Sony DCR-DVD505E - diamant s nočním viděním

17.5.2006, Radek Martinka, Ivo Martinka, recenze
Do redakce se nám dostala high-endová novinka od Sony, která již z parametrů naznačuje, že máme co dočinění s úplnou špičkou v oblasti amatérských videokamer. Podíváme se na její klady a zápory, otestujeme ji standardními i nestandardními postupy a na závěr se s ní s těžkým srdcem a se slzou v oku rozloučíme.
Ještě než se pustíme do samotných testů, podívejme se, co vše kamera v rámci nastavování fotografií umožňuje. Ve foto režimu se nám nabízejí tři možnosti velikosti snímku, a to 4 Mpix (2304 x 1728), 1,9 Mpix a konečně VGA rozlišení s 0.3 Mpix. Fotky si je možno pojmenovávat dle celkového pořadí, případně od nuly, a výsledným JPEGům lze také měnit kompresi mezi vysokou a standardní. Kamera umožňuje snímky ukládat jak na paměťovou kartu, tak i na DVD médium. Další velmi zajímavou věcí je to, že fotografie lze ukládat i při nahrávání a to v maximálním rozlišení 3 Mpix. Fotografie lze pořizovat jak v klasickém režimu 4:3, tak i v širokoúhlém 16:9. Pro naše testy samozřejmě volíme 4 Mpix rozlišení s režimem 4:3, na který jsme u fotografií zvyklí. Taktéž nově zavádíme fotografii bez úpravy - pokud kliknete na malý náhled, zobrazí se zmenšený obrázek s rozlišením 1024 x 768 a s rozumnou kvalitou komprese. Pod tímto obrázkem je pak odkaz na obrázek původní, tj. bez jakýchkoli úprav (včetně EXIFu).

Prvním testem se budeme soustředit na kvalitu. Jak jsme již předeslali, dají se skrz velikost čipu a cenu kamery očekávat výborné výsledky.

test kvality, wide záběr
pro zvětšení klikněte
test kvality, tele záběr (zamračeno)
pro zvětšení klikněte

Výsledky nejsou jen výborné... jsou přímo vynikající. Oba záběry jsou ostré, podání barev je reálné, žádná saturace, ale co je u kamer to hlavní - žádný šum. 505E je první kamerou v testu, která kvalitou fotografií dokáže čelit běžně prodávaným kompaktům. Další dvě fotografie demonstrují schopnosti kamery v interiéru:

test kvality, interiér, bez blesku
pro zvětšení klikněte
test kvality, interiér, blesk
pro zvětšení klikněte

V interiéru je to jiné kafe. První fotografie je pořízena v hodně tmavém bytě a na šumu je to patřičně vidět. O pár hodin později jsme se pokoušeli o identický záběr, ovšem tentokráte při stmívání a s bleskem. Výsledek nevypadá vůbec zle. Nyní se podívejme na rozsah ohnisek - levý záběr je identický s tím pravým, jen je při minimálním, resp. maximálním zoomu.

37 mm - wide záběr
pro zvětšení klikněte
370 mm - tele záběr
pro zvětšení klikněte

Desetinásobný optický zoom, jak můžete sami pozorovat, není v dnešní době nijak převratný parametr. Pravdou je, že je lepší oželet zoom a kochat se pak minimálními vadami objektivu. Je sice pravděpodobné, že hodně neznalých uživatelů jdoucích po vysokých číslech zoomu sáhne po jiných modelech, ovšem tato kamera jistě není primárně určena pro neznalé uživatele. Další dvě fotografie testují nejkratší ostřící vzdálenost (makro):

makro (zamračeno)
pro zvětšení klikněte
makro
pro zvětšení klikněte

V prvním případě se jedná opět o vynikající výsledek, kdy zachování barev i ostrost jsou opět na vysoké úrovni. V případě druhém jsme měli problémy sirku zaostřit, avšak po chvilce hraní se i to zdařilo. Pokud máme odhadnout minimální ostřící vzdálenost, tipovali bychom cca 2-3 centimetry, což je zatím nejhorší hodnota, se kterou jsme se v testech setkali. Ale sáhněme si na srdce - centimetr, nebo dva, vždyť je to u kamery jedno. Tím ukončíme ukázkové foto a vrhneme se na chyby objektivu. Již tradičně započněme chromatickou aberací:

