Sony Handycam HDR-CX520VE: GPS na dosah

9.11.2009, Jan Vítek, recenze
Kameru Sony Handycam HDR-CX520VE výrobce prezentuje jako vyspělý typ s mimořádně citlivým snímačem pro pořizování videa i fotografií s malou zrnitostí i při nízkém osvětlení a kromě rozlišení 1920 x 1080i a optické stabilizace se dočkáme i systému GPS.
Co se týče rozlišení a bitrate videa, natáčet můžeme v kvalitách HD rozlišení: FH (1920 x 1080i, 16 Mb/s) / HQ (9 Mb/s) / SP (7 Mb/s) / LP (5 Mb/s) a SD rozlišení: HQ (9 Mb/s) / SP (6 Mb/s) / LP (3 Mb/s). A co se týče délky videa, jež se vejde na 64GB interní paměť, pak pro kvality HD FH/HQ/SP/LP platí 7 h 40 m, 15 h 35 m, 18 h 55 m, 25 h 15 m (5.1kanálový zvuk) / 26 h 35 m (2kanálový zvuk).

Kamera samotná zaznamenává videa do známého formátu AVCHD do souborů s příponou .mts, které si můžeme sami stáhnout z kamery připojené pomocí rozhraní USB 2.0, pokud je tedy kamera nastavena na USB Mass Storage. Ke stažení a vypálení videí pak můžeme využít dodávaný software Picture Motion Browser přiložený na optickém disku. Kamera také nabízí základní možnosti editace videa - jejich rozdělování či slučování, a tím i jejich zkracování. V testech jsme vzhledem k tomu, abyste nestahovali desítky megabajtů dat, přikročili k nabídce videí v rozlišení 960 x 540 pixelů ve formátu Xvid, ovšem také si můžete stáhnout jedno z videí v původním rozlišení bez úprav.

Z pohotovostního režimu je kamera připravena k natáčení za přibližně tři sekundy, takže než si nastavíte displej a zamíříte na cíl, bude připravena. Zazoomována bude přitom na úroveň, na které jste ji nechali před uspáním. Se zoomem se jinak pracuje snadno a můžeme jej nastavovat v širokém rozsahu rychlosti. Optická stabilizace obrazu funguje velmi dobře a pokud se budete snažit, pořídíte stabilní záběry i na největší přiblížení. Ukážeme si záběry z exteriéru, interiéru, testy zoomu a stabilizace a také pohotovosti ostření.

Nejdříve tedy přichází na řadu dvě videa z exteriéru - jedno z prosluněného dne a druhé naopak ze zamračeného. Uvidíme tak dvě různě probarvená videa.

- klikněte pro stažení -
- klikněte pro stažení -

Kamera se v tomto případě ukázala ve velmi dobrém světle a reálným způsobem dokáže zachytit snímané scény s odpovídajícími barvami - jasnými za slunečného dne a mdlými v pošmourném počasí. Obraz nemá také žádné výrazné vady, takže můžeme být snad spokojeni.

První video v interiéru ukazuje koncert v klubu, kde se kamera musela vypořádat jednak s nízkým osvětlením, kontrasty a také hlasitou hudbou. Druhé pak ukazuje normální pokoj, a to rovněž při nepříliš dobrém osvětlení. Sony se totiž chlubí, že HDR-CX520VE má vysoce citlivý čip, což se zde ukáže.

- klikněte pro stažení -
- klikněte pro stažení -

Výsledky záznamu obrazu jsou skutečně zajímavé, protože ani ve velmi tmavém prostředí není příliš zaznamenatelný šum, jejž v jiných případech vídáváme velmi často a jenž dokáže výsledný dojem z videa pokazit. Zde se dočkáme čistého obrazu, takže se s touto kamerou rozhodně nemusíme obávat natáčení ve tmě. Zvuk je pak u prvního videa už silně přebuzen i přes snížení citlivosti mikrofonu, ale není se čemu divit; ony to vedle reprosoustav moc nezvládaly ani recenzentovy uši.

V druhém případě byla místnost osvětlena sice denním světlem, ale to bylo velmi slabé. Kamera natáčela v režimu Low Lux, což se projevilo videem působícím tak, jako by se natáčelo v mnohem silnějším světle, ale také se citelně zvýšil i obrazový šum.

Zoom, stabilizace a ostření

A nakonec se podíváme na testy zoomu, stabilizace a ostření. První video ukazuje stejnou scénu jako ve zcela prvním případě, kdežto při testu ostření se omezíme naopak na scénu z druhého videa na této stránce.

zoom a stabilizace - klikněte pro stažení -
ostření - klikněte pro stažení -

Zoom funguje velmi dobře a celou škálu dvanáctinásobného přiblížení můžeme projet za necelé 3 sekundy, nebo naopak velmi pomalu. Při přiblížení pak kvalitně zapracuje tříosá stabilizace obrazu SteadyShot a pokud jí pomůžeme, můžeme pořídit stabilní a kvalitní záběry. Při ostření kamera funguje trošku pomaleji, zvláště tedy při ostření na dálku, které funguje viditelně ve dvou fázích, kde se kamera při přeostřování na chvíli zarazí a pak svou práci dokončí. Jinak ale můžeme být s výsledkem spokojeni.