Panasonic HDC-SD600: kvalita pro nenáročné
17.8.2010, Jan Vítek, recenze
Videokamera Panasonic HDC-SD600 je horkou novinkou, která byla představena světu teprve na konci dubna. Tento model má v sobě spojovat profesionální kvalitu a snadnou obsluhu, což dokazuje už specifikacemi, kde figuruje také možnost záznamu v 1080/50p.
Kapitoly článku:
Fotografické testy
Kamera zaznamenává snímky ve formátu JPEG, přičemž fotografie mají nastavitelný poměr stran 16:9, 4:3 či 3:2 a snímají je tři čipy CMOS, každý s efektivním rozlišením kolem 2,5 megapixelů v závislosti na zvoleném poměru stran. Od nastaveného poměru stran se pak pochopitelně odvíjí i přesné rozlišení pro zachytávání fotografií, přičemž je jasné, že ta největší možná jsou softwarově interpolována.
- poměr 4:3 - 0,3 Mpix / 4,9 Mpix / 7,7 Mpix / 12,2 Mpix
- poměr 3:2 - 5,5 Mpix / 8,6 Mpix / 14,2 Mpix
- poměr 16:9 - 5,3 Mpix / 8,3 Mpix / 13,3 Mpix
Panasonic HDC-TM300 tedy podporuje speciální fotografický režim, ale nedočkáme se zde speciálních funkcí, takže takové telemakro se nastavuje v menu pro natáčení videa. Provedeme si zde standardní sérii testů, kam budou patřit fotografie exteriéru, interiéru, focení s maximálním zoomem (Inteligentní zoom 18x) a režim telemakro. Zaměříme se ale také zároveň na blesk, takže uvidíme, jak toto ovlivňuje výsledný obrázek.
Připomínám, že po rozkliknutí náhledů se ukáží fotografie ve středním rozlišení a v plném rozlišení a neupraveném stavu je získáte pomocí odkazu uvedeného pod fotografií v nově otevřeném okně. Zvolen byl klasický poměr stran, tedy 3:2 a střední rozlišení 3600 x 2400.
Exteriér
Nejdříve tedy přichází na řadu dvě fotografie z venkovního prostředí, které byly pořízeny za letního oblačného dne. Jak poznáme, v tomto případě by se nám kvůli světlé obloze hodily filtry na objektiv, které si budete muset případě přikoupit v průměru 46 mm.
- klikněte pro zvětšení -
|
- klikněte pro zvětšení -
|
Obloha je tedy na obou fotografiích přesvícena, což je pochopitelné, když byla zabírána především krajina. Při maximálním zvětšení fotografií zjistíme, že výjimkou není na kontrastních hranách chromatická aberace projevující se klasicky nepatřičnými fialovými odstíny. Hrany objektů jsou také neostré a celkově není kresba přesná, takže fotografie budou potřebovat zmenšit na nižší rozlišení, aby se nedokonalosti ztratily a vhodné budou i jiné úpravy. S trochou snahy ale dosáhneme použitelných materiálů, které budeme moci prezentovat na webu.
Interiér
Následují dvě fotografie z vnitřního prostředí, které kameře poskytnou lepší podmínky ohledně vyvážení množství světla, kterého je ale o poznání méně než venku. I přes výkonnou optickou stabilizaci se tak při fotografování z ruky nepovedly všechny, s čímž se pochopitelně musí počítat. Kamera ale bohužel do EXIF neukládá informace o závěrce ani hodnotě citlivosti ISO.
- klikněte pro zvětšení -
|
- klikněte pro zvětšení -
|
V prvním případě se dle mého názoru kočičáci vyvedli. Fotografie je expozičně dobře vyvážená (nepočítáme černou kočku; s tou je problém vždy) a ostrá, což je pochopitelně při nejvyšším zvětšení neupraveného snímku viditelně horší. Stejné to je v případě druhého snímku, kde se na větších jednolitých plochách ale více projevuje šum v obraze.
Blesk
Následují fotografie ukazující výsledky při použití blesku a fotografování bez něj, a to ze stejného prostředí a se stejnými aktéry.
s bleskem - klikněte pro zvětšení -
|
bez blesku - klikněte pro zvětšení -
|
Jako vždy má použití blesku za následek nepřirozené barvy a nepřirozené osvětlení, ovšem pokud nejsou samotné zaměřené objekty v dostatečném světle, nezbyde nám nic jiného. Výkon blesku byl nastaven na automatický a osobně bych mu výkon spíše ubral, což je možné v jeho nastavení. Barvy takto vypadají příliš vybledlé a ukazují se i malé přesvětlené plochy.
U druhého obrázku oceňuji, že kamera byla schopna pořídit relativně ostrou fotografii i při nepřímém osvětlení místnosti 40W halogenkou, což lze opět přičíst k dobru optické stabilizaci. Viditelně se ale také použilo vyšší nastavení citlivosti. Nic z toho ale nezachrání fakt, že samotní kočičáci byli utopeni ve tmě.
Zoom a telemakro
Poslední fotografie ukáží schopnost kamery fotografovat při největším zoomu. V prvním případě jde o inteligentní 18x a u telemakra jsme se na blízký objekt zaměřili 12x optickým.
- klikněte pro zvětšení -
|
- klikněte pro zvětšení -
|
Osmnáctinásobné přiblížení obrazu je vskutku velmi výrazné (porovnat můžeme s druhou fotografií z exteriéru) a překvapivě se zde tolik neprojevuje chromatická aberace, což jsme si ověřili i na jiných případech. Optická stabilizace pracuje také velmi slušně, takže můžete spokojeně šmírovat i pár set metrů vzdálené sousedy, pokud o to tedy máte zájem.
V režimu telemakra je použita velmi malá hloubka ostrosti, takže přípravě snímku je třeba věnovat náležitou pozornost a využít třeba i možnost kamery ostřit na objekty pomocí dotykového displeje. Fotografie byla pořízena ze stativu, a tak by měl být výsledek maximálně ostrý v možnostech kamery. Projeví se ale slabší kresba, jež vyžaduje snížení rozlišení a opět se projevuje chromatická aberace.