aberace 1
pro zvětšení klikněte
aberace 2
pro zvětšení klikněte

U obrázku aberace 1 je náhled 2x zvětšen, po rozkliknutí je pak poměr 5:1 oproti originálu. Pokud obraz digitálně nezvětšujeme, aberace jakoby nebyla. Při pětinásobném zvětšení je sice patrná, ale za svou minimální míru zasluhuje jedničku od přísné učitelky. U druhé ukázky aberace jsme použili náš oblíbený balkón, který zatím všechny přístroje spíš zesměšnil, než objektivně ohodnotil. Ačkoli dnešní model jednoznačně poráží své konkurenty, aberace je patrná i bez zvětšení. I tak se ale jedná o dobrý výsledek. Druhým testem vad objektivu je neméně důležitá vinětace:

vinětace
pro zvětšení klikněte

I vinětace se dá označit za minimální. Objektiv zatím prochází bez zakopnutí... uvidíme, co na to reflexe:

reflexe
pro zvětšení klikněte

Stálé opakování chvály nemá valného smyslu a proto raději jen shrneme - je opravdu lepší oželet zoom a mít objektiv bez větších vad. Vzpomeňme si na aberaci takového Canonu MVX200 či MV960 a jistě nám dáte za pravdu. Před nočními snímky se ještě podívejme na to, jak závěrka zvládá rychle projíždějící auta:

rychlost závěrky 1
pro zvětšení klikněte
rychlost závěrky 2
pro zvětšení klikněte

Tak přece jen 505E nějakou slabinu má - jak jsme zjistili, kamera nemá žádný sportovní režim, kde by zkrátila čas, a manuálně čas ani clona nastavit nelze. Fotka Fábie je mázlá a je pořízená při 1/150 sec, fotka náklaďáku je podstatně ostřejší (1/425 sec), což je minimální čas automatiky. Nutno ještě dodat, že světelné podmínky byly ideální, spoušť byla prvně namáčklá (ano, kamera to umí) a stejně vypadaly všechny záběry jako první snímek.

Nočnímu režimu se dnes budeme věnovat trošku déle, protože by bylo škoda neukázat, co všechno kamera umí. Upozorňujeme, že všechny fotografie nočních scén jsou pouze v rozlišení 2016 x 1512, neboť Super Noc nelze použít u režimu Foto. Je tedy nutné přepnout na video mód a v něm lze ukládat pouze 3 Mpix snímky. První dvě fotografie ukazují noční pohled na parkoviště s tím, že levý snímek je pořízen v režimu Noc, pravý v Super Noc.

režim Noc
pro zvětšení klikněte
režim Super Noc
pro zvětšení klikněte

Obyčejný Noční režim nedopadl na výbornou, ale jeho vylepšený kolega válcuje konkurenci a stává se zatím tím nejlepším, co jsme měli v testu. O Sony DCR-DVD505 a Super Noci se dá hovořit jen v superlativech. A to není všechno, neboť přehlídka schopností v tomto režimu pokračuje!

režim Super Noc
pro zvětšení klikněte
režim Super Noc
pro zvětšení klikněte

Podívejte, jak kamera dokáže zaostřit na značku v prvním obrázku, která je od nás vzdálena kolem 70ti metrů. Jen pro představu, focení probíhalo kolem 23 hodiny a lidským okem nebylo možné skrz tmu rozpoznat, co je na značce napsáno. Kamera zkrátka ostří na cokoli - sem tam jí to trvá deset vteřin, ale nakonec prostě zaostří. Poslední dvě ukázky by se daly charakterizovat - na konec to nejlepší.

ukázka 1
pro zvětšení klikněte
ukázka 2
pro zvětšení klikněte

Patvary na levé fotografii jsou jen demonstrací, co vše je schopna kamera zachytit i při focení bez stativu. Ukázka 2 dává za dost názvu této recenze (diamant s nočním viděním), protože záběr pračky je pořízen v absolutní tmě a bez použití jakéhokoli jiného světla. Podívejte se především na ostrost celého záběru a považte - právě se díváte na něco, co bez této kamery nikdy neuvidíte.