Zapnout a dívat se: Mascom MC5301CR HDCI-PVR

19.8.2010, Jiří Piškula, recenze
Satelitní přijímač v dnešním testu je dosti všestranný – za jeho výbavu by se nemuseli stydět ani jiní, věhlasnější hráči na trhu. Nabízí mnoho funkcí pro vyložené nadšence a zároveň je už z výroby přednastaven tak, aby uživatel nemusel dělat téměř nic.
Prodleva po zapnutí přijímače je poměrně dlouhá. Bez ohledu na to, zda je přepnuto na SD FTA nebo kódovaný HD kanál, trvá půl minuty, než naběhne obraz a zvuk. Zpoždění při přepínání kanálů je také mírně vyšší – FTA programy do 3 sekund, kódované (SD i HD) kolem 4 sekund. Nejdéle trvá přepínání mezi dvěma kódovanými HD kanály na různých transpondérech (průměrně 5 s). Přijímač občas reaguje se zpožděním nebo nepřesně na povely DO během přepínání programů. Po provedení změn v nastavení některých parametrů přijímač setrvává několik sekund v nečinnosti, kdy zapisuje do paměti nové údaje.

Infolišta zobrazuje stručně mnoho informací .

Po přepnutí kanálu se v info liště zobrazuje číslo předvolby, název programu, název pořadu, čas jeho začátku a konce dle EPG + aktuální pozice, název družice, síla a kvalita signálu, aktuální čas a datum a piktogramy upozorňující na technické parametry vysílání a dostupnost doplňkových služeb (formát obrazu a zvuku, titulky, teletext, kódované/FTA vysílání, zámek, rodičovská ochrana...).

Výběr zvukového doprovodu a titulků lze provést z jedné nabídky.

Set-top-box zpracovává bez problémů obraz v kódování MPEG-2 i MPEG-4 AVC (H.264) s rozlišením 1280 × 720p, 1920 × 1080i, 720 × 576p, 720 × 576i.

Na digitálním výstupu pracuje v módech 1080i,720p,576p. Výstupní rozlišení i formát obrazu lze pohodlně ovládat v nabídce vyvolané jediným stiskem dálkového ovladače.

Funkce „obraz v obraze“

Přijímač podporuje funkci „obraz v obraze“, kdy je možné sledovat obraz dvou kanálů současně. Po stisku příslušného tlačítka dálkového ovladače se kromě aktuálně sledovaného kanálu zobrazí v pravém horním rohu obrazovky zmenšené okno následujícího kanálu. Vložený obraz lze přemísťovat do všech 4 rohů obrazovky, nebo je možné zobrazit oba kanály půl na půl (horizontální předěl).

Základní zobrazení obrazu v obraze.

Je však zvláštní, že v rámci PIPu nelze zobrazit dva kódované kanály současně, a to ani ze stejného transpondéru. Jeden z nich musí být vždy FTA. Přijímač tedy neumí odkódovat data dvou různých kanálů jen s použitím jedné přístupové karty.

Alternativní zobrazení dvou kanálů vedle sebe.

Elektronický programový průvodce (EPG)

Zobrazení EPG je možné v jediné podobě, kdy je vidět časová tabulka pro 11 kanálů na následující 4 hodiny. Zároveň je vidět podrobnější popis vybraného pořadu. Podrobný popis pořadu se zobrazuje také nad infolištou při opakovaném stisku tlačítka „Info“. Zobrazování českých znaků v EPG nečiní přijímači žádné potíže. Zobrazit program jednoho kanálu na delší období než zmíněné 4 hodiny možné není.

EPG v podobě čtyřhodinové časové tabulky pro 11 kanálů.

EPG vysílaného pořadu lze vyvolat také z info lišty.

Teletext, titulky

České teletextové znaky jsou zobrazovány správně, přijímač podporuje VBI teletext (vkládání do výstupního analogového signálu). V dokumentaci není uvedena velikost paměti teletextových stránek, praktická zkouška však prokázala její dostatečnou velikost.

Drobná chybka u českých TXT titulků v zobrazení dlouhého ypsilon.

Chyba je patrná i z testovací stránky teletextu.

Teletextové titulky se zobrazují správně česky, i když s drobnými vadami – dlouhé ypsilon s háčkem namísto čárky a změkčené písmeno „t“ s klasickým háčkem nad ním. Titulky fungují správně při spuštění z menu titulků i při nastavení příslušné stránky v rámci teletextu. Problém se však vyskytne v případě přehrávání uložených záznamů, u těch teletextové titulky zobrazují místo korektní češtiny zcela jiné znaky. DVB titulky nevykazují žádné nedostatky při živém sledování ani ze záznamu.

DVB titulky mají češtinu v pořádku.