Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Filmy a seriály, streamovací služby
Televize  |  Projektory
Audio a domácí kina
Multimediální centra  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie
Svět mobilně

Vyhlášení nejlepší kamery za rok 2006 (3/3)

11.1.2007, Radek Martinka, článek
Třetí a zároveň poslední díl vyhlašování nejlepší kamery Caminfo Select 2006 porovnává videokamery z jiného hlediska než jsme dosud prováděli. Důležitým kritériem nebude v tomto díle cena, ale technologie, resp. druh záznamu. Dovíme se tak, která kamera se označuje za nejlepší na poli DVD, pevných disků, paměťových karet, či HDV.
Dnešní pokračování navazuje na první díl, ve kterém jsme uvedli vítěze z oblasti profi a high endu, a také na díl druhý s vítězi střední třídy a low endu. Dnešní vyhlášení se bude týkat všech kamer kromě profesionálních, protože by o vítězích nebylo pochyb. Jednotlivé technologie rozdělíme do tří základních částí - DVD, HDD a paměťové karty a nakonec HDV.

DVD High End - Sony HDR-UX1




Mezi nejspornější debaty ohledně vítěze té které kategorie patřily bezesporu novince Sony HDR-UX1, resp. ohledně celkového vítěze napříč všemi kategoriemi. O vítězi této kategorie sice dlouhá debata byla, nicméně jedná se jednak o první spotřební HDV kameru ukládající záznam na DVD, a navíc jde o velmi povedený model z hlediska kvalitního videa i manuálního nastavení.

Opatřena velkým (1/3") ClearVID CMOS snímačem s rozlišením 2.1 Mpix pořizuje také kvalitní snímky. Bezkonkurenční je také obří LCD displej s úhlopříčkou téměř 9 cm, který dobře známe z recenze velmi povedeného kousku Sony DVD505. Plusem UX1 je také HDMI výstup, který umožňuje přehrávat nekomprimované HD video na HD televizích. Povedený je také kroužek pro manuální ostření, zoom, mikrofonní a sluchátkové konektory, parádní fotografie, které předčily i takové přístroje, jakým je například HC3.

Abychom pouze nepěli chválu, je potřeba říct, že klasická HDV kamera (např. HC3) má o chlup lepší obraz, než UX1. Obraz videa je jakoby rušen, což může být důsledek vyšší komprese AVCHD kodeku. Ovšem i s tímto handicapem je obraz stále lepší, než na všech ostatních DVD kamerách s MPEG2 kompresí. Další problematikou tohoto přístroje - co udělat s již pořízeným videem? Sony sice nabízí software, který umožňuje základní editaci AVCHD videa, nicméně podle zkušeností redaktorů pouze na jednom počítači šlo AVCHD video do tohoto programu naimportovat. A to chtě nechtě je v současnosti největší problém celé AVCHD technologie. Je jasné, že odstranění těchto "dětských" problémů je jen otázkou času, na druhou stranu však mohl existovat lepší a hlavně fungující nástroj pro práci s tímto videem.

Na druhém místě skončila videokamera Panasonic VDR-D300.






Před vydáním HDR-UX1 předváděl tento Panasonic nejlepší výsledky ze všech dostupných DVD kamer, ba dokonce se se svým výkonem dostal na špici i mezi miniDV kamery. A to je velmi povzbudivá pochvala, neboť DVD kamery disponují pouze třetinovým datovým tokem oproti 25 Mbit/s miniDV kamerám. Se svým ostrým obrazem dokáže těsně porazit i takovou DVD velikánku, jakou je Sony DVD505. Ačkoli kamera disponuje nebývalou kvalitou videa mezi standardními kamerami, na HD to však nestačí. Zkrátka druhé místo v DVD, resp. první místo v klasickém MPEG2 formátu si zcela právem zaslouží.

Kamera nabízí celou řadu manuálního nastavení - mimo jiné clona, zisk, rychlost závěrky, přidává k tomu mikrofonní jack, kvalitní fotografie s 3 Mpix rozlišením a hlavně optickým stabilizátorem. Hlavně optický stabilizátor dělá z této kamery ten lepší kousek, neboť ostatní spotřební segment, a to včetně Sony DVD505, nabízí pouze elektronickou stabilizaci, jejíž hlavní nevýhoda je mírná degradace obrazu.


DVD Low End - Panasonic VDR-D150





S tímto přístrojem jsme se měli možnost setkat v recenzi, kde nedopadla vůbec špatně. Panasonic VDR-D150 je jasným důkazem toho, že lze udělat levnou a zároveň relativně kvalitní kameru. Jedná se o stejnou modelovou řadu jako je stříbrná D300, od které přebírá manuální nastavení zisku, rychlosti závěrky atd. Ať už se kupující rozhoduje u této kamery, u nižší D100 či nejvyšší D300, nemůže v oblasti DVD kamer se svým rozhodnutím udělat chybu. Oproti konkurenci nabízí několik lepších parametrů - 2.5" LCD displej, fotografie s rozlišením až 640 x 480, video světlo, které však díky malému výkonu má k reálnému použití daleko. Navíc ve své kategorii disponuje nejlepší kvalitou obrazu a vše výše popsané stačí na první místo v low endu.

Druhé místo v této kategorii získala Sony DVD305.







Stejně jako Panasonic VDR-D150 tato kamera neoslní hvězdnou kvalitou videa a neoplývá ani hromadou funkcí. Nicméně jde o slabšího sourozence povedené DVD405. Tvrzení, že pokud chce kameraman dobrou kameru, musí sáhnout hlouběji do kapsy, platí u DVD kamer dvojnásobně. DVD305 je sice se svou kvalitou srovnatelná s levnějším modelem DVD205, ovšem na této kameře lze krásně pozorovat každoroční zdokonalování jednotlivých modelů videokamer. Oproti low endu 2005 se tak můžeme radovat z vylepšených barev a zvýšeného rozlišení. Sony DVD305 má dokonce pár parametrů převyšující vítěze, mmj. 2.7" LCD displej, rozlišení fotografií 1152 x 864, ergonomii a velmi elegantní design.


HDD/Flash Low End - Sony DCR-SR40


Dlouhou dobu hledali recenzenti low-endovou HDD videokameru, která by podávala při svém cenovém zařazení slušný výkon. Ačkoli parametry SR40 ze židle nikoho nezvednou, jedná se o přístroj se základní sadou funkcí. Mírnou výhodou oproti konkurenci je user-friendly ovládání, které zvládnou i ti, co mají problémy s ovládáním mobilního telefonu. Na druhou stranu tomuto modelu chybí několik featurek, které najdeme v pořadí u druhé kamery JVC GZ-MG77 Everio. Je to však dáno také vyšší cenou. Dominantou SR40 je bezesporu 2.5" displej s dotykovým ovládáním. Nižší cena se pak projevuje na absenci mikrofonu, jacku pro sluchátka, sáněk pro příslušenství atd. Ovšem jedná se o velmi levnou kameru s minimem funkcí, s velmi jednoduchým ovládáním, a proto se dá očekávat, že cílovou skupinou budou začátečníci, případně příležitostní kameramani. Díky 30 GB disku se jich najde jistě celá řada.

Druhé místo v této kategorii získala JVC GZ-MG77 Everio.



JVC, průkopník a dlouho osamocený výrobce HDD kamer, byl vydáním trojice levných HDD videokamer Sony mírně odsunut na druhou kolej. Je to zapříčiněno především jednodušší obsluhou konkurenčního řešení. Ačkoli MG77 se může pochlubit bohatější výbavou než vítězný model, je to dáno především vyšší cenou. Mezi hlavní výhody patří větší LCD displej (2.7") a joystick pro pohyb v menu a pro nastavení. Mnohdy probíraný dotykový displej Sony je sice přehlednější a jednodušší, ovšem manuální nastavení a rychlost pohybu v menu hovoří jasně pro joystick. Naopak SR40 poráží dražšího konkurenta v podání barev. Síla tohoto přístroje je však v manuálním nastavení a také v poměrně kvalitním obrazu při špatném světle.


HDD/Flash High End - Sony HDR-SR1






Tato kategorie je objevila až v letošním ročníku, neboť ještě před rokem se mezi diskovými a flashovými kamerami nevyskytovaly žádné high end modely. Rok 2006 se tímto stal průlomovým, protože jsme byli svědky velkého rozmachu těchto technologií. Průlomovým také proto, že se dá očekávat postupné utlumování stařičkého miniDV záznamu.

Nejlepším modelem v high end segmentu je beze sporu Sony HDR-SR1, která díky HD (High Definition) videu v kombinaci s pevným diskem ze sebe vytváří nedosažitelný přístroj. Video se na pevný disk ukládá pomocí kodeku AVCHD, o kterém jsme na našem serveru již několikrát psali. Kamera disponuje 1/3" ClearVid CMOS snímačem, opravdu velkým výběrem manuálního nastavení, otočným kroužkem na objektivu, mikrofonní zdířkou, audio výstupem, profi funkcemi typu zebra, vodící linky - zkrátka high end model se vším všudy. Jediná výtka jinak dokonalému modelu se ani samotné kamery netýká. Jde o stále nízkou podporu programů pro editaci videa; ovšem i to se během času spraví.

Druhé místo získala videokamera JVC GZ-MG505.





Jedná se o velmi povedenou harddiskovou kameru s nepřeberným množstvím manuálního nastavení, která je také současně nejdražší kamerou se standardním rozlišením. Je jasné, že malý cenový rozdíl mezi HD kamerami a MG505 poměrně jasně hovoří v prospěch High Definition. Co se však týká kamery, potažmo samotného videa, nedá se kromě mírné saturace vůbec nic vytknout. Taktéž po fotografické stránce s rozlišením snímků 2560 x 1920 kamera jasně exceluje. Vysoká cena přístroje je také patrná např. v prioritě clony a času, nastavení bílé, rychlosti závěrky v rozmezí od 1/2 do 1/4000 sec. Taktéž vybavení je jedno velké plus - 60 GB pevný disk, mikrofon, sáňky pro příslušenství atd.


HD spotřebka - Sony HDR-SR1



Souboj ve spotřebním segmentu byl na poli HD (High Definition) letos podstatně vyrovnanější než tomu bylo v předešlých letech. Všechny modely jsou pro zákazníky něčím zajímavé, ovšem vítězem se může stát poze jeden. Asi nikoho nepřekvapí nadvláda Sony, která patří již několik let ke špičce v oblasti HD kamer a nabízí hned tři modely, což je téměř stejný počet, jako má konkurence dohromady. Po vydání HC3 na trh v polovině roku uvedla své AVCHD kamery SR1 a UX1, které jsou až na způsob záznamu téměř identické. Zatímco SR1 má v těle zabudovaný 30 GB pevný disk, UX1 zaznamenává na 8 cm DVD média. Popisovat dokonalost stále dokola nemá valný smysl.

Druhé místo - Sony HDR-UX1







Letošní vyhlašování tímto třetím dílem můžeme ukončit a uvidíme, co nám přinese rok 2007.



zdroj: camcorderinfo.com