
- stiskněte pro zvětšení -

Už první scéna má na kontrastních hranách (stromy) jasné náznaky chromatické aberace a obloha je již trošku přesvícená. Ovšem v tomto nám velmi snadno pomůže polarizační filtr, (nejen) pro nějž je tu připraven závit. Celkově obraz postrádá ostrost, což je pochopitelné, ale prokreslen je dobře.

V druhém snímku jsem očekával znatelnější aberaci, ale ta se zas tolik neprojevila a téměř zanikla v přechodech mezi oblohou a stromy. Obraz je také celkově dobře prokreslen, což dává příslib kvalitních videozáznamů.


Interiér


Nyní přichází na řadu interiér, kde se ukáže schopnost kamery fotit detaily při světle, které je slabší než venku. Nejdříve se ukáže mourovatý kočičák se svým uhrančivým pohledem a pak naaranžovaná scéna, jež byla brána při ještě slabším světle.

- stiskněte pro zvětšení -
- stiskněte pro zvětšení -

Již na prvním obrázku je znatelný barevný šum a to nebyly světelné podmínky nijak žalostné. Barvy ovšem odpovídají skutečnosti a celkově je obraz s ohledem na světlost dobře podán, i když není zrovna ostrý, za což může nízké rozlišení čipu.

Na druhém snímku už chtěla kamera použít při závěrce 1/50 s blesk, což jsem jí zatím zatrhnul. Na obrázku je jasně znát, proč to chtěla udělat, protože je trošku podexponován, ale jinak vypadá dobře a dá se o něm říci v podstatě to samé co o prvním.


Zoom a telemakro


Šestnáctinásobný zoom nám dovolí i na velkou vzdálenost pořizovat detailní snímky a tehdy se uplatní i optický stabilizátor, aby výsledek nebyl rozmazaný. Jenomže výsledek také ovlivní kvalita objektivu a snímacího čipu. Zde si ukážeme dvě fotografie - první s využitím maximálního zoomu a druhou zaměřenou na blízký objekt.

- stiskněte pro zvětšení -
- stiskněte pro zvětšení -

Na zazoomovaném okně se mi velmi zamlouvalo, že chromatická aberace se příliš neprojevila, i když znát je. Oproti jiným kamerám jde ale o dobrý výsledek ukazující na kvality objektivu a když uvážíme, že jde o maximální, tedy šestnáctinásobný zoom...

Telemakro dopadlo rovněž uspokojivě, ale zde se již dost projevuje nízké rozlišení snímacího čipu mající za následek nepříliš ostré hrany a celkově je obraz mázlý.


Blesk a jeho výkon


A nakonec se na této stránce zaměříme na blesk a jeho tři úrovně výkonu. Pokoj byl osvětlen pouze nepřímo 40W žárovkou a trošku také obrazovkou. Kamera umožňuje nastavit blesk na normální výkon, slabší a silnější. Nahoře tedy najdete dvě krajní hodnoty a mezi ně by se měla vklínit se svým jasem fotografie se středním nastavením.

- stiskněte pro zvětšení -
- stiskněte pro zvětšení -

Rozdíly tu skutečně jsou. Nastavovat blesk na nižší hodnotu ani nemá valný smysl. Rozdíl mezi normálním nastavením a výkonnějším se již tolik neprojevil, ale stále tu nějaký je. Volba jeho intenzity je tedy jistě užitečná, ovšem nejspíše bude třeba, abyste ji nastavovali pro každou situaci zvlášť.

- stiskněte pro zvětšení -

Obecně se mi také zrovna nezamlouvalo, že kamera automaticky při snížených světelných podmínkách nevyužívá LED lampu pro přisvícení scény, aby mohla lépe zaostřit. Ta se přitom k tomuto účelu přímo nabízí. Na druhou stranu nic nebrání tomu, abyste si ji zapli automaticky, ale ta zůstane zapnutá i při expozici, čímž může fotografii ovlivnit. Fotografie s bleskem také vyznívají velmi mdle a mají nevýrazné barvy, i když to se dalo očekávat, stejně jako zvýšený šum.


Protisvětlo


Režim protisvětla by měl kompenzovat příliš tmavá místa v obraze vzniklá tím, že je kamera natočena proti zdroji světla, tedy v tomto případě oknu. Na první fotografii je tedy tato funkce vypnuta a na druhé zapnuta.

protisvětlo vypnuto - stiskněte pro zvětšení -
protisvětlo zapnuto - stiskněte pro zvětšení -

Zatímco dle mých zkušeností má režim protisvětla u jiných kamer smysl, zde se jeví první výsledek jako daleko lepší a vyváženější než přesvícený druhý obrázek. Zde bych si tedy velmi rozmyslel, zda bych tuto funkci vůbec využil.