Sony Vegas Movie Studio 9 Platinum: do světa profi střihu
2.12.2008, Radek Jahoda, recenze
Profesionální nelineární střihový editor Vegas je na trhu už řádku let a sbírá zasloužené uznání. V Sony se rozhodli nabídnout jej i domácím uživatelům, a tak vznikla verze Vegas Movie Studio ochuzená o pár funkcí. Ale na první pohled rozdíl téměř nepoznáte.
Kapitoly článku:
- Sony Vegas Movie Studio 9 Platinum: do světa profi střihu
- Nástroje
- Efekty a přechody
- Export
- Import
- Závěr
Na každý vložený klip lze aplikovat filtr nebo efekt (což je identické), klepnutím na malou ikonku se otevře okno, kde vidíme v horní části řazení filtrů, po klepnutí na filtr se obsah zbylé části okna vyplní příslušným nastavením tohoto filtru.
Na obrázku vidíme nastavení filtru Chroma Keyer, což je klíčovací filtr, který přemění zvolenou barvu respektive zvolený rozsah barev na průhlednost. Opět jednoduše provedeme kompozici tak, že do jedné stopy dáme tento klip s aplikovaným filtrem a do nižší stopy dáme video nebo obrázek, který chceme mít na pozadí. Není třeba žádný speciální nástroj, velmi jednoduché a čisté řešení. Výsledek můžete vidět například na prvním obrázku v náhledovém okně.
Chroma Keyer
Stejným způsobem se aplikují filtry na zvuk. Stejná ikonka pro otevření nástroje, stejné okno, pouze samozřejmě jiné filtry. Na každý vložený klip jsou automaticky přidány tři filtry, které ale mají základní nastavení, které nic nedělá. Stačí tak jen změnit jejich parametry, pokud to požadujeme, a nemusíme je ručně přidávat.
Jde o Track Noise Gate, který umlčí zvuk při nižší než nastavené úrovni, čímž se lze zbavit nechtěného hluku a šumu u kamerových nahrávek. Druhý Track EQ je klasický equalizer a třetí Track Compressor lze použít pro snížení dynamiky zvuku, což je také vhodné u kamerových nahrávek, kde je zvuk z pozadí s menší hlasitostí než z popředí. Lze tak zvuk těmito filtry velmi jednoduše a účinně vylepšit.
Zvukové filtry
U zvuku je možné využít plugin pro generování hudby na pozadí. Ten je založen na programu Cinescore rovněž z dílny Sony. Jde o generování hudby podle dodávaných template tak, aby vyplnila přesně daný čas bez nepříjemného useknutí. Charakteristiku lze ovlivňovat několika parametry, při jejichž změně vidíme průběh v časové ose včetně intenzity zvuku a jednotlivých částí.
Cinescore generátor hudby
Jak jsme si již řekli, přechod lze vytvořit jednoduše přetažením klipů přes sebe v jedné stopě. Tím se na překrývající části vytvoří kříž, což značí aplikaci přechodu. Ovšem je možné přepnout pomocí volby Expand track layers na A/B zobrazení, kdy je jedna stopa zobrazena jako dvě nad sebou a klipy se střídají v horní a spodní a přechod není zobrazen jako křížení dvou klipů, ale jsou pod sebou. Základním přechodem je jednoduché prolnutí, změnit ho lze přetažením ze seznamu v okně přechodů Transitions. Opět se otevře okno s podrobným nastavením přechodu.
Přechod v časové ose
Přechod má definovaný začátek a konec, což je vždy příslušný snímek levého (vstupního) klipu resp. pravého (výstupního) klipu. Vše mezi se dopočítá, přičemž i tento průběh můžeme ovlivnit. Lze nastavit lineární průběh, zrychlující, zpomalující nebo postupný, který je nastaven na začátku automaticky. Tento průběh je různý pro vstupní i výstupní video - je možná libovolná kombinace.
Parametry přechodu 3D Blinds
Parametry přechodu lze pak měnit i v čase. K tomu slouží opět malá časová osa ve spodní části okna, kam lze přidávat klíčové snímky úplně stejně jako u efektů.
Na obrázku vidíme nastavení filtru Chroma Keyer, což je klíčovací filtr, který přemění zvolenou barvu respektive zvolený rozsah barev na průhlednost. Opět jednoduše provedeme kompozici tak, že do jedné stopy dáme tento klip s aplikovaným filtrem a do nižší stopy dáme video nebo obrázek, který chceme mít na pozadí. Není třeba žádný speciální nástroj, velmi jednoduché a čisté řešení. Výsledek můžete vidět například na prvním obrázku v náhledovém okně.
Chroma Keyer
Stejným způsobem se aplikují filtry na zvuk. Stejná ikonka pro otevření nástroje, stejné okno, pouze samozřejmě jiné filtry. Na každý vložený klip jsou automaticky přidány tři filtry, které ale mají základní nastavení, které nic nedělá. Stačí tak jen změnit jejich parametry, pokud to požadujeme, a nemusíme je ručně přidávat.
Jde o Track Noise Gate, který umlčí zvuk při nižší než nastavené úrovni, čímž se lze zbavit nechtěného hluku a šumu u kamerových nahrávek. Druhý Track EQ je klasický equalizer a třetí Track Compressor lze použít pro snížení dynamiky zvuku, což je také vhodné u kamerových nahrávek, kde je zvuk z pozadí s menší hlasitostí než z popředí. Lze tak zvuk těmito filtry velmi jednoduše a účinně vylepšit.
Zvukové filtry
U zvuku je možné využít plugin pro generování hudby na pozadí. Ten je založen na programu Cinescore rovněž z dílny Sony. Jde o generování hudby podle dodávaných template tak, aby vyplnila přesně daný čas bez nepříjemného useknutí. Charakteristiku lze ovlivňovat několika parametry, při jejichž změně vidíme průběh v časové ose včetně intenzity zvuku a jednotlivých částí.
Cinescore generátor hudby
Jak jsme si již řekli, přechod lze vytvořit jednoduše přetažením klipů přes sebe v jedné stopě. Tím se na překrývající části vytvoří kříž, což značí aplikaci přechodu. Ovšem je možné přepnout pomocí volby Expand track layers na A/B zobrazení, kdy je jedna stopa zobrazena jako dvě nad sebou a klipy se střídají v horní a spodní a přechod není zobrazen jako křížení dvou klipů, ale jsou pod sebou. Základním přechodem je jednoduché prolnutí, změnit ho lze přetažením ze seznamu v okně přechodů Transitions. Opět se otevře okno s podrobným nastavením přechodu.
Přechod v časové ose
Přechod má definovaný začátek a konec, což je vždy příslušný snímek levého (vstupního) klipu resp. pravého (výstupního) klipu. Vše mezi se dopočítá, přičemž i tento průběh můžeme ovlivnit. Lze nastavit lineární průběh, zrychlující, zpomalující nebo postupný, který je nastaven na začátku automaticky. Tento průběh je různý pro vstupní i výstupní video - je možná libovolná kombinace.
Parametry přechodu 3D Blinds
Parametry přechodu lze pak měnit i v čase. K tomu slouží opět malá časová osa ve spodní části okna, kam lze přidávat klíčové snímky úplně stejně jako u efektů.