Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

První pohled na Vegas 6

17.4.2005, Radek Jahoda, recenze
Na serveru Digital Video Editing vyšel zajímavý článek o novinkách ve Vegasu, mysím, že stojí za to si alespoň krátce shrnout, co v nové verzi oblíbeného editoru najdete.
První příjemná zpráva je, že Vegas bude levnější o sto dolarů oproti páté verzi, pořídíte ho tedy již za $600 dolarů, pokud máte zájem o spojení Vegasu s DVD Architectem, tak si připravte $900 dolarů.

Hitem loŇského a letošního roku je HDV a Sony s Vegasem samozřejmě nemůže zůstat stranou. Už k předchozí verzi bylo možné přikoupit kodek CineForm, který slouží pro jednodušší a realtime editaci HDV. Nyní je tento kodek přímo součástí šesté verze a ještě k tomu levněji. S HDV lze pracovat úplně stejně jako s DV včetně zachytávání a Print-to-tape. Samozřejmě nesmí chybět podpora pro nejnovější modely kamer od Sony HDR-FX1 a HVR-Z1U. Samozřejmě si poradí s oběma formáty 1080i a 720p.




Dave Hill, vedoucí technologií u Sony Media Software (s kterým jsem měl tu čest také přímo komunikovat), ale jedním dechem dodává, že sílou Vegasu je hlavně to, že si poradí s mnoha formáty a dokáže je bez problémů míchat v jednom projektu a v jedné stopě. Tedy vlastnost, která provází Vegas již od začátku a kterou se teprve teď začínají chlubit některé konkurenční projekty.

Další novinkou je podpora pro karty DeckLink SDI a HD-SDI, která vznikla spoluprácí s firmou Black Magic. K tomuto účelu se používá speciální YUV kodek, který Sony vyvinula. Je to vleké plus pro ty, kteří potřebují pracovat s HDCAM a DigiBetou.

Vítanou vlastností je také podpora pro multiprocesorové systémy, která přichází právě včas. S novými dualcore procesory od AMD i Intelu tak bude renderování a Preview rychlejší. Alespoň pro mne je ale ještě lepší vlastností možnost vložit projekt do projektu bez nutnosti jeho renderování (nested projects). Vnořený projekt se chová úplně stejně jako jiný soubor v časové ose, je možné ho stříhat a aplikovat na něj další efeky.

Pokud pracujete i s jinými editory, uvítáte možnost převádět projekt z jednoho do druhého pomocí AAF souborů. Dříve to bylo možné pomocí EDL (Edit Decision Lists) a XML (Extensible Markup Language) nebo pomocí OMF (Object Metafile), který je od jiné společnosti. Nyní je to ale možné provádět jednodušeji přímo pomocí AAF, který se již stal standardem.

Co se týče pracovního prostředí, tak zůstalo téměř beze změn. Novinkou je ale možnost najetí kurzorem myši nad klip a ten se následně objeví zvětšený ve vetším okně. Po čem volalo hodně lidí, je možnost náhledu na druhý monitor nebo TV výstup grafické karty (Windows Secondary Display). Dosavaď to bylo možné jen s jedním pluginem, který měl ale několik omezení. Nyní je možné vidět náhled HDV ve vysokém rozlišení na druhém (např. LCD přes DVI) monitoru a není nutné kupovat drahé HDV karty a televizní přijímače pro HDV.

Vegas má být zase o chlup rychlejší, ke střihu HDV postačí dnes již "normální" počítač, na NABu bude předváděn na dual Xeonu 2.4GHz. K HD-SDI z HDCam to prý nestačí, k tomu je nutné mít kvůli rychlosti přenosu dat z pevného disku ještě pořádné diskové pole, což má také Sony na NABu ukázat. No už aby tu bylo nějaké demo k vyzkoušení v pohodlí kanceláře nebo domova.