První pohled na nový Adobe Production Studio Premium
12.6.2006, Radek Jahoda, recenze
O Production Studiu od Adobe jsme Vás již krátce informovali při jeho uvedení na trh, takže pokud nás pravidelně sledujete již zhruba víte, o čem je řeč. Adobe od předchozí verze (která se jmenovala Video Collection) pokročila o velký kus kupředu. Naskytla se nám možnost si celý tento balík vyzkoušet a rozhodně to stojí za to.
Nečekejte ale hned předvedení všech funkcí, to by vydalo na celou knihu. Proto rozdělíme popis do více částí, které budeme postupně během roku přinášet. Přece jen jde o příliš rozsáhlý balík a není v našich skromných možnostech se tomuto tématu věnovat s takovou intenzitou, jak by si to zasloužil. V našem prvním díle se zaměříme na popis vlastností celého balíku a co vše dostanete do ruky.
A dostanete toho opravdu hodně, což platí i fyzicky - celý balík je opravdu hodně těžký, protože je v něm velké množství literatury, takže až pro něj vyrazíte do Syntexu (který nám Production Studio Premium zapůjčil, za což vřele děkujeme), rozhodně nechoďte nalehko a vemte si s sebou pořádnou bytelnou tašku. Ještě se zmiňme o ceně. Za celý komplet Premium si připravte bratru 65 tisíc Kč, ořezaná verze Standard je pouze za 45, ale vzhledem k obsahu není až tolik výhodná. Spočítáme-li cenu jednotlivých programů zvlášť, dostaneme se u Premium na cenu více než třikrát větší. V balíku Premium jsou obsaženy programy Premiere Pro 2, After Effects 7 Professional, Encore DVD 2, Audition 2, Photoshop CS2 a Illustrator CS2, Standard má pouze Premiere Pro 2, Photoshop CS 2 a After Effects 7 Standard. Obě verze obsahují i Adobe Bridge, který zajišťuje integraci všech programů mezi sebou. Ke každému programu je dodáván samostatný anglický manuál, jak vidíte na obrázku.
Adobe s každou novou verzí posunuje požadavky na systém o stupeň dále. Stejné je to i tentokrát, takže si pro solidní práci připravte pořádně nadupanou mašinu. Požadované minimum je procesor s podporou SSE2 instrukcí, tedy minimálně Pentium 4 nebo Athlon 64. Ani Athlon XP, i když na vysoké frekvenci a tedy relativně výkonný, neprojde, protože nepodporuje SSE2 indstrukce. K instalaci si připravte také velký disk, celá instalace totiž zabere cca 20GB. Instaluje se celkem z pěti DVD disků, dodávany jsou i dva DVD disky s návody od Total Training.
Náš úvod bude pouze o novinkách, samotné postřehy s prací si řekneme v samostatných článcích k jednotlivým programům. Začněme s Adobe Bridge, který je dle mého názoru největším přínosem celého balíku. Umožňuje propojit jednotlivé programy mezi sebou. Například z Premiery je možné přímo z timeline zavolat Audition, After Effects nebo Photoshop, provést požadované změny a vrátit se zpět. Není nutné jako dříve např. v After Effects provést editace, vyrenderovat výsledek do AVI a importovat do Premiéry. Jednotlivé programy umí importovat a zpracovávat rovnou projekty jiných programů. Odpadá tak jednak zdlouhavé renderování při přechodu z jednoho programu do druhého, tak i ztráta kvality při několika kompresích. Tuto funkci Adobe nazývé Dynamik Link. Bridge je zakomponován do všech programů a všechny požadované soubory jako obrázky, videa, zvuk, PDF, dokumentace jsou přehledně k dispozici. Ke všem lze přiřadit dodatečné informace, komentáře. Zlepšeno bylo vyhledávání, třídění, náhledy jednotlivých souborů.
Co je společné všem programům je inivované uživatelské rozhraní. Dá se říci, že bylo konečně na čase, protože Adobe se do této chvíle drželo stále ve stejných kolejích, v podstatě zůstalo beze změn od prvních verzí a za konkurencí značně zaostávalo. Nyní se ale vše mění, jednotlivá okna lze "dokovat", takže již nezvnikají na pracovní ploše hluchá místa. Změna velikosti okna se projeví i na sousedních oknech. Nastavení pracovní plochy lze uložit a přepínat. Změnit lze i rozložení klávesových zkratek. Jsou přednastaveny profily pro uživatele jiných programů, takže mohou zůstat u navyknutých konvencí.
Již v předchozí verzi Premiere Pro 1.5 bylo možné stříhat HDV a HD video, ale pouze s dokoupenými pluginy od jiných výrobců, nyní byla přidána jejich podpora nativně přímo v programu, lze stříhat rovnou HDV bez konverze. Byl vylepšen náhled přímo v reálném čase v jakémkoliv formátu, ať je to klasický SD materiál jako DV nebo i HDV nebo HD. Další významnou funkcí je podpora Multicam. Konečně je možné synchronizovat videa z několika kamer v čase mezi sebou. Přímo z timeline je možné také exportovat na DVD disk, není nutné použít Encore DVD. I když není k dispozici tolik funkcí jako v Encore, lze vytvořit i jednoduché menu, vhodné je to například pro tvorbu prezentací nebo předváděčky. Zajímavou funkcí jsou komentáře, které lze vkládat do timeline, k jednotlivým médiím a poté je exportovat do PDF. Lze provádět i opak - takovýto PDF soubor lze naimportovat a všechny komentáře se obnoví.
Do After Effects přibyl Graph Editor. Jde o nástroj, kterým lze jednoduše upravovat keyframy, měnit je a posunovat a hlavně umožňuje plynulý přechod a plynulou změnu framerate (pomocí nového filtru Timewarp). To samé lze například pro 3D animace, lze upravovat keyframy pro osy X,Y a Z zvlášť, vše barevně odlišeno. Toto vše již šlo v předchozích verzích pomocí různých nástrojů, nikdy to ale nebylo tak jednoduché. Navíc zde je možné vše provádět v různých vrstvách najednou, což dříve nešlo. Kvalitu renderování je možné zvýšit použitím High Dynamic Range (HDR) barev. které používají 32 bitů na každou barevnou složku. Sluší se dodat, že doba renderování se značně prodlužuje. Rychlost náhledu v reálném čase i renderováním lze zvýšit akcelerací pomocí OpenGL 2.0. Pomáhá to především u stínování, mixování, anti-aliasingu a mnoha dalších efektů.
Od doby, kdy Adobe vzal pod svá křídla CoolEdit Pro a přejmenoval ho na Audition, na něm provedl hodně nejen kosmetických, ale i funkčních změn. Nejinak je tomu i u této nové verze. Hlavní změna je již v jádru, protože samotný mixer byl předělán a počet stop již není nijak omezen. S tím souvidí i implementace podpory pro ASIO drivery a přehrávání a mixování v reálném čase s minimálním zpožděním (low latency). Mixovat a zaznamenávat změny lze i pomocí externích hardwarových zařízení. Novou funkcí je vícenásobný kompresor (Multiband Compressor) pro změnu dynamiky, nastavení loudness, vše lze pro různá frekvenční pásma zvlášť.
I když Encore DVD pro tvorbu DVD disků se zdál téměř dokonalý, ještě mu některé funkce chyběly. Například Slideshow Editor, kterým lze jednoduše naimportovat a vytvořit na DVD album obrázků. Navigaci lze nově spravovat pomocí přehledného Flowchart okna, kde je visuálně vidět celá struktura disk a návaznost jeho jednotlivých částí. Vnořená menu lze pak dělat automaticky z kapitol v projektu. Do jednoho titulu lze pak také naimportovat více videí za sebou, ty se na disku zkombinují a jejich navázání je pak plynulé.
Pro práci s grafikou jsou určeny Photoshop a Illustrator. Představovat je netřeba, prvně jmenovaný slouží pro editaci statických obrázků a druhý pro tvorbu vektorových obrázků, malovánek a dokumentů. Prvně jmenovaným se příliš zabývat nebudeme, od toho jsou jiné servery, zastavme se u Illustratoru. Novinkou u něj je vektorizace obrázků Live Trace, která dovede převést rastrové obrázky do vektorových. Live Paint pak slouží pro vybarvování částí obrazu a použít prekrývajících se vektorů k vytvárení nových obrazců, nově je i podpora vrstev z Photoshopu pro tvorbu kompozic. Nová Control palette pak slouží pro rychlou volbu funkcí a nástrojů.
Tak to by byl jednoduchý úvod do našeho seriálu, příště se podíváme na jednotlivé programy zvlášť a popíšeme si jejich vlastnosti. Možná to bude trvat delší dobu, protože musím dát dohromady počítač, který se mi po krátké době testování odporoučel, takže mějte strpení. Nehledě na to, že začíná léto :-).
A dostanete toho opravdu hodně, což platí i fyzicky - celý balík je opravdu hodně těžký, protože je v něm velké množství literatury, takže až pro něj vyrazíte do Syntexu (který nám Production Studio Premium zapůjčil, za což vřele děkujeme), rozhodně nechoďte nalehko a vemte si s sebou pořádnou bytelnou tašku. Ještě se zmiňme o ceně. Za celý komplet Premium si připravte bratru 65 tisíc Kč, ořezaná verze Standard je pouze za 45, ale vzhledem k obsahu není až tolik výhodná. Spočítáme-li cenu jednotlivých programů zvlášť, dostaneme se u Premium na cenu více než třikrát větší. V balíku Premium jsou obsaženy programy Premiere Pro 2, After Effects 7 Professional, Encore DVD 2, Audition 2, Photoshop CS2 a Illustrator CS2, Standard má pouze Premiere Pro 2, Photoshop CS 2 a After Effects 7 Standard. Obě verze obsahují i Adobe Bridge, který zajišťuje integraci všech programů mezi sebou. Ke každému programu je dodáván samostatný anglický manuál, jak vidíte na obrázku.
Adobe s každou novou verzí posunuje požadavky na systém o stupeň dále. Stejné je to i tentokrát, takže si pro solidní práci připravte pořádně nadupanou mašinu. Požadované minimum je procesor s podporou SSE2 instrukcí, tedy minimálně Pentium 4 nebo Athlon 64. Ani Athlon XP, i když na vysoké frekvenci a tedy relativně výkonný, neprojde, protože nepodporuje SSE2 indstrukce. K instalaci si připravte také velký disk, celá instalace totiž zabere cca 20GB. Instaluje se celkem z pěti DVD disků, dodávany jsou i dva DVD disky s návody od Total Training.
Náš úvod bude pouze o novinkách, samotné postřehy s prací si řekneme v samostatných článcích k jednotlivým programům. Začněme s Adobe Bridge, který je dle mého názoru největším přínosem celého balíku. Umožňuje propojit jednotlivé programy mezi sebou. Například z Premiery je možné přímo z timeline zavolat Audition, After Effects nebo Photoshop, provést požadované změny a vrátit se zpět. Není nutné jako dříve např. v After Effects provést editace, vyrenderovat výsledek do AVI a importovat do Premiéry. Jednotlivé programy umí importovat a zpracovávat rovnou projekty jiných programů. Odpadá tak jednak zdlouhavé renderování při přechodu z jednoho programu do druhého, tak i ztráta kvality při několika kompresích. Tuto funkci Adobe nazývé Dynamik Link. Bridge je zakomponován do všech programů a všechny požadované soubory jako obrázky, videa, zvuk, PDF, dokumentace jsou přehledně k dispozici. Ke všem lze přiřadit dodatečné informace, komentáře. Zlepšeno bylo vyhledávání, třídění, náhledy jednotlivých souborů.
Co je společné všem programům je inivované uživatelské rozhraní. Dá se říci, že bylo konečně na čase, protože Adobe se do této chvíle drželo stále ve stejných kolejích, v podstatě zůstalo beze změn od prvních verzí a za konkurencí značně zaostávalo. Nyní se ale vše mění, jednotlivá okna lze "dokovat", takže již nezvnikají na pracovní ploše hluchá místa. Změna velikosti okna se projeví i na sousedních oknech. Nastavení pracovní plochy lze uložit a přepínat. Změnit lze i rozložení klávesových zkratek. Jsou přednastaveny profily pro uživatele jiných programů, takže mohou zůstat u navyknutých konvencí.
Již v předchozí verzi Premiere Pro 1.5 bylo možné stříhat HDV a HD video, ale pouze s dokoupenými pluginy od jiných výrobců, nyní byla přidána jejich podpora nativně přímo v programu, lze stříhat rovnou HDV bez konverze. Byl vylepšen náhled přímo v reálném čase v jakémkoliv formátu, ať je to klasický SD materiál jako DV nebo i HDV nebo HD. Další významnou funkcí je podpora Multicam. Konečně je možné synchronizovat videa z několika kamer v čase mezi sebou. Přímo z timeline je možné také exportovat na DVD disk, není nutné použít Encore DVD. I když není k dispozici tolik funkcí jako v Encore, lze vytvořit i jednoduché menu, vhodné je to například pro tvorbu prezentací nebo předváděčky. Zajímavou funkcí jsou komentáře, které lze vkládat do timeline, k jednotlivým médiím a poté je exportovat do PDF. Lze provádět i opak - takovýto PDF soubor lze naimportovat a všechny komentáře se obnoví.
Do After Effects přibyl Graph Editor. Jde o nástroj, kterým lze jednoduše upravovat keyframy, měnit je a posunovat a hlavně umožňuje plynulý přechod a plynulou změnu framerate (pomocí nového filtru Timewarp). To samé lze například pro 3D animace, lze upravovat keyframy pro osy X,Y a Z zvlášť, vše barevně odlišeno. Toto vše již šlo v předchozích verzích pomocí různých nástrojů, nikdy to ale nebylo tak jednoduché. Navíc zde je možné vše provádět v různých vrstvách najednou, což dříve nešlo. Kvalitu renderování je možné zvýšit použitím High Dynamic Range (HDR) barev. které používají 32 bitů na každou barevnou složku. Sluší se dodat, že doba renderování se značně prodlužuje. Rychlost náhledu v reálném čase i renderováním lze zvýšit akcelerací pomocí OpenGL 2.0. Pomáhá to především u stínování, mixování, anti-aliasingu a mnoha dalších efektů.
Od doby, kdy Adobe vzal pod svá křídla CoolEdit Pro a přejmenoval ho na Audition, na něm provedl hodně nejen kosmetických, ale i funkčních změn. Nejinak je tomu i u této nové verze. Hlavní změna je již v jádru, protože samotný mixer byl předělán a počet stop již není nijak omezen. S tím souvidí i implementace podpory pro ASIO drivery a přehrávání a mixování v reálném čase s minimálním zpožděním (low latency). Mixovat a zaznamenávat změny lze i pomocí externích hardwarových zařízení. Novou funkcí je vícenásobný kompresor (Multiband Compressor) pro změnu dynamiky, nastavení loudness, vše lze pro různá frekvenční pásma zvlášť.
I když Encore DVD pro tvorbu DVD disků se zdál téměř dokonalý, ještě mu některé funkce chyběly. Například Slideshow Editor, kterým lze jednoduše naimportovat a vytvořit na DVD album obrázků. Navigaci lze nově spravovat pomocí přehledného Flowchart okna, kde je visuálně vidět celá struktura disk a návaznost jeho jednotlivých částí. Vnořená menu lze pak dělat automaticky z kapitol v projektu. Do jednoho titulu lze pak také naimportovat více videí za sebou, ty se na disku zkombinují a jejich navázání je pak plynulé.
Pro práci s grafikou jsou určeny Photoshop a Illustrator. Představovat je netřeba, prvně jmenovaný slouží pro editaci statických obrázků a druhý pro tvorbu vektorových obrázků, malovánek a dokumentů. Prvně jmenovaným se příliš zabývat nebudeme, od toho jsou jiné servery, zastavme se u Illustratoru. Novinkou u něj je vektorizace obrázků Live Trace, která dovede převést rastrové obrázky do vektorových. Live Paint pak slouží pro vybarvování částí obrazu a použít prekrývajících se vektorů k vytvárení nových obrazců, nově je i podpora vrstev z Photoshopu pro tvorbu kompozic. Nová Control palette pak slouží pro rychlou volbu funkcí a nástrojů.
Tak to by byl jednoduchý úvod do našeho seriálu, příště se podíváme na jednotlivé programy zvlášť a popíšeme si jejich vlastnosti. Možná to bude trvat delší dobu, protože musím dát dohromady počítač, který se mi po krátké době testování odporoučel, takže mějte strpení. Nehledě na to, že začíná léto :-).