Sony Vegas 5.0 + DVD Architect 2.0
Když před rokem přebírala softwarovou část Sonic Foundry firma Sony Pictures, mnoho uživatelů znejistělo, zda tím neutrpí do té doby bezvadná podpora a další vývoj produktů. Vždyť některé z nich se staly téměř etalony ve své třídě, např. zvukový editor Sound Forge nebo software pro skládání hudby ACID. Z prostředí právě posledně jmenovaného vychází i profesionální nelineární video editor Vegas, který vychází již v páté verzi. Spolu s ním samozřejmě i jeho malý bratříček - DVD Architect 2.0. Je to vlastně první větší aktualizace pod značkou Sony. Podívejme se zblízka na oba produkty a především na novinky od minulé verze. Větší funkční změny najdeme především v DVD Architectu, ve Vegasu pak jde hlavně o různá vylepšení stávajících možností a přidání několika užitečných funkcí.
2. Vegas
První věc, které si všimnete po spuštění Vegasu, je změna vzhledu. Nejde jen o změnu ikonek a grafiky, které se přiblížily novému "XP" trendu, přibyla ale i podpora pro témy Windows XP. Nesmíme ani zapomenout na větší možnost změny vzhledu, rozmístění oken a uchycení oken v prostoru aplikace nebo jako samostatná okna, to vše i s podporou pro více monitorů. Tyto změny lze navíc uložit pomocí Ctrl+Alt+D a čísla profilu a následně rychle vyvolat pomocí Alt+D a opět čísla profilu. Pokud tedy používáte aplikaci pro různé účely, můžete si snadno přepínat mezi různým rozmístěním oken. Jiné bude např. při práci se samotným zvukem a jiné pro video. Rozšířenou konfigurovatelnost dostal i systém shortcutů, tedy rychlých klávesových zkratek, které lze libovolně měnit a přiřadit různým povelům, popřípadě přeorganizovat ikonky ve stavové liště. Všechna nastavení lze uložit pro pozdější použití nebo zálohování. Přiznám se ale, že původní přiřazení mi vyhovuje nejvíce (lze se k němu kdykoliv vrátit) a všechny klávesové zkratky si stejně nezapamatujete. Bez nadsázky lze říci, že co se týče ovládání nemá Vegas konkurenci.
Největší změny se ale udály v možnosti kompozice, tedy mixování video stop do výsledných scén. Ta byla oproti předchozí verzi zcela předělána. Přibyly totiž vnořené stopy, které umožňují sdílet části projektu mezi sebou. Určitě teď namítnete, že jsou i v předchozí verzi, to byl ale jen slabý odvar oproti současnému stavu. Hloubka vnoření již není omezena na jeden stupeň, ale teoreticky nekonečná. Kompoziční mód lze nastavit libovolný jak pro vnořené stopy, tak i pro nejvyšší hladinu, kde není omezeno pouze na maskování. Lze tak vytvářet velice složité kompozice. Představte si, že chcete vytvořit titulek, na něj aplikovat texturu, vložit do obrazu a ten použít jako picture in picture (PiP). Stačí titulek vložit do jedné stopy, do druhé vnořené pak texturu a komposiční mód nastavit na maskování. Jakýkoliv pohyb s první stopou je pak aplikován i na druhou. Efekty typu PiP lze vytvářet pomocí funkce Track motion, sloužící pro změnu polohy obrazu stopy v čase a nyní i v prostoru. Ta byla v nové verzi přepracována, ikonky s nastavením byly zrušeny a nahrazeny modernější a přehlednější stromovou strukturou, přepínače pak přesunuty do horní lišty. Tam najdeme také nastavení kompozičního módu, kde se objevila nová položka - 3D Source Alpha. Již její název napovídá, že slouží ke kompozici v trojrozměrném prostoru a Sony tuto funkci vtipně přirovnává k Track motion se steroidy. Kombinovat lze samozřejmě více stop, pohyb pomocí keyframes (značek) a video efekty před i po kompozici, čímž dostáváme docela silný nástroj. Náhled je samozřejmě k dispozici v reálném čase. Tato funkce může částečně nahradit kompozici v Cool3D nebo After Effects, které ale disponují v tomto směru většími možnosti. Toto řešení ale vše zjednodušuje, protože není nutné přeskakovat z jednoho programu do druhého. Ještě jednou připomenu, že tuto funkci lze výhodně použít i s vnořenými stopami a funguje jak pro sdílené, tak pro nadřazené stopy. Škoda, že nelze jednoduše nastavit filtry pro skupinu stop, ikonka pro tento účel vedle Parent track motion by byla užitečná. Lze to ale obejít vytvořením prázdné stopy, kterou nadřadíme stopám, na které chceme aplikovat filtry. Ty pak přiřadíme pro tuto prázdnou stopu a u všech filtrů v Keyframe controlleru změníme přepínač Pre/Post Compositing na Post, čímž se aplikují až po kompozici a tedy na všechny vnořené stopy. Přibyla také možnost použít keyframes pro výstupní filtry. Stačí si nechat zobrazit Video bus track, což je vlastně další stopa, sloužící právě a pouze pro správu keyframes a envelopes pro celý projekt.
Vegas 5.0
Velice podobným nástrojem jako Track motion je Video Event Pan/Crop. Slouží k ořezu, změně velikosti a otáčení, tentokrát ale pouze ve 2D. Vzhled okna je podobný a funkčnost zůstala na první pohled beze změn. Po delším zkoumání ale najdeme dole v Keyframe controlleru další stopu s názvem Mask. Klepneme na ní a obsah okna se změní. Slouží totiž pro maskování pomocí Beziérových křivek, podobně jako je tomu v grafických editorech. Tak je možné některé části obrazu vyříznout nebo naopak zvýraznit, aplikovat filtry pouze na část obrazu, např. korekci barvy, nebo vytvářet speciální efekty. Vše lze samozřejmě plynule měnit v čase pomocí keyframes. Ty jdou vložit i do přechodů, takže si jejich tvar můžeme nadefinovat dle vlastních potřeb. Je to velice praktické a opět i jednoduché. Stačí vložit Transition progress envelope a pomocí bodů nadefinovat průběh přechodu v procentech.
Vylepšení najdeme i v pracovním prostředí. Asi nejzajímavější je možnost ukládat řazení video efektů a filtrů včetně jejich nastavení pro pozdější použití. Pokud používáte dlouhé klipy, oceníte jistě možnost uložit jejich části jako subklipy pro pozdější použití. To lze jak přímo z časové osy, tak z Trimmeru, který je jedinečným nástrojem pro tento účel. Otevřete si v něm třeba hodinový klip, označte jeho část a jedním klepnutím tlačítka myši velice snadno vytvoříte subklip přímo do Media pool, který je určen pro správu všech klipů v projektu. Co dříve velice chybělo je možnost rychle obrátit směr přehrávání klipu pomocí přepínače. To lze buď přímo při vytváření subklipu nebo v timeline pro jakýkoliv media event (klip v časové ose) přepínačem. V tomto případě je vytvořen nový subklip a přidán jako další záběr (take). Při použití DV videa takto lze otočit směr přehrávání bez nutnosti renderingu. Úrovně hlasitosti (u zvuku) nebo průhlednosti (u videa) bylo vždy možné změnit pro jednotlivé media events jednoduše potáhnutím myší za jeho horní okraj. Nyní je tato operace umožněna pro více vybraných klipů najednou. Pro jemnější změnu kursoru v časové ose nebo Trimmeru ho lze popotáhnout myší, jemnost závisí na úrovni zoomu. Zrychlena byla také práce s markery, což jsou značky, které urychlují orientaci v projektu. Lze jich více označit a editovat je, přesouvat, měnit jména atd., což usnadňuje Marker tool. Pro rychlou navigaci mezi nimi stačí napsat na klávesnici pořadové číslo a automaticky se na příslušný marker přesunete. Takovýchto vylepšení je spousta a je zbytečné všechny zde vyjmenovávat.
Součástí balíku je i Boris Graffiti, výkonný nástroj pro generování textu a Magic Bullet Movie Looks, který slouží pro přednastavené korekce obrazu podle slavných filmových bestsellerů. Vaše video tak může dostat např. vzhled Matrixu...
Maskování pomocí Beziérových křivek
Při změně úrovní jasu, průhlednosti, hlasitosti a dalších parametrů bylo nutné manuálně vytvářet značky při každé změně. Nyní je možné měnit tyto parametry v reálném čase během přehrávání a Vegas si je dokáže zapamatovat. Řiká se tomu automatizace (automation). Během tohoto procesu je vytvářeno velké množství značek, které odpovídají okamžitým hodnotám v čase, ale značně zhoršují přehlednost. Jsou proto po ukončení redukovány pomocí algoritmu Envelope point thinning, který zachovává tvar křivky s minimálním počtem značek a ostatní interpoluje. Automatizace je vhodná především pro mixování hudby nebo obecně zvuků. Nezůstává ale jen u toho, protože pro ovládání těchto prvků lze použít externí zařízení jako např. Mackie Control, což je profesionální virtuální mixer připojující se na MIDI rozhraní. Z Vegasu se tak stává plnohodnotná aplikace pro mixování hudby. Právě v této oblasti je hodně změn.
Bylo totiž implementováno pravé punch-in nahrávání, lze tedy přehrávat záznam a zároveň začít nahrávat bez nutnosti přerušení přehrávání. Je možné nahrávat i přímo do audio stopy, kde je již nějaký zvuk přítomen ve formě media event. Buď tento media event neoznačíte, pak při nahrávání slyšíte původní a zároveň nahrajete nový, při přehrávání pak hrají oba. Nebo ho označíte, spustíte přehrávání a po zapnutí nahrávání se původní zvuk umlčí a nahraje místo něj nový. O původní samozřejmě nepřijdete, zůstává obsažen v media event jaho druhý záběr (take) a je možné ho kdykoliv použít nebo vrátit. Přibyla také možnost monitorovat nahrávaný signál v reproduktorech, takže slyšíte, co opravdu nahráváte.
Pokud máte zkušenost se skládáním hudby pomocí ACID, uvítáte jistě i podporu pro jeho smyčky - loops. Ty jdou vkládat přímo do časové osy, nastavení tempa projektu ale musí souhlasit s tempem, při kterém byla smyčka nahrána. Kvůli této podpoře byla přidána nová metoda time-stretchingu, které je založena na změně tempa. I původní time-stretching by vylepšen a je daleko kvalitnější. Velice pohodlně lze změnit i pitch, stačí vybrat příslušnou nahrávku a pomocí kláves = a - ho přidávat resp. ubírat.
Podporu pro mixování prostorového zvuku 5.1 dostala již předchozí čtvrtá verze. V této byla ještě zdokonalena. Přibyla možnost filtrování výsledného 5.1 mixu na master bus, obsaženy jsou tři filtry - ekvalizér, kompresor a dither. Mixer 5.1 surround sound panner pro umisťování zdrojů zvuku v prostoru byl rozšířen o filmový mód. Ten daleko realističtěji odpovídá rozmístění reproduktorů v kině (resp. domácím kině) a je založen na mixování do jednotlivých kanálů s konstantním celkovým výkonem. Pokud nemáte možnost poslechu zvuku ve více kanálech pomocí ASIO ovladačů popř. přes více zvukových karet, lze všechny kanály downmixovat do sterea. Takto slyšíte i zadní kanály v předních tak, jak ho uslyší posluchač, který není vybaven prostorovou aparaturou.
Surround panner - film
Dalším vylepšením je Bus-to-bus routing, tedy směrování jedné audio sběrnice (resp. mixeru) na druhou. Předtavte si, že v projektu máte několik zvukových stop s hudbou a dále stopu s komentářem. Určitě nechcete, aby hudba přehlušila komentář, takže je nutné všechny stopy s hudbou stišit pomocí volume envelope (obálky hlasitosti). Ovšem dělat to pro všechny stopy zvlášť je časově náročné, takže si vytvoříte novou sběrnici, které přiřadíte příslušné stopy a volume envolope vložíte pouze do této sběrnice. Pokud ale chcete kontrolovat celkovou hlasitost např. bicích zvlášť, tak stopy s bicími přiřadíte další sběrnici, na které můžete měnit hlasitost, a tuto pak přiřadíte sběrnici s volume envelope. Celé to zabere jen pár kliků myší, místo abyste zdlouhavě vytvářeli obálku hlasitosti pro všechny stopy nebo sběrnice zvlášť. Využití této vlastnosti je jistě daleko širší, záleží jen na Vaší představivosti.
Vegas je stále jen softwarová aplikace, která nedokáže pracovat s hardwarovými střižnami (s výjimkou výstupu na externí monitor přes OHCI kompatibilní DV zařízení). To byla jeho hlavní nevýhoda před pár lety, s rostoucí rychlostí počítačů ale tato nevýhoda padá. Každá předchozí verze přidala něco na rychlosti a ani pátá není výjimkou. Nyní je možný náhled téměř v reálném čase na běžném počítači, při použití metody Draft s horší kvalitou výstupu je video téměř netrhané. Práci urychluje i možnost přehrávání smyčky, zatímco upravujete parametry projektu a vidíte okamžitě změny v reálném čase. Pokud máte spojeno více počítačů v síti, uvítáte jistě nový typ výstupního renderingu - network rendering. Jde o rozdělení výpočetního výkonu mezi více počítačů. Části projektu jsou pak renderovány zvlášť na různých strojích a opět spojeny na původním počítači. Lze použít teoreticky nekonečně mnoho počítačů, záleží ale na tom, kolik dodatečných licencí si pořídíte. Nezačneme zase sundavat z půdy staré počítače?
Když už jsme se zmínili, že je Vegas pouze softwarová aplikace, nebude tomu tak pořád. Už při uvedení čtvrté verze se mluvilo o tom, že v další přibude podpora hardwarových střižen. Zatím se tak ale nestalo. Ovšem výrobce na tom usilovně pracuje a toto řešení je již v páté verzi zabudováno. Krátce před letošním veletrhem NAB2004, který se konal koncem dubna v Las Vegas, totiž Sony tuto možnost předváděl ve spojení s SDI kartou Decklink od Blackmagic Design. Přehrávání probíhalo přímo z časové osy, používalo se speciálního kodeku Sony YUV 4:2:2, vyvinutého přímo pro tento účel. Zatím ale prý není vše odladěno, takže si budeme muset ještě počkat minimálně do podzimu. Je ale dobré, že si výrobce nedělá z uživatelů pokusné králíky a nevypustí produkt, který ještě není stoprocentně odladěn.
Možnosti renderování do různých formátů zůstaly beze změn, pouze byl aktualizován enkoder do MPEG, který využívá novější jádro od firmy MainConcept. Stejné, jako je ve verzi 1.41 samostatného enkodéru této firmy. Podporuje již (konečně) dvouprůchodové enkódování, které značně zlepšuje kvalitu složitějších scén. Vylepšena byla i spolupráce mezi Vegasem a DVD Architectem. Markery, vytvořené na časové ose ve Vegasu, se přenesou do DVD Architectu jako kapitoly, definované a pojmenované regiony lze vyexportovat do textového souboru a vložit jako titulky na DVD.
3. DVD Architect
Pokud jste znali první verzi DVD Architectu, sami uznáte, že šlo o velice jednoduchý nástroj, který umožňoval pouze vytvořit jednoduchá menu a vložit video soubory. Výhodou byla přehlednost a jednoduchost. Ta ve druhé verzi zůstala a byla ještě vylepšena. Jednotlivá okna lze libovolně uspořádat podobně jako ve Vegasu. Přibylo okno Project overview, které zobrazuje stromovou strukturu disku a usnadňuje orientaci a navigaci v projektu. Přeuspořádat lze i tlačítka v liště a dokonce jim lze změnit sytost barev. Větších změn se dočkalo i hlavní menu, jehož položky byly rozházeny a neuspořádané. Zapínání a vypínání oken zůstalo v menu View, kam se také přemístili přepínače pro zobrazení pomůcek v náhledovém okně - čísla objektů, viditelná část obrazu, masky tlačítek apod. V menu Insert pak přibyla možnost vložit prázdné tlačítko bez nadefinovaného odkazu. Velmi významným pokrokem je, že program dokáže generovat náhled na externí monitor přes rozhraní Firewire stejně jako Vegas. Časová osa s video souborem se přesunula do samostatného okna a hlavně, což je právě asi největší změna oproti předchozí verzi, může obsahovat více zvukových stop i titulků. Ty lze vkládat buď manuálně nebo importovat z Vegasu nebo formátu programu DVD Studio Pro. V obou případech můžeme měnit font a rozmístění textu i pro více titulků najednou. Ke změně došlo i v nastavání parametrů objektů, které dostaly praktičtější vzhled v podobě stromové struktury. Přibyla možnost definovat akce po skončení přehrávání média souborů i menu, jaká zvuková stopa nebo titulky se budou přehrávat a lze definovat i vlastní reakce na jednotlivá tlačítka dálkového ovladače DVD přehrávače. Jednoduchým způsobem lze vytvářet i audio kompilace, stačí vybrat požadované audio soubory a vše se vytvoří automaticky. Jde o jakousi obdobu DVD Audia, struktura disku je ale stejná jako u DVD Video, takže lze i přiřadit obrázek nebo video na pozadí. Podobný princip funguje i pro obrázky, pak vznikne slideshow. Automaticky je možné vytvořit také výběr scén podle kapitol, nadefinuje se pouze počet odkazů na stránku. Všechny tyto možnosti lze kombinovat na jednom disku a dosáhnout tak stejných možností, jaká jsou vidět na komerčních DVD discích. Rozlišení videa může být buď standardních 720x576, popřípadě snížené na 705x576, 352x576 (vhodné především pro zálohu analogových VHS nahrávek) nebo 352x288.
DVD Architect 2.0
4. Závěr
Nový softwarový balík Vegas+DVD se stal plnohodnotným nástrojem pro profesionální střih videa a tvorbu DVD. Staví na osvědčeném prostředí, které se snadno naučí každý používat, ale je i rychlé a výkonné. Kromě počítače uživatel vlastně nic jiného nepotřebuje, protože výkon počítačů je již dnes na dostatečné úrovni. Jeho služby tak využijí nejen malá a střední studia, ale i domácí uživatel.