Syntex Roadshow ve znamení 3D
15.6.2010, Radek Jahoda, aktualita
Před několika dny proběhla v několika městech prezentační akce firmy Syntex, kde se zájemci mohli seznámit s mnoha novinkami z oblasti natáčení a střihu a videa. Jak jinak, byla především ve znamení 3D s možností osahat si i novou 3D kameru Panasonic.
A nešlo jen o zbytečné tlachání o nových výrobcích, dozvědět jsem se mohli i mnoho teoretických informací. Osobně jsem se zúčastnil akce v Praze (dále proběhla v Košicích, Brně a Bratislavě) a šlo určitě o zajímavou prezentaci.
Nejzajímavější pak byla určitě hned první část, věnovaná výrobkům Panasonic z 3D oblasti a především nové 3D kameře. Tuto část uváděl přímo jeden z japonských zaměstnanců Panasonicu u nás (jméno ale po mně nechtějte), takže o to více byla prezentace zajímavá. Dozvěděli jsme se i některé technické informace a problémy, které mohou u 3D videa nastat. Například zásadní nastavení vzdálenosti obou čoček kamery, jejich konvergence, s rovinou protnutí a vztah se zobrazením na 3D panelu. Právě nastavení roviny konvergence (tedy sbíhavosti optiky obou čoček) má značný vliv na to, zda bude obraz z panelu jakoby vystupovat do popředí nebo bude utopen uvnitř obrazovky. Zásadní je také přesné nastavení obou čoček, protože jinak se může stát, že mozek vůbec oba obrazy nevyhodnotí jako 3D.
3D kamera Panasonic
3D kamera se jinak zdá jako klasické dvě kamery v jednom, protože nahrávání z obou čoček funguje v podstatě samostatně na dvě záznamové karty. Případně lze obraz odebírat z SDI výstupů a nahrávat ho na externí úložiště. Opět jde o dva samostatné streamy. 3D kamera tedy řeší hlavně dvě věci - přesné nastavení objektivů a synchronizaci obou kamer, aby oba streamy byly synchronní. Jinak by bylo možné použít i dvě samostatné kamery, pokud by uživatel vyřešil přesné nastavení a konvergenci.
3D kamera Panasonic
K vidění byly samozřejmě i 3D plazmové panely, na kterých bylo možné si vše ověřit. Probíhala i prezentace části filmu Fimfárum ve 3D, což bude asi první český 3D film. kromě toho byl k vidění i 3D monitor a 3D mixer.
Plazmový panel Panasonic
Další část byla věnována představení stativů a pojezdů Libec a dalšího příslušenství pro kameramany. Následovalo pak představení novinek od Blackmagic Design, které můžete vídat i zde na TV Freak. Důraz byl kladen hlavně na použití nového rozhraní USB 3.0, které přináší nové možnosti pro připojení zařízení s podporou HD k novým počítačům a notebookům.
Velká část byla věnována i střihovému systému EDIUS 5.5 s vyzdvižením jeho hlavní přednosti - rychlosti a možnosti střihu HD v plném rozlišení na dnes běžném (výkonném) počítači. Konec byl pak věnován klíčovacím systémům Datavideo se zeleno-modrým LED kroužkem a perleťovým plátnem a dalším výrobkům Datavideo.
Klíčovací systém Datavideo
A přestože jsem většinou k podobným akcím velice skeptický, tentokrát mne celá prezentace velmi zaujala, dokonce ji hodnotím lépe než hromadné veletrhy, kde není téměř čas si něco osobně prozkoumat.
Zdroj: Syntex
Nejzajímavější pak byla určitě hned první část, věnovaná výrobkům Panasonic z 3D oblasti a především nové 3D kameře. Tuto část uváděl přímo jeden z japonských zaměstnanců Panasonicu u nás (jméno ale po mně nechtějte), takže o to více byla prezentace zajímavá. Dozvěděli jsme se i některé technické informace a problémy, které mohou u 3D videa nastat. Například zásadní nastavení vzdálenosti obou čoček kamery, jejich konvergence, s rovinou protnutí a vztah se zobrazením na 3D panelu. Právě nastavení roviny konvergence (tedy sbíhavosti optiky obou čoček) má značný vliv na to, zda bude obraz z panelu jakoby vystupovat do popředí nebo bude utopen uvnitř obrazovky. Zásadní je také přesné nastavení obou čoček, protože jinak se může stát, že mozek vůbec oba obrazy nevyhodnotí jako 3D.
3D kamera Panasonic
3D kamera se jinak zdá jako klasické dvě kamery v jednom, protože nahrávání z obou čoček funguje v podstatě samostatně na dvě záznamové karty. Případně lze obraz odebírat z SDI výstupů a nahrávat ho na externí úložiště. Opět jde o dva samostatné streamy. 3D kamera tedy řeší hlavně dvě věci - přesné nastavení objektivů a synchronizaci obou kamer, aby oba streamy byly synchronní. Jinak by bylo možné použít i dvě samostatné kamery, pokud by uživatel vyřešil přesné nastavení a konvergenci.
3D kamera Panasonic
K vidění byly samozřejmě i 3D plazmové panely, na kterých bylo možné si vše ověřit. Probíhala i prezentace části filmu Fimfárum ve 3D, což bude asi první český 3D film. kromě toho byl k vidění i 3D monitor a 3D mixer.
Plazmový panel Panasonic
Další část byla věnována představení stativů a pojezdů Libec a dalšího příslušenství pro kameramany. Následovalo pak představení novinek od Blackmagic Design, které můžete vídat i zde na TV Freak. Důraz byl kladen hlavně na použití nového rozhraní USB 3.0, které přináší nové možnosti pro připojení zařízení s podporou HD k novým počítačům a notebookům.
Velká část byla věnována i střihovému systému EDIUS 5.5 s vyzdvižením jeho hlavní přednosti - rychlosti a možnosti střihu HD v plném rozlišení na dnes běžném (výkonném) počítači. Konec byl pak věnován klíčovacím systémům Datavideo se zeleno-modrým LED kroužkem a perleťovým plátnem a dalším výrobkům Datavideo.
Klíčovací systém Datavideo
A přestože jsem většinou k podobným akcím velice skeptický, tentokrát mne celá prezentace velmi zaujala, dokonce ji hodnotím lépe než hromadné veletrhy, kde není téměř čas si něco osobně prozkoumat.
Zdroj: Syntex