Sony HDR-HC1 - poznejte krásu HDV
V dnešní recenzi se podíváme na necelý rok starý model řadící se do kategorie hi-end. Již v těchto pár úvodních řádcích můžeme prozradit, že tak kvalitní obraz u videa jsme ještě v testech neměli. Kromě popisu a testů samotné kamery neopomineme ani stránečku věnující se problematice HDV (High Definition Video), která méně znalým kameramanům a video nadšencům pomůže se v této rychle se rozvíjející oblasti zorientovat.
Kapitoly článku:
Ještě před tím, než se pustíme do testů fotografií, bychom chtěli vyzdvihnout ergonomii kamery, která je výsledkem nejen vhodně umístěných ovládacích prvků, ale do jisté míry i vysoké váhy přístroje. Díky ní se totiž kameraman nemusí bát o vychýlení od nahrávané scény pokaždé, když chce použít například zoom. Jediná výtka tak tradičně putuje na zdlouhavé procházení menu, které musí být přizpůsobeno dotekovému ovládání. Dalo by se říct, že grafická stránka zvítězila nad pohodlností.
Dnešní testy fotografií budou odlišné od těch, na které jste zvyklí. Výjimečně opustíme od testování vad objektivu, neboť jak jsme předeslali v úvodu, s Carl Zeiss 5,1 - 51 mm máme již bohaté zkušenosti. Zájemce o tuto problematiku tak odvolávám na předchozí recenze s totožnou optikou - DVD505 a HC96.
Následující fotografie jsme pořídili v maximálním rozlišení 1920 x 1440 (režim 4:3) při maximální kvalitě, kterou přístroj nabízí. Režim 16:9 jsme u fotografií odsunuli na druhou kolej, neb se jedná o rozlišení 1920 x 1080. První várka fotografií se soustředí na jejich kvalitu. Skrz velikost čipu a také cenu kamery se dají očekávat vynikající výsledky:
Na kameru sice poměrně slušná úroveň, ovšem na kameru za 60.000 Kč je to zklamání. O polovinu levnější (a také novější) DVD505 má rozhodně lepší výsledky. Další záběry jsou pořízeny v interiéru, kdy první snímek je pořízen bez blesku a následující tři se vzrůstající intenzitou blesku:
Zde není potřeba cokoli dodávat - odstupňování intenzity blesku je rozumné, přičemž poslední dvě ukázky jsou již přepáleny. Co se kvality týče, hodnocení obdobné jako u exteriéru. Následující fotky porovnávají klasické makro (kamera ostří předměty přímo se dotýkající objektivu!) s funkcí telemakro. Ta není určena pro běžné focení kytiček, ale pro zachycení např. drobného hmyzu či plachých opeřenců.
Jako "nouzovka" je telemakro použitelné, ovšem klasické makro je klasické makro. V poslední části dnešní zkrácené foto části se podíváme na snímky pořizované za tmy. Kamera je vybavena režimem noc (infra červené světlo) a také super noc. Posledně zmiňovaný je dostupný pouze u videa a proto si porovnáme jen režim automatický a noční:
Noční režim je naprostý propadák - nejen, že na něm nejde nic vidět, ale i zaostřit bylo pro kameru jedním slovem nemožné. Pokud to porovnáme s DVD505, tak se HDV kamera musí stydět. Noční režim je zkrátka použitelný pouze na objekty vzdálené maximálně pár metrů, ne však pro zachycení noční krajiny. Ostatně to dokládají poslední dvě ukázky blízko stojícího předmětu (pračky) pořízené za absolutní tmy (člověk nevidí zhola nic):
Při porovnání s DVD505 můžeme dospět k názoru, že HC1 "osvětluje" objekty před sebou podstatně méně, na druhou stranu ve však obraz ostřejší a má méně šumu.
Dnešní testy fotografií budou odlišné od těch, na které jste zvyklí. Výjimečně opustíme od testování vad objektivu, neboť jak jsme předeslali v úvodu, s Carl Zeiss 5,1 - 51 mm máme již bohaté zkušenosti. Zájemce o tuto problematiku tak odvolávám na předchozí recenze s totožnou optikou - DVD505 a HC96.
Následující fotografie jsme pořídili v maximálním rozlišení 1920 x 1440 (režim 4:3) při maximální kvalitě, kterou přístroj nabízí. Režim 16:9 jsme u fotografií odsunuli na druhou kolej, neb se jedná o rozlišení 1920 x 1080. První várka fotografií se soustředí na jejich kvalitu. Skrz velikost čipu a také cenu kamery se dají očekávat vynikající výsledky:
test kvality, wide záběr pro zvětšení klikněte | test kvality, tele záběr pro zvětšení klikněte |
Na kameru sice poměrně slušná úroveň, ovšem na kameru za 60.000 Kč je to zklamání. O polovinu levnější (a také novější) DVD505 má rozhodně lepší výsledky. Další záběry jsou pořízeny v interiéru, kdy první snímek je pořízen bez blesku a následující tři se vzrůstající intenzitou blesku:
test kvality, interiér, bez blesku pro zvětšení klikněte | test kvality, interiér, nízka intenzita pro zvětšení klikněte |
test kvality, interiér, střední intenzita pro zvětšení klikněte | test kvality, interiér, vysoká intenzita pro zvětšení klikněte |
Zde není potřeba cokoli dodávat - odstupňování intenzity blesku je rozumné, přičemž poslední dvě ukázky jsou již přepáleny. Co se kvality týče, hodnocení obdobné jako u exteriéru. Následující fotky porovnávají klasické makro (kamera ostří předměty přímo se dotýkající objektivu!) s funkcí telemakro. Ta není určena pro běžné focení kytiček, ale pro zachycení např. drobného hmyzu či plachých opeřenců.
makro režim, minimální ohnisko pro zvětšení klikněte | funkce telemakro, maximální ohnisko pro zvětšení klikněte |
Jako "nouzovka" je telemakro použitelné, ovšem klasické makro je klasické makro. V poslední části dnešní zkrácené foto části se podíváme na snímky pořizované za tmy. Kamera je vybavena režimem noc (infra červené světlo) a také super noc. Posledně zmiňovaný je dostupný pouze u videa a proto si porovnáme jen režim automatický a noční:
automatický režim pro zvětšení klikněte | noční režim pro zvětšení klikněte |
Noční režim je naprostý propadák - nejen, že na něm nejde nic vidět, ale i zaostřit bylo pro kameru jedním slovem nemožné. Pokud to porovnáme s DVD505, tak se HDV kamera musí stydět. Noční režim je zkrátka použitelný pouze na objekty vzdálené maximálně pár metrů, ne však pro zachycení noční krajiny. Ostatně to dokládají poslední dvě ukázky blízko stojícího předmětu (pračky) pořízené za absolutní tmy (člověk nevidí zhola nic):
režim noc - ukázka 1 pro zvětšení klikněte | režim noc - ukázka 2 pro zvětšení klikněte |
Při porovnání s DVD505 můžeme dospět k názoru, že HC1 "osvětluje" objekty před sebou podstatně méně, na druhou stranu ve však obraz ostřejší a má méně šumu